arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۱۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
تلگراف:

توانمندی ایران برای تغییر در بازار جهانی انرژی

پتانسیل ایران برای تغییر شکل دادن بازار جهانی انرژی فوق العاده عظیم است و عامل جذب بازگشت سیل آسای شرکتهای نفتی بین المللی به این کشور خواهد شد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه 'تلگراف نوشت: به رغم مشکلات جدی که تحریمها بر بخش انرژی ایران وارد آورده و کیفیت فناوری و تخصصی آن را تنزل داده، پتانسیل ایران برای تغییر شکل دادن بازار جهانی انرژی فوق العاده عظیم است و عامل جذب بازگشت سیل آسای شرکتهای نفتی بین المللی به این کشور خواهد شد.

این روزنامه انگلیسی در گزارشی به قلم ' اندرو کریشلوف' نوشت: پتانسیل ایران برای تغییر شکل دادن بازار جهانی انرژی فوق العاده عظیم است.

ایران صاحب چهارمین ذخایر غنی نفت و دومین ذخایر غنی گاز طبیعی جهان است؛ اما تحریمها تولید هر دو محصول را بشدت تحت الشعاع قرار داده است.

تلگراف در ادامه گزارش خود افزود: بازگشت شرکتهای نفتی بین المللی به ایران و به تبع آن ورود فناوری جدید به ایران دستان این کشور را برای بهره برداری کامل از دارایی های طبیعی خود باز می گذارد.

ایران خود را آماده می کند در صورت حصول توافق هسته ای و لغو تحریمها،به بازار جهانی نفت هجوم آورده و یک میلیون بشکه بر سطح تولید کنونی نفت خود بیفزاید.

اگر توافق هسته ای ایران به دست آید، ایران با هجوم بازگشت شرکتهای نفتی بین المللی روبرو خواهد شد، که متاثر از تحریمها سالها از این تجارت پر رونق دور مانده بودند.

چنانچه ایران شیرهای نفت خود را به روی بازار جهانی نفت باز کند، جنگ نفتی شگفت انگیز میان جمهوری اسلامی با عربستان بر سر به دست گرفتن هدایت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به وجود خواهد آمد.

ترکش های مهیب این جنگ بی تردید دامن تولید کنندگان نفت شیل آمریکا را هم خواهد گرفت و این صنعت را وارد رقابتی سخت با موج نوسانهای شدید سیل نفت خام ایران خواهد کرد که انتظار می رود ظرف چند ماه آینده بازار را در سلطه خود در آورد.

به رویای ایران برای ارتقای پتانسیل (توانمندی) خود و وارد آوردن تلنگری به بازار جهانی نفت، در آخرین گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا (EIA) اشاره شده است.

در گزارش این نهاد آمده است: ایران مشغول برنامه ریزی است تا مدل قراردادهای نفتی خود را اصلاح و به گونه ای تغییر دهد که شرکتهای نفتی بین المللی اجازه داشته باشند در پروژه های رو به افزایش در تمام مراحل از جمله در تولید ، مشارکت داشته باشند.

گزارش EIA اضافه می کند: اما به هر روی ، تحریمهای بین المللی اثرات سوء خود را بر روی سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی ایران باقی گذاشته و کیفیت فناوری و تخصص های لازم را برای توسعه ظرفیتهای ایران در میدان های نفت و گاز طبیعی، بشدت تنزل داده است.

در گزارش تحقیقاتی EIA هم به این نکته اشاره شده است: ' متاثر از تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا، سطح تولید نفت خام و میعانات نفتی ایران از 2.6 میلیون بشکه در روز در سال 2011 به 1.3 میلیون بشکه در روز در سال 2013 کاهش یافت.

' صدور نفت ایران در سال 2014 حدود 150 هزار بشکه در روز افزایش یافت و به 1.4 میلیون بشکه در روز رسید. بزرگترین مشتریان نفت خام و میعانات نفتی ایران کشورهای چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه هستند.'

' سطح تولید نفت خام ایران قبل از انقلاب در دهه 1970، بین 5 تا 6 میلیون بشکه در روز بود. این کشور ظرفیت آن را دارد که با خلاص شدن از یوغ تحریمها به سطح سابق تولید خود بازگردد و در آن شرایط فشار کاهنده ای بر بازار جهانی نفت وارد خواهد آمد. بازار جهانی نفت هم اکنون نیز گرفتار عرضه بیش از تقاضاست، البته علائمی دال بر بالا رفتن سطح تقاضا در این بازار به چشم می خورد.'

اگر تا پایان ماه جاری میلادی که ضرب الاجل حصول توافق هسته ای ایران است، توافق به دست آید، قیمت نفت خام بسختی تلاش خواهد کرد در سطح کنونی که حول و حوش 65 دلار بر ای هر بشکه است، باقی بماند .

در مواجهه با این شرایط، عربستان تلاش خواهد کرد حداکثر ظرفیت خود را تولید کند که حول و حوش 12 میلیون بشکه در روز است.

اعضای اوپک تقاضا کرده اند در صورت حصول توافق هسته ای ایران، سیستم اجباری سهمیه بندی تولید در این سازمان بازگردانده شود.

در این راستا، ایرانی ها مشغول تعدیل شروط قراردادهای خود با شرکت های نفتی بین المللی هستند تا راه را برای سرمایه گذاری و توسعه میادین نفتی خود هموار سازند .

به گزارش EIA ، 'ایران چندی پیش مدل جدید قراردادهای نفتی خود را که به قرارداد نفتی ایران معروف است، رونمایی کرد با این هدف که شرکت هایی نظیر رویال داچ شل، توتال و بریتیش پترولیوم را برای بازگشت به ایران تطمیع کند'.

EIA در گزارش خود اشاره کرد 'شروط این قرارداد مشابه با توافقنامه تولید اشتراکی و هدف از آن جذب سرمایه گذار خارجی است.

'شروط مدل جدید قرارداد نفتی ایران قابل مذاکره و تغییر دادن است، اما به هر روی این مدل نشان می دهد ایران علاقه مند به عرضه معامله ای بهتر به شرکتهای نفتی بین المللی است و در مقابل از آنها سرمایه گذاری و فناوری مطالبه می کند'.
نظرات بینندگان