arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۴ - ۰۴ بهمن ۱۳۸۹

بعد از حمايت زيدان از قطر و توهين هاي کمدين فرانسوي؛ کار زيزو به شکايت رسيد

زين الدين زيدان به خاطر يازده ميليون يورويي که از قطريها گرفت تا ازاين کشور براي ميزباني جام جهاني سال 2022 حمايت کند، در فرانسه با انتقادهاي زيادي رو به رو شد و بعد ازاينکه يک کمدين معروف فرانسوي به نام کريستوف آلوک اين اقدام او را نوعي خودفروشي خواند وحرکت زيزو را به اندازه خودفروشي زشت و ناپسند دانست، ستاره سابق رئال مادريدي به فکرشکايت از او افتاد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
زين الدين زيدان به خاطر يازده ميليون يورويي که از قطريها گرفت تا ازاين کشور براي ميزباني جام جهاني سال 2022 حمايت کند، در فرانسه با انتقادهاي زيادي رو به رو شد و بعد ازاينکه يک کمدين معروف فرانسوي به نام کريستوف آلوک اين اقدام او را نوعي خودفروشي خواند وحرکت زيزو را به اندازه خودفروشي زشت و ناپسند دانست، ستاره سابق رئال مادريدي به فکرشکايت از او افتاد.

آلوک گفته بود که زيدان يک تابلوي تبليغاتي است و همان بازيکني است که کاري کرد که ما جام جهاني 2006 را از دست داديم و حالا از وجهه بين المللي خود سؤ استفاده مي کند.

آلبرتو بروسو وکيل زيزو گفته که او قصد شکايت از آلوک و مجله اسپورت مگ که توهين هاي اين کمدين به زيدان را منتشرکرده، دارد. اين مصاحبه ماه گذشته و بعد از اينکه ميزبانهاي جامهاي جهاني 2018 و 2022 معرفي شدند، منتشر شده بود. آلوک درآن گفتگو با انتقاد شديد از اينکه زيدان به عنوان سفير رسمي قطر براي ميزبان جام جهاني فعاليت کرده و توانسته ميزباني جام جهاني را براي اين کشور که رقبايي همچون آمريکا را شکست داده، به دست آورد، انتقاد کرده و گفته بود: «از نظرمن اين خودفروشي است. اين را بنويس. اين کار واقعا حال مرا به هم مي زند. اميدوارم اين يازده ميليوني را که گرفته، به يک انجمن دهد. براي اينکه اين يک رسوايي بزرگ است. اين اولين اشتباه زيدان نيست. او اشتباهات زيادتري داشته و يک بارهم سفير برند لبنياتي «دانون» شده و بايد بگذاريم در ماست بميرد! »

وکيل زيزو مدعي شده که زيدان معتقد است که اين توهين مستقيم براي افتخار، شأن، شرف و شهرت او به عنوان يک انسان و چهره عمومي و حتي خانواده او ضرر زيادي درپي داشته و قصد شکايت از اين شخص را دارد. « قطر، کشوري است که با چند روش ساده وبدون اينکه از قوانين سرپيچي کند، توانست آراي لازم براي ميزباني درجام جهاني را به دست آورد.
وال استريت ژورنال چندي پيش درگزارشي مفصل نشان داد که اين کشور براي کسب ميزباني جام جهاني چقدرهزينه و سرمايه گذاري کرده وميليونها دلار درسرزمينهاي مادري اعضاي کميته اجرايي فيفا خرج کرده است. ضمن اينکه قطر به ستاره هاي دنياي فوتبال هم ميليونها دلار پول داده بود تا از ميزباني اين کشور براي جام جهاني 2022 حمايت به عمل آورند وطبق قوانين فيفا، چنين کاري به هيچ وجه درتضاد با مقررات تعيين شده از سوي فدراسيون جهاني فوتبال نيست. براي اينکه قوانين فيفا تنها کشورهاي نامزد ميزباني را از ارائه پول، هديه و لطفهاي ديگر به اعضاي کميته اجرايي فيفا منع مي کنند، اما اين موضوع سبب نمي شود که خيلي از اين اعضا به بهانه اجراي پروژه هاي مختلف درکشورهايشان از نامزدهاي ميزباني جام جهاني پولي دريافت نکنند. به عنوان مثال خاندان سلطنتي قطر توانسته آکادمي ورزشي آسپاير خود را در پانزده کشورجهان توسعه دهد.
هم تايلند وهم نيجريه نماينده هايي دربين کميته اجرايي فيفا دارند و گزارش شده که عضو تايلندي کميته فيفا به نام ماکودي به ميزباني قطربراي جام جهاني 2022 رأي داده است. قطر همچنين به زين الدين زيدان هم رقمي قابل توجه پرداخت کرده بود تا به عنوان سفير رسمي ميزباني اين کشور پروژه تبليغ براي قطر را از طريق انجام مصاحبه هاي گوناگون در سراسر جهان پيش ببرد.
وال استريت ژورنال اين رقم را نزديک به سه ميليون دلار اعلام کرده بود، اما درفرانسه از رقمي پنج برابرمبلغ اعلام شده حرف مي زنند. قطر اين آمار و ارقام را دراسناد ومدارک خود به طورکامل براي همه تشريح کرده، براي اينکه دراصل اين کشورچيزي براي پنهان کردن ندارد. چراکه بررسي و مطالعه نحوه سرمايه گذاري آنها نشان داد که اين کشورهيچ يک از قوانين فيفا را زيرپا نگذاشته است، اما اين اسناد و مدارک توانستند براي جهانيان توضيح دهند که چطورکشوري با درجه حرارت پنجاه درجه سانتيگراد درتابستان و بدون ورزشگاه هاي فوتبال کافي توانسته کميته اجرايي فيفا را به انتخاب خود براي ميزباني چنين رويدادي متقاعد کند.
به خصوص که بعد از انتخاب قطربه عنوان ميزبان، آمريکايي ها تامدتها نسبت به اين تصميم معترض بودند و به هيچ وجه نمي توانستند با آن کناربيايند. به هرحال با اينکه اظهارات آلوک خشم زيدان را سبب شده، اما انتقادها وتوهينهاي تند او درجوامع ديگر با استقبال شديدي مواجه شدند و خيليها او را بابت اين نظرياتش مورد تشويق هم قراردادند وحتي با نگاه طنزآلود مضمون حرفهاي او را تجزيه و تحليل کردند.

*دانیال صدیقی
برچسب ها: زیدان ، قطر ، شکایت
نظرات بینندگان