arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۵ - ۱۶ اسفند ۱۳۸۹

گزينه‌هاي آمريكا در قبال ليبي؟!

رئيس جمهور آمريكا تاكنون به ندرت تا اين حد در واكنش به تحولات يك منطقه با ترديد و دودلي عمل كرده است؛هفته‌ها طول كشيد تا نهايتا باراك اوباما كناره‌گيري قذافي را خواستار شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئيس جمهور آمريكا تاكنون به ندرت تا اين حد در واكنش به تحولات يك منطقه با ترديد و دودلي عمل كرده است؛هفته‌ها طول كشيد تا نهايتا باراك اوباما كناره‌گيري قذافي را خواستار شد.

پايگاه اينترنتي دي تسايت آلمان در تحليلي تحت عنوان "آمريكا در مورد ليبي با چه گزينه‌هايي روبروست؟ " آورده است:

« با آنكه آمريكا و شخص باراك اوباما، رئيس جمهور اين كشور با گذشت چند هفته از تحولات ليبي نسبت به كناره‌گيري رهبر اين كشور اظهار نظر كردند اما به نظر مي رسد كه حتي در شرايط كنوني نيز آمريكا از كنترل و به دست گرفتن جريان مسائل ناتوان است.

بررسي رويكرد آمريكا در قبال كشوري چون ليبي حاكي از آن است كه قدرت شماره يك جهان ، تنها به نظاره خونريزي‌ و كشتارهاي ليبي بسنده كرده باشد.

گرچه آمريكا صراحتا اعلام كرده است كه احتمال استفاده از همه‌ي گزينه‌ها در مورد ليبي وجود دارد اما در حقيقت امكانات واكنش آمريكا به اين كشور آفريقايي بسيار محدود است.

ليبي براي ارتش آمريكا به عنوان منطقه‌اي خطرناك محسوب مي‌شود و شايد بحث تهاجم نظامي بسيار دور از انتظار باشد. به ويژه جنگ و نبرد‌هاي بسيار تلخ و دردناكي كه حول شهر سبها جايي كه يگان‌هاي قذافي با سلاح‌هاي سنگين مشغول كار هستند به گونه اي است كه آمريكا را بسيار تحت فشار قرار داد تا جايي كه سخنگوي كاخ سفيد گفت كه اوباما بسيار نگران است.

اهميت مساله ليبي براي كاخ سفيد به حدي است كه اوباما سه بار در روز از وضعيت اين كشور كسب اطلاع مي كند كه اين مساله نشانه‌اي آشكار و روشن بر اين مساله است كه آمريكا تا چه حد وضعيت اين منطقه را جدي گرفته است.

سخنگوي كاخ سفيد تاكيد كرده است كه اكنون گزينش قطعي پيش روي آمريكا نيست. اما امري كه با گذشت زمان روشن‌تر مي‌شود اين است كه فشار بر روي آمريكا براي آن كه وارد عمل شود رو به افزايش است چرا كه با گذشت زمان و وحشيانه‌تر شدن جنگ در ليبي، فشار بر اين كشور افزايش مي‌يابد.

واشنگتن پست اخيرا به دليل درگيري‌هاي اطراف شهر سبها هشدار داد كه احتمال استفاده از گزينه نظامي آمريكا براي ليبي درحال افزايش است اما سوالي كه مطرح است اين است كه آمريكا تا كي مي‌تواند با انفعال عمل تنها نظاره‌گر باشد. ارتش تاكنون با شك و ترديد تنها با بازي كردن با زمان به گذراندن وقت مشغول بوده است.

به طور كلي بايد صادقانه گفت كه درحال حاضر تنها شايعاتي در خصوص استفاده ازگزينه‌هاي نظامي وجود دارد كه امكان ايجاد منطقه پرواز ممنوع به اين شايعات دامن زده است.

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا نيز اخيرا در برابر كميته‌ي كنگره اظهار داشت كه ايجاد منطقه پرواز ممنوع با حمله به ليبي آغاز مي‌شود آن هم براي آنكه بتوان دفاع ضد هوايي اين كشور را نابود كرد. به اين ترتيب بايد گفت كه طبق اظهارات مقام‌هاي آمريكايي در صورت استفاده از گزينه نظامي جت‌هاي جنگي آمريكا بايد نيروي هوايي ليبي و هم چنين تمامي موشك‌هاي دفاعي اين كشور را از كار بياندازند.

منابع داخلي آمريكا به ارتش هشدار داده‌اند كه قواي دفاعي ليبي ازعراقي‌ها در زمان حمله‌ي آمريكا به بغداد در سال 2003 موثرتر است.

بزرگترين هراس اوباما آن است كه وضعيت ليبي و درگيري‌هاي آن بدتر شده و وضعيت در اين كشور آفريقاي شمالي خارج از كنترل شود و جنگ داخلي سرتاسر اين كشور را در برگيرد در آن صورت آمريكا براي اين كه وارد عمل شود با مشكلات بيشتري روبرو خواهد بود.درهرصورت آمريكا در مواجه با ليبي خطوط قرمزي دارد كه قذافي اجازه‌ي عدول از آنها را ندارد. اما كسي هنوز نمي‌تواند دقيقا بگويد كه اين خطوط دقيقا تا كجا كشيده شده است.»
نظرات بینندگان