arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۴

شگردهای پیچیده برای کلاهبرداری با چک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کارآگاهان پلیس آگاهی در حال بررسی کلاهبرداری‌هایی هستند که با استفاده از چک‌های جعلی و مسروقه انجام شده است. در یکی از این پرونده‌ها، متهم هنوز دستگیر نشده و در پرونده دوم متهم بعد از بازداشت به خریدوفروش چک‌های مسروقه اعتراف کرده است.

به گزارش شرق، اولین پرونده روز ١٦ فروردین امسال در پی شکایت نماینده حقوقی شرکتی خصوصی مبنی بر «جعل چک» در دادسرای ناحیه ٤ تهران تشکیل شد و به دستور شعبه ١٦ بازپرسی در اختیار پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

نماینده حقوقی این شرکت در اظهارات خود به ‌کارآگاهان گفت: «شرکتی که نمایندگی حقوقی آن را برعهده دارم در زمینه تهیه تجهیزات مورد نیاز در صنعت برق کشور فعالیت دارد و در همین زمینه، در اواخر سال گذشته اقدام به برگزاری مزایده و اطلاع‌رسانی آن از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار کرد. شخصی با ارائه مدارک و مشخصات شناسنامه‌ای در مزایده ثبت‌نام و مبلغ یک‌میلیون تومان برای شرکت در مزایده به‌حساب شرکت واریز کرد، اما پس از گذشت مدتی کوتاه و پیش از شروع مزایده، این شخص با مراجعه به دفتر شرکت، انصراف خود را از حضور در مزایده اعلام کرد و خواست پول واریزی به حساب شرکت را پس بدهیم. او در زمان دریافت پول خود درخواست کرد مبلغ یک‌میلیون تومان را در قالب چک بانکی دریافت کند که این کار انجام شد».

نماینده حقوقی شرکت در ادامه گفت: «چند روز پیش با آغاز کار در سال جدید، هنگام بررسی اسناد مالی شرکت مشخص شد یک فقره چک شرکت به مبلغ حقیقی یک‌میلیون تومان، به مبلغ هفت‌‌میلیون‌و ٧٠٠‌ هزار تومان از طریق بانک وصول شده است. در بررسی بیشتر مشخص شد این چک مربوط به انصراف یکی از شرکت‌کنندگان در مزایده سال گذشته است که مبلغ و تاریخ آن به شیوه‌ای ماهرانه تغییر داده شده و وصول‌کننده چک با همان مشخصات شناسنامه‌ای فرد شرکت‌کننده در مزایده، پول را از حساب شرکت برداشت کرده است».

کارآگاهان با آغاز رسیدگی به پرونده، دارنده واقعی مشخصات شناسنامه‌ای مورد استفاده توسط متهم ناشناس را پیدا کردند و متوجه شدند تمامی مدارک شناسایی این شخص سرقت شده است.  این شخص در اظهاراتش به‌ کارآگاهان گفت: «دو سال پیش در شهر اهواز مشغول به‌کار بودم. آن زمان کیف‌دستی حاوی تمامی مدارک شناسایی‌ام سرقت شد و از آن زمان به بعد، هر بار با طرح شکایت‌های مشابه از شهرهای مختلف کشور متوجه می‌شوم فردی با استفاده از مدارک شناسایی‌ام، اقدام به وصول چک‌های بانکی می‌کند».

کارآگاهان با بررسی شیوه و شگرد وصول چک‌های مجعول، موفق به شناسایی تعداد دیگری از شکات حقیقی و همچنین سازمان‌های فعال در زمینه خدمات اجتماعی در شهرهای مختلف کشور ازجمله ارومیه، خلخال، سنندج، مشهد و... شدند که چک‌های آنها پس از صدور، جعل شده است. بررسی این پرونده‌ها معلوم کرد جوانی ناشناس با مراجعه به شعب مختلف عمدتا سراغ افراد مسن می‌رود و به این بهانه که بانک شلوغ است و او قصد کمک دارد، چک‌های آنها را می‌گیرد و مبلغ چک‌ها را به‌صورت کامل به صاحبان چک پرداخت می‌کند. سپس بعد از چند روز همان جوان ناشناس مجددا به شعب بانکی مراجعه و این بار با ارائه چک‌هایی که مبلغ و تاریخ آنها به شیوه‌ای ماهرانه تغییر داده شده، با هویت متعلق به صاحب مدارک شناسایی سرقت‌شده در شهر اهواز، اقدام به وصول چک‌ها می‌کند.

سرهنگ سعدالله گزافی، رئیس پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تأیید این خبر گفت: با توجه به ادامه رسیدگی به پرونده و به منظور شناسایی و دستگیری متهم، مجوز انتشار تصویر به‌دست‌آمده از این شخص توسط مقام قضائی صادر شده است و از شهروندانی که موفق به شناسایی هویت واقعی صاحب تصویر (متهم پرونده) شده‌اند و اطلاعاتی درخصوص مخفیگاه یا محل‌های تردد این شخص در اختیار دارند، درخواست می‌شود اطلاعات خود را از طریق شماره تماس ٢١٨٦٦٣٤٩ در اختیار کارآگاهان تیم مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دهند».

فروش چک‌های مسروقه
در دومین ماجرا متهمی روز ١٩ خرداد توسط کلانتری مرزداران دستگیر و به دستور شعبه چهاردهم بازپرسی دادسرای ناحیه دو تهران، برای انجام تحقیقات در اختیار پایگاه دوم پلیس آگاهی قرار گرفت. اطلاعات پرونده حکایت از آن داشت که متهم با ارائه سه فقره چک بانکی در شرکتی خصوصی واقع در منطقه صادقیه، مشغول به‌کار شده اما پس از گذشت مدتی کوتاه از شروع به‌کار، مبلغ هشت ‌میلیون تومان تجهیزات رایانه‌ای را از شرکت تحویل گرفته و فرار کرده بود. به همین دلیل نماینده مالی شرکت قصد داشت چک‌های او را وصول کند که فهمید هر سه فقره چک مسروقه هستند. در ادامه، متهم با انجام تحقیقات پلیسی و توسط تیم تجسس ویژه کلانتری دستگیر شد.

متهم ٢٤ساله به نام علی پس از انتقال به پلیس آگاهی، به ‌کارآگاهان گفت: «در یکی از روزنامه‌ها یک آگهی با عنوان «ارائه چک جهت استخدام» دیدم و با آن شماره تماس گرفتم. پس از ارائه درخواست استخدام، شخصی با من قرار ملاقات گذاشت و هر فقره از چک‌ها را به مبلغ ١٥٠‌هزار تومان به من فروخت و به هیچ عنوان از مسروقه‌بودن آنها اطلاع نداشتم».

کارآگاهان با توجه به اعتراف «علی» مبنی بر خرید چک‌ها از طریق آگهی روزنامه، فروشنده چک‌های مسروقه را به نام «امین.م» (٣٦ساله) شناسایی و او را درحالی‌که قصد داشت پنج فقره چک سفیدامضا را بفروشد، در منطقه کیانشهر دستگیر کردند. امین در بازجویی‌ها اعتراف کرد از مسروقه‌بودن چک‌ها مطلع بود و تاکنون ده‌ها فقره چک را از طریق آگهی روزنامه فروخته است. سرهنگ داوود مرادی، رئیس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تأیید این خبر گفت: «با توجه به اعتراف صریح متهم به خریدوفروش چک‌های مسروقه، قرار بازداشت توسط مقام قضائی صادر شد و متهم برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار این پایگاه قرار گرفت».
نظرات بینندگان