arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۳۰۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۱ - ۰۷ تير ۱۳۹۴

رییس مجلس بروندی فرار کرد

رییس مجلس بروندی روز یکشنبه پس از ترک این کشور آفریقای مرکزی، شرکت رییس جمهوری را در انتخابات ریاست جمهوری برای کسب این مقام برای سومین دوره، غیرقانونی دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رییس مجلس بروندی روز یکشنبه پس از ترک این کشور آفریقای مرکزی، شرکت رییس جمهوری را در انتخابات ریاست جمهوری برای کسب این مقام برای سومین دوره، غیرقانونی دانست.
 

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، پیه نتاویوهانیوما به شبکه خبری فرانس 24 در بروکسل گفت: به علت اوجگیری خشونت، کشورش را ترک کرده و مشکلات بروندی به علت قصد پیر نکورونزیزا برای به دست گرفتن مقام ریاست جمهوری برای سومین دوره است.

وی افزود: در آستانه برگزاری انتخابات من به نکورونزیزا می گویم که دوره سوم ریاست جمهوری که وی در پی دستیابی به آن است غیرقانونی و پافشاری بر برگزاری انتخابات احمقانه و بی معنی است.

رییس پارلمان بروندی یادآورشد: همه میانجی گران از دولت بروندی خواسته اند که برگزاری انتخابات را به منظور برگزاری انتخابات فراگیر به تعویق بیاندازند.

به گفته وی، نکورونزیزا می تواند با صرف نظر از تصمیم خود برای برگزاری انتخابات در روز دوشنبه، برگزاری یک انتخابات فراگیری را سازماندهی و همه برونیدیایی های تبعیدی را به بازگشت به کشورشان ترغیب و راضی کند.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز پس از اعلان تحریم مخالفان علیه شرکت در انتخابات، خواستار لغو رای گیری روز دوشنبه شد.

با کشته شدن 3 تن در خشونت های شنبه شب میان پلیس و تظاهرکنندگان ضد دولتی، شمار تلفات درگیری ها و ناآرامی های دوماهه اخیر این کشور از 70 تن فراتر رفت.

مخالفان گفته اند که امکان برگزاری انتخابات عادلانه درحالی که بیش از 127 هزار تن از ترس گسترش خشونت ها به کشورهای همسایه گریخته اند، وجود ندارد.

قرار است انتخابات پارلمانی و محلی در روز دوشنبه و انتخابات ریاست جمهوری در 15 ژوییه (24 تیر) برگزار شود.

این در حالیست که ، کمیسیون ملی انتخابات بروندی به رغم اوجگیری خشونت ها و ناآرامی ها اعلان کرده که همه مقدمات برای برگزاری انتخابات در این کشور آفریقای مرکزی آماده و فراهم شده است.

شاهدان در بوجومبورا روز یکشنبه گفتند که 3 تن در حملات شبانه که گمان می رود به دست ماموران پلیس بروندی صورت گرفته باشد، جان خود را ازدست داده اند.

به گفته شاهدان در محله جابه در بوجومبورا، تیراندازی شدیدی شنبه شب در جریان آنچه که ظاهراعملیات پلیس در بخش هایی از پایتخت که شاهد تظاهرات ضد دولتی بوده، رخ داده است.

هنوز دریافت اظهارنظر پلیس در باره این حملات امکان پذیر نشده است که قبلا اوجگیری خشونت ها و درگیری ها را به تظاهرکنندگان مخالف نامزدی پیرنکورونزیزا رییس جمهوری کنونی برای کسب این مقام برای سومین دور، نسبت داده بود.

تظاهرکنندگان ضد دولتی اغلب برای جلوگیری از ورود ماموران پلیس به مکان های برپایی تظاهرات، اقدام به برپا کردن موانع با لاستیک های سوزان خودرو می کنند.

قرار است انتخابات مجلس قانونگذاری به رغم درخواست های مداوم جامعه جهانی برای به تعویق افتادن زمان گیری تا آرام شدن اوضاع این کشور در روز دوشنبه برگزار شود.

دولت بروندی بر این باور است که به تعویق افتادن برگزاری انتخابات تا زمان نامعلوم موجب ایجاد خلا سیاسی خطرناکی خواهد شد که ممکن است به هرج و مرج بیشتر در این کشور منجر شود.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری بروندی در 15 ژوییه (24 تیر) برگزار شود. حزب حاکم بروندی سه شنبه گذشته اعلام کرد که ازسرگیری مذاکرات به رهبری سازمان ملل متحد برای میانجیگری بین طرف های درگیر در این کشور را تحریم کرده است.

سیاستمداران مخالف و رهبران مذهبی و انجمن مدنی بروندی در این مذاکرات حضور یافتند، اما حزب رییس جمهوری و شخص وی نماینده ای به آن اعزام نکرده اند.

احزاب و گروه های مخالف دولت بروندی، تصمیم رییس جمهوری را مغایر با قانون اساسی و توافق صلح مصوب سال 2006 که به 13 سال جنگ داخلی در این کشور پایان داد، دانسته است.

مخالفان دولت بروندی که برگزاری انتخابات عادلانه را به دلیل تعطیلی رسانه های مستقل و فرار بسیاری از مخالفان از کشور غیرممکن خوانده، رییس جمهوری را به تلاش برای برگزاری اجباری انتخابات صرف نظر از بحران در این کشور متهم کرده است.

براساس این گزارش، یک گروه مدافع حقوق بشر در بروندی هفته گذشته اعلام کرد که دستکم 70 نفر در جریان درگیری ها در این کشور کشته، 500 تن زخمی و بیش از یک هزار نفر زندانی شده اند.

همچنین بیش از 100 هزار نفر از خشونت های جاری در بروندی به کشورهای همسایه گریخته اند.

بروندی دوشنبه گذشته در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی نیز صحنه انفجار چند نارنجک بود که بر اثر آن 4 تن کشته و حدود 30 تن زخمی شدند.

دولت و گروه مخالف بروندی یکدیگر را مسوول این انفجارها دانستند.

دولت بروندی، گروه مخالف این کشور را مسوول حملات نارنجکی عنوان و اعلام کرد که این گروه تلاش می کند اوضاع مربوط به انتخابات سال 2010 را بار دیگر برقرار کند، زمانی که انتخابات از سوی این گروه تحریم شد.

این در حالی است که گروه مخالف بروندی هر گونه دخالتی در حملات نارنجکی را رد و دولت را به تلاش برای بهره برداری از آن به منظور رهایی از مخالفان خود متهم کرد.

انفجار چند نارنجک که از شب گذشته آغاز شد و تا صبح امروز ادامه داشت٬ تازه ترین موج حملاتی از این دست بود.

شامگاه جمعه گذشته نیز 11 افسر پلیس بر اثر انفجار چند نارنجک زخمی شدند.
نظرات بینندگان