arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۱۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۷ - ۰۴ تير ۱۳۹۴

تحرکات عربستان برای دور کردن حماس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک تحلیلگر صهیونیست با تشریح اقدامات عربستان در ماه‌های اخیر برای جذب حماس به خود، از مثلث «عربستان، مصر، حماس» یاد کرد که نتیجه عملکرد آن در منطقه کاملا در خدمت اسرائیل است.

به گزارش فارس، «زوی برئیل» تحلیلگر روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی تحت عنوان «ماه‌عسل میان مصر و حماس» نوشت تلاش‌های عربستان برای ایستادن در مقابل ایران، قاهره را مجبور کرد به حماس نزدیک شود و تماس‌هایی برای تشویق جهت آتش‌بس طولانی‌مدت با رژیم صهیونیستی انجام دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: ماه گذشته «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان با «عبدالفتاح السیسی» وزیر خارجه مصر دیدار کرد و درباره طرحی جدید برای آشتی میان حماس و مصر صحبت کردند. پاسخ مصر واضح و مشخص بود: امنیت مصر قبل از هر مسأله‌ای و اینکه حماس بخشی از جنبش اخوان المسلمین است؛ گروهی که تروریستی شناخته می‌شود، آشتی در کار نخواهد بود.

حماس به ابزاری اساسی برای تحرکات راهبردی عربستان در ماه‌های اخیر، تبدیل شده است. تحرکاتی که به دنبال ایجاد دیواری مقابل افزایش نفوذ ایران به خصوص با نزدیک شدن موعد توافق هسته‌ای ایرن با غرب است.

بر اساس گزارش وبگاه مصری «البوابه نیوز»، پاسخ عربستان نیز کاملا آشکار و مشخص بود. «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس به عربستان دعوت شد و وی با هواپیمایی که قطر در اختیار او گذاشت به ریاض رفت. در ادامه نویسنده اسرائیلی ادعا کرد: مشعل مبلغ ۱۰ میلیون دلار از عربستان دریافت کرده و پس از یک هفته از دریافت این مبلغ، مصر حکم تروریستی بودن حماس را لغو کرد و چند روز بعد گذرگاه رفح را باز کرد .

یک مقام وابسته به حماس به روزنامه «الحیات» درباره توفق با مصر گفت: در مقابل بازگشایی گذرگاه رفح ، حماس متعهد شده در رسانه‌ها علیه مصر دست به تحریک نزند و از طریق تونل‌ها دست به اقدامی نزند. این توافق در دیدار «خالد فوزی» رئیس اطلاعات مصر و مقامات بلندپایه حماس در قطر نهائی شد.

منابع آگاه در حماس نیز از شبکه ارتباطی سیاسی جدید و از بین رفتن تحریم‌های مصر خبر دادند. یک منبع مصری شرکت‌کننده در مذاکرات با حماس گفت: فرستادن سفیر از قاهره به تل‌آویو پس از ۳ سال، جزء لاینفک این نزدیکی است. مصر همیشه بر یک سیاست متوازن اصرار داشته است و کشوری نیست که خواهان روابط با حماس به ضرر اسرائیل باشد. فرستادن سفیر مصر به اسرائیل گامی مهم در این راستاست که مصر اکنون قبل از مرحله‌ای جدید در روابطش با حماس به شکل خاص و با تشکیلات خودگردان به شکلی عام است.

اما امور در دوره «سلمان بن عبدالعزیز» تغییر کرد و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه پیشنهاد نزدیک شدن به حماس را به عربستان داد. در دوره فعلی قطع روابط ایران با حماس یک دستاورد مهم برای عربستان به شمار می‌رود

در ادامه این گزارش آمده است: علت این نزدیکی همانگونه که ذکر شد، مصری نیست. حماس به ابزاری اساسی برای تحرکات راهبردی که عربستان در ماه‌های اخیر آن را رهبری می‌کند، تبدیل شده است. تحرکاتی که به دنبال ایجاد یک دیوار در مقابل افزایش نفوذ ایرانی به خصوص با نزدیک شدن موعد توافق هسته‌ای ایرن با غرب است. در طول سه سال که روابط حماس با ایران به دلیل مسأله سوریه تیره شد عربستان نپذیرفت که مسئولیت حماس را قبول کند و آن را در میان اعراب جای دهد.

برئیل سپس نوشت: عربستان سعودی در دوره «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سابق عربستان اخوان المسلمین را به عنوان گروهی تروریستی معرفی کرد. براساس استراتژی عربستانی-مصری تصور آن زمان این بود که حماس نزدیک به تفکر اخوان دیگر هیچ زمانی مورد حمایت قرار نگیرد. اما امور دوره «سلمان بن عبدالعزیز» تغییر کرد و «رجب طیبب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه پیشنهاد نزدیک شدن به حماس را به عربستان داد. در دوره فعلی قطع روابط ایران با حماس یک دستاورد مهم برای عربستان به شمار می‌رود و به همین دلیل ریاض در تلاش است این امر یعنی حمایت ایران از مسأله فسلطین را پایان دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: اسرائیل باید راه خود را برای ورود به این مثلث باز کند و نه تنها باید قانع شود که با بازسازی غزه موافقت کند بلکه باید از ادامه حملات علیه نوار غزه خودداری کند زیرا اینگونه خطری برای تلاش‌های عربستان است. اما در نهایت امر اسرائیل سودبرنده اصلی از این تغییر است: توافقی برای آتش‌بس با حماس خواهد داشت، به ضلعی مهم در مثلث عربستانی-مصری-حماسی تبدیل خواهد شد و مجبور نخواهد بود بر سر میز مذاکره با محمود عباس بنشیند.

این گزارش در حالی اعلام می‌شود که در یک ماهه اخباری مبنی بر مذاکرات حماس با رژیم صهیونیستی برای آتش‌بسی ۵ یا ۱۰ ساله در مقابله رفع محاصره غزه اعلام شده است.
نظرات بینندگان