arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۱۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۸ - ۱۴ اسفند ۱۳۸۹

پیوستن علمای عربستان به معترضان

در ادامه اعتراضها در عربستان براي آزادي بازداشت‌شدگان سياسي و ايجاد تغييراتي ريشه‌اي در اين کشور، علماي شهرهاي احساء و القطيف در بيانيه‌اي آزادي فوري زندانيان سياسي و بويژه شيخ توفيق العامر از روحانيون بازداشت‌شده را خواستار شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا- در ادامه اعتراضها در عربستان براي آزادي بازداشت‌شدگان سياسي و ايجاد تغييراتي ريشه‌اي در اين کشور، علماي شهرهاي احساء و القطيف در بيانيه‌اي آزادي فوري زندانيان سياسي و بويژه شيخ توفيق العامر از روحانيون بازداشت‌شده را خواستار شدند.

علماي عربستاني در بيانيه‌اي از مقامات ذيربط اين کشور خواستند تا به قوانين و منشورهاي بين المللي که حق آزادي بيان و احقاق حقوق مشروع را براي همه انسانها تضمين مي‌کند، احترام بگذارند.

در اين بيانيه که توسط پايگاه خبري راصد منتشر شده آمده است: اظهار نظر، انتقادهاي سازنده و تفکرات روشنگرانه، فعاليتهايي مسالمت‌آميز و متمدنانه محسوب مي‌شود که امنيت و ثبات کشور بواسطه آن به خطر نمي‌افتد و حتي ساده‌ترين قوانين بشري دنيا را نقض نمي‌کند.

اين علما در بيانيه خود بار ديگر آزادي زندانياني را که سالهاي طولاني در زندان به سر مي‌برند و دوران محکوميت برخي از آنها به پايان رسيده است، خواستار شدند.

نيروهاي امنيتي سعودي يکشنبه گذشته شيخ توفيق العامر، از روحانيون برجسته اين کشور را به دليل درخواست براي از بين رفتن تبعيض طايفه‌اي و تغيير نظام به مشروطه سلطنتي بازداشت کردند.

از سوي ديگر، يک فعال عربستاني رفتارهاي دولت با مردم اين کشور را ظالمانه توصيف کرد و ادامه بي‌توجهي به مطالبات مردم را موجب گرفتار شدن خاندان حاکم به سرنوشتي مشابه با زين العابدين بن علي و حسني مبارک و قذافي دانست.

علي اليامي روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه العالم اظهار داشت: شرايط کنوني منطقه فرصت گرانبهايي براي دولت عربستان است تا رفتارهاي خود را با مردم تغيير دهد.

اليامي به خاندان حاکم در عربستان هشدار داد اگر به خواسته‌هاي قانوني مردم عمل نکند دچار سرنوشت زين العابدين بن علي ، حسني مبارک و معمر قذافي خواهد شد.

اليامي با بيان اينکه رفتار دولت عربستان با مردم در همه مناطق اين کشور ظالمانه است، از دولت عربستان خواست قانون اساسي جديدي تدوين کند، که اجازه برگزاري انتخابات را بدهد و به خواست و اراده مردم و حق آنها در تعيين سرنوشتشان احترام بگذارد.

وي با انتقاد از خاندان حاکم در عربستان به علت ناديده گرفتن خواسته‌هاي مردم با وجود تحولات کنوني در منطقه و جهان گفت: اين تحولات که دربرگيرنده همه زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي است، باعث شده است ملتهاي منطقه از جمله ملت عربستان به فکر تغيير اوضاع نابسامان اين کشور بيفتند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
0
0
باید به همه هشدار داد واقعا انگار عرب ها از ما ایرونیا خیلی جدی ترند. نمی دونم ما تا چه حد جدی هستیم ولی امیدوارم این اختلافات ادامه نداشته باشد و بزرگان صدای مردم ما را هم بشنوند. با احترام به همه
نظرات بینندگان