arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۴
رويترز :

نفوذ داعش افزايش يافته است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حملات تروريستي اخير در کويت، تونس و فرانسه به اين دليل که همگي به فاصله چند ساعت يکي پس از ديگري رخ داده‌اند نشانه‌هايي از هماهنگي را داشتند اما چه اين حملات هماهنگ شده باشند يا نباشند، نشان‌دهنده افزايش نفوذ و گسترش تهديد گروه تروريستي داعش در ديگر نقاط جهان هستند.

خبرگزاري رويترز در گزارشي با موضوع بررسي حوادث تروريستي روز جمعه در کشورهاي کويت،‌ تونس و فرانسه و بررسي نقش گروه تروريستي داعش در آنها مي‌نويسد:

«اين حملات تروريستي يکي پس از ديگري به فاصله چند ساعت رخ دادند. در فرانسه پس از آنکه عامل حمله خودروي خود را به يک کانتينر گاز کوبيد و موجب انفجار شد، يک جسد بدون سر که روي آن دست نوشته‌هايي به زبان عربي وجود داشت،‌ کشف شد.

در کويت يک عامل انتحاري خود را در يک مسجد مورد استفاده شيعيان در زمان برگزاري نماز جمعه منفجر کرد و باعث کشته شدن بيش از 24 نفر شد.

در تونس نيز دست کم 37 نفر در حمله يک فرد مسلح به يک هتل مورد استفاده گردشگران کشته شدند. شواهدي دال بر اينکه اين سه حمله عمدا هماهنگ شده بودند، وجود ندارد، اما به گفته سياستمداران غربي، اين که اين سه حمله در سه قاره متفاوت در يک روز و با فاصله نزديک اجرا شده‌اند نشان دهنده افزايش نفوذ و گسترش دسترسي گروه تروريستي داعش است.

اين گروه تروريستي که مسئوليت مستقيم حمله عليه مسجد شيعيان در کويت را پذيرفت آشکارا اکنون دامنه تهديد خود را از سوريه و عراق فراتر برده است.

اين گروه در روزهاي گذشته از پيروانش خواست حملات خود عليه مسيحيان و همچنين شيعيان و سني‌هايي که با اين گروه مي‌جنگند را تشديد کنند.

سرهنگ استيو وارن، سخنگوي پنتاگون با اشاره به اين که گروه داعش تنها مسئوليت يکي از حملات روز جمعه را پذيرفته گفت: پنتاگون مشغول بررسي است که ببيند آيا اين حملات متعدد و بافاصله زياد از هم از يک مرکز هماهنگ شده‌اند و يا اينکه به طور تصادفي اتفاق افتاده‌اند.

وزارت امور خارجه آمريکا با اين حال گفت: نشانه‌اي مبني بر هماهنگ شده بودن اين حملات در سطح تاکتيکي وجود ندارد بلکه آشکارا همه اين حملات تروريستي بودند.

جه جانسون،‌ وزير امنيت کشور آمريکا نيز گفت، پليس اين کشور با توجه به اينکه تعطيلات مربوط به روز استقلال آمريکا در چهارم ژوئيه نزديک است بايد هوشياري و آمادگي خودرا حفظ کند.

انگليس نيز با اعلام اين که دست کم هشت تن از تبعه‌هاي اين کشور در ميان کشته شدگان حمله تونس بوده‌اند کميته وضعيت اضطراري خود را به منظور بحث درباره اين حمله و همچنين حمله رخ داده در فرانسه احضار کرد.

ديويد کامرون، نخست وزير انگليس به خبرنگاران گفت: اين تهديدي است که پيش روي همه ما قرار دارد اتفاقاتي که در تونس و فرانسه افتاده‌اند، مي‌توانند در هرجاي ديگري رخ دهند. ما همگي با چنين تهديدي روبه رو هستيم.

دو منبع خبري آگاه به برنامه‌هاي آژانس اطلاعاتي آمريکا گفتند: اين حملات حتي اگر هماهنگ نشده باشند به احتمال زياد با الهام از فراخوان داعش براي انجام حملات تروريستي و يا احتمالا به انگيزه فرا رسيدن سالگرد اعلام خلافت خودخوانده داعش در عراق و سوريه انجام شده‌اند.

آدام اسکيف، نماينده دموکرات ارشد کميته منتخب دائمي اطلاعات در مجلس نمايندگان آمريکا گفت: اين حملات تروريستي نشان دهنده قابليت داعش براي الهام بخشيدن به پيروانش بوده و نشان مي‌دهند که اين يک تهديد جهاني است که هيچ کشوري از دسترسي موذيانه آن مصون نيست.

اد رويس، رئيس جمهوري‌خواه کميته روابط خارجي مجلس نمايندگان آمريکا نيز تاکيد کرد: اين حملات نشان مي‌دهند که تهديد داعش از عراق و سوريه فراتر رفته است و ضرورت تقويت هماهنگي منطقه‌اي در مبارزه با تروريست‌هاي داعش و انجام حملات هوايي هدفمندتر عليه مواضع اين گروه را نشان مي‌دهد.

وي در بيانيه‌اي گفت: ما بايد با تهاجم بيشتري جلوي دسترسي داعش به مناطق بيشتري که بتواند در آن پرچم سياه نفرت و مرگ خود را برافراشته تا حملاتش را برنامه‌ريزي کند بگيريم.

جمهوري‌خواهان آمريکا عمدتا انتقادات شديدي را عليه پاسخ باراک اوباما، رئيس جمهوري اين کشور به تهديد گروه تروريستي داعش مطرح کردند.

پيتر نيومن، مدير مرکز بين‌المللي مطالعه افراط گرايي واقع در لندن گفت: بعيد است که اين حملات به طور مستقيم هماهنگ شده باشند.

وي خاطرنشان کرد: من فکر نمي‌کنم که اين تروريست‌ها يکديگر را مي‌شناخته‌اند و با يکديگر مذاکراتي را انجام داده‌اند و يا اين که يک فرماندهي مرکزي به آنها گفته باشد چنين حملاتي را انجام دهند. هيچ گونه شواهدي دال بر هماهنگ شده بودن اين حملات وجود ندارد.

نيومن همچنين گفت: حمله رخ داده در فرانسه مشابه حملات خودسرانه‌اي است که سال گذشته در ديگر شهرهاي غربي از جمله سيدني، اوتاوا و کوپنهاگ رخ دادند و با الهام از داعش انجام شده است.

وي خاطرنشان کرد: در ارتباط با حمله روز جمعه در فرانسه چنين حمله‌اي دقيقا مشابه حملاتي است که داعش از افراد خود مي‌خواهد تا خودسرانه بدون هرگونه هماهنگي و رايزني قبلي تنها با اتکا به خودشان انجام دهند.

نيومن گفت: در سپتامبر سال گذشته ميلادي سخنگوي داعش از پيروان اين گروه درخواست کرد: منتظرمان نباشيد که به شما بگوييم چه کاري انجام دهيد از هم اکنون به بعد شما مجاز هستيد تا عليه هرجايي که بخواهيد دست به حمله زده و کافران را هرجايي که پيدا کنيد بکشيد و هر کاري که در توان خود مي‌بينيد انجام دهيد. شما تنها بايد وارد عمل شويد.

با وجود آنکه گروه داعش مسئوليت مستقيم حمله کويت را به عهده گرفته است اما يک تروريست وابسته به اين نيرو به خبرگزاري رويترز گفت که حملات رخ داده در کويت و تونس هر دو موافقت رهبر داعش را داشته‌اند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان