arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۱۳۳۷
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۹ - ۰۲ تير ۱۳۹۴

تصویب طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مجلس شورای اسلامی در حالی به طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران رای داد که در ماده واحده این طرح 3 بند و 2 تبصره را به عنوان شروط برای روند اجرای توافق‌نامه و نتایج مذاکرات هسته‌ای تعیین کرد.

مجلس شورای اسلامی با 213 رای موافق، 10 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 244 نماینده حاضر با بررسی جزئیات به طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران رای داد.

در ماده واحده این طرح آمده است که در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، هرگونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 در صورتی معتبر است که الزامات زیر به صورت شفاف رعایت شود:

1- لغو تحریم‌ها باید به طور یک جا و کامل در متن توافق‌نامه درج شده و در روز آغاز اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران انجام شود.

2- آژانس یبن‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافق‌نامه پادمان ، مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیر هسته‌ای ، اسناد و دانشمندان ممنوع است و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

3- هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

تبصره 1- بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

تبصره 2- وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافق‌نامه را به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز هر 6 ماه یک بار گزارش روند حسن اجرای توافق‌نامه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا اصل 77قانون اساسی صراحت دارد به این که عهدنامه‌ها، مقابله نامه و قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلای برسد.

همچنین بر اساس اصل 125 قانون اساسی امضای عهدنامه‌ها، مقابله نامه‌ها، موافقت نامه‌ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت‌ها و همچنین امضای پیمان‌های مربوط به اتحادیه‌های بین‌المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور یا نماینده قانونی او است.

بر اساس این گزارش پیش از رای گیری طرح مذکور هنگامی که تعدادی از نمایندگان در جایگاه هیات رئیسه به همین منظور حضور داشتند مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز اصرار داشت تا نکته ای را در این زمینه بیان کند. در این هنگام لاریجانی که ریاست مجلس را بر عهده داشت ضمن واکنش به این اقدام و با بیان اینکه دولت مخالف است گفت: یک ساعت است داریم حرف می‌زنیم تا مشکلات کشور را حل کنیم آقای انصاری آمده‌اند و می‌خواهند نکته‌شان را بگویند.

همچنین پس از این که این رای به تصویب مجلس رسید نمایندگان شعار الله اکبر و مرگ بر آمریکا سر دادند.
نظرات بینندگان