arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۱۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۱ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۴

راه‌حل‌های مصباحی مقدم برای مشکلات اقتصادی کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور راه‌حل‌هایی را برای برطرف کردن آنها پیشنهاد داد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ابتدای نطق خود در جلسه امروز مجلس با گرامیداشت سالروز شهادت شهید چمران از مردم تهران برای حضور در مراسم تشییع جنازه شهدای دوران دفاع مقدس تشکر کرد.

این نماینده مجلس به ماه رمضان نیز اشاره کرد و گفت: هدف اساسی از وجود روزه تمرین تقوا و تسلط بر خود است. آدمی که یک ماه در برابر ضروری‌ترین نیاز خود که خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها آن هم از راه کسب حلال است مقاومت می‌کند،‌ تجربه می‌اندوزد که در مقابل انواع گناه حرام خویشتنداری کند. در این ماه می‌توان از عادات نامطلوب آزاد شد و سحرخیزی را تجربه کرد و ادامه داد.

مصباحی مقدم در ادامه نطق خود با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، تورم، رکود، بیکاری، کاهش سرمایه‌گذاری، مشکلات ساختاری و اداری، فساد اداری و مالی و مشکلات نظام بانکی را از مهمترین مسائل کشور برشمرد.

او راه درمان تورم و رکود را کنترل رشد نقدینگی که در اختیار دولت و بانک مرکزی است، جلوگیری از رشد موسسات مالی و اعتباری، کاهش هزینه‌های تولید،‌ انشعاب آب، برق‌، گاز، مخابرات، عوارض سرمایه‌گذاری، کاهش هزینه‌های مصرفی عمومی و هزینه‌های غیرضروری خانوار، کاهش هزینه‌های دولت که می‌تواند تبدیل به سرمایه‌گذاری شود، اصلاح ساختارهای تولید مانند یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و رشد تعاونی‌ها برشمرد.

مصباحی مقدم همچنین به افزایش سرمایه‌گذاری و تولید اشاره کرد و افزود: باید سرمایه‌گذاری‌هایی را که بیشترین بازده و ارزش افزوده را دارد در اولویت قرار داد. همچنین سوق دادن نقدینگی به سمت تولید برای استفاده از ظرفیت‌های خالی متوسط و کوچک از دیگر موارد جلوگیری از تورم هستند.

این عضو کمیسیون برنامه بر استفاده از یارانه‌ها نیز تأکید کرد و گفت: اکنون توزیع آنها به استثناء یارانه نیازمندان واقعی برای خانوارها فایده چندانی ندارد و رقم آن چند ده هزارمیلیارد تومان است و نقدترین منبع مالی است که ماهانه تأمین می‌شود.

مصباحی مقدم درباره راه‌حل معضل بیکاری نیز به عواملی مثل اصلاح قانون کار و میدان دادن به بنگاه‌های اقتصادی برای جذب بیکاران، تشویق بنگاه‌های اقتصادی به جذب بیکاران با دو اهرم تسهیلات مالی و تخفیف مالیات متناسب با ایجاد اشتغال، آموزش کارآفرینی به جوانان تحصیلکرده و تشکیل تعاونی‌های تولید و خدمات اشاره کرد.

او به مشکلات ساختاری و اداری نیز پرداخت و گفت: متأسفانه دولت از مشکلات ساختاری رنج می‌برد. افزونی نیروی انسانی به مثابه مانعی بزرگ بر سر راه سهولت کسب و کار عمل می‌کند. در دولت قبل هم تعداد نیروهای انسانی بخش دولتی بر خلاف قانون 490 هزار نفر افزایش یافت. این نیروهای اضافی بیکار نمی‌نشینند و برای خود کار درست می‌کنند. در نتیجه گردش کار در ادارات دولتی زیاد می‌شود.

به گفته مصباحی مقدم اگر در این میان فساد رخنه کند تولیدکننده و بنگاه اقتصادی بیچاره می‌شود. اگر فساد رخ ندهد فرصت‌ها از دست می‌رود و هزینه تولید افزایش می‌یابد. دولت باید هرچه سریع‌تر دست به کار اصلاح ساختار اداری بزند و فعالیت ادارات را الکترونیکی کند و ارتباط چهره به چهره مردم با کارکنان دولت را از بین ببرد.

به گزارش ایسنا، بخش پایانی صحبت‌های مصباحی مقدم به مشکلات نظام بانکی اختصاص داشت که به مسائلی مثل افزایش غیرقانونی موسسات غیربانکی، بدهی‌های معوق بانکی که به حدود یکصد هزار میلیارد تومان می‌رسد، تسویه بدهی بنگاه‌های بدهکار به صورت صوری، انحراف منابع از بخش تولید و واسطه‌گری و دلالی اشاره و بر ضرورت اصلاح نظام بانکی تأکید شد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان