arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۰ - ۱۰ تير ۱۳۹۴

مکان تاریخی لانه مرغ‌ها شد

با وجود ثبت آسیاب آبی محلات به عنوان اثر تاریخی ملی طی سال های اخیر، در حال حاضر این بنا به یک مکان متروکه تبدیل شده که در صورت عدم مرمت و رسیدگی در آینده نزدیک تبدیل به مخروبه می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آسیاب های آبی جزو قدیمی ترین و ارزشمندترین آسیاب های ایران است که برای آسیاب گندم و جو و سایر غلات مورد استفاده قرار می گرفتند. یکی از این آسیاب های آبی در شهرستان محلات واقع شده که قدیمی ترین آسیاب آبی استان مرکزی است و در سال ۱۳۸۷ به عنوان اثر ملی ثبت شده است.

متاسفانه این آسیاب تاریخی در چندسال اخیر با بی توجهی هایی روبرو بوده است و از آنجا که مالک خصوصی دارد و هنوز به تملک درنیامده است، در حال تبدیل شدن به مخروبه و زباله دانی است و حال و روز خوشی ندارد. مسئولین امر نیز به دلایلی از قبیل کمبود اعتبار آن را جدی نمی گیرند و توپ را در زمین یکدیگر می اندازند و این مکان امروز به مأمنی برای مرغ و خروس ها تبدیل شده است.

آسیاب آبی جزو طرح گردشگری سرچشمه محلات نیست

محمدرضا علیمحمد، رئیس شورای شهر محلات در این باره گفت: آسیاب آبی محلات جزو طرح گردشگری سرچشمه محلات نیست و شهرداری نمی تواند نسبت به تملک آن اقدام کند.

وی اظهار داشت: در آخرین جلسه ای که به اتفاق مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در محل شورای اسلامی شهر محلات برگزار شد، توافق شد میراث فرهنگی نسبت به تملک و ساماندهی این اثر اقدام و شهرداری و شورای شهر نیز همکاری کنند.

علیمحمد افزود: آسیاب آبی محلات یک اثر تاریخی و مرتبط با میراث فرهنگی است و بهتر است این اداره با مالکین به توافق برسد و نسبت به تملک آن اقدام کند.

شهرداری محلات اقدام به تملک آسیاب تاریخی کند

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: شهر محلات از نظر جاذبه های گردشگری شهر ارزشمندی است، ولی در زمینه حفاظت و معرفی بناهای تاریخی بسیار ضعیف است و به جز یک تکیه تاریخی، حتی یک خانه تاریخی نیز در این شهر ثبت ملی نشده است.

علیرضا عزیزی با اشاره به توضیحات شهرداری در مورد اینکه آسیاب تاریخی محلات در طرح گردشگری سرچشمه واقع نشده است، گفت: اگر واقعا این مشکل با اصلاح طرح گردشگری سرچشمه محلات حل می شود و شورای شهر و شهرداری محلات می توانند اعتبار لازم را تخصیص دهند، انجام آن خیلی سخت و پیچیده نیست و با پیشنهاد ما در کمیسیون ماده پنج  و نظر مساعد اعضای کمیسیون، این اقدام شدنی است.

وی یادآور شد: شهرداری محلات از نظر توان کارشناسی و فنی قوی است و با توجه به وجود معادن سنگ و درآمد سرانه بالا در این شهر، شهرداری می تواند در این گونه موارد ورود کرده و اقدام به تملک نماید چراکه امروزه شهرداری ها مستقیما با شخصیت و هویت تاریخی مردم یک شهر سر و کار دارند و باید در این مسائل پررنگ تر وارد شوند.

عزیزی با انتقاد از عدم مشارکت بخش خصوصی در این طرح ها گفت: متاسفانه بخش خصوصی تمایل زیادی به مشارکت در طرح های تاریخی از قبیل بناها و موزه های تاریخی ندارد، ولی با توجه به اینکه مردم شهرستان محلات از نظر سطح درآمد نسبت به بقیه شهرستان های استان بالاتر هستند، می توانند در این حوزه مشارکت و همکاری داشته باشند.
معاون میراث فرهنگی استان مرکزی اعلام کرد: پیشنهاد ما این است که فرمانداری، شورای شهر و شهرداری محلات اعتبار لازم برای تملک این اثر را اختصاص دهند و میراث فرهنگی نیز در طرح بازسازی، مرمت و نگهداری آن کمک خواهد کرد.

درخواست فروش ملک آسیاب سال گذشته به مالکین ارائه شده است

معاون فرماندار محلات نیز در این باره گفت: اواخر بهمن ماه سال ۹۳، از طرف اداره میراث فرهنگی شهرستان محلات نامه ای به مالکین این ملک ارسال شده است و در این نامه عنوان شده که مالکین در صورت آمادگی فروش، درخواست کتبی به همراه اسناد مالکیت را به این اداره تحویل دهند یا خودشان اقدام به بهره برداری از آن کنند که متاسفانه تاکنون اقدامی از طرف مالکین صورت نگرفته است.

علی اصغر محمدامینی افزود: به نظر می رسد برای ساماندهی این اثر تاریخی فعلا عزمی وجود ندارد و باید یک نفر یا ارگان برای این کار پیشقدم شود.

وی یادآور شد: پیشنهاد من این است که نهادی مثل شورای شهر که وجاهت قانونی و مردمی دارد، برای این کار پیشقدم شود و با مالکین صحبت کند تا برای خریداری این ملک آنها را متقاعد کند.

محمدامینی افزود: اگر شورای شهر متولی این امر شود، فرمانداری از طریق کمیته برنامه ریزی شهرستان و کمک های خیرین می تواند درصدی از مبلغ را تامین کند و همچنین از طریق ماده ۱۸۰ که در اختیار نماینده مجلس است نیز می توان کمک هایی را جذب کرد اما مهم پیگیری اولیه این موضوع است.

تا کنون پیشنهاد جدی برای خرید آسیاب به مالکین ارائه نشده است


حسین صمدی، یکی از مالکین این ملک از آمادگی جهت بهره برداری یا فروش این اثر تاریخی خبر داد و گفت: به علت اینکه ما توان مالی لازم برای مرمت و تبدیل این آسیاب به یک موزه قدیمی را نداریم، مالکین این آسیاب آبی آمادگی دارند در صورت کمک و مساعدت مسئولان، این آسیاب مرمت و به عنوان اثر تاریخی از آن بهره برداری شود.
وی تاکید کرد: در صورت تمایل جهت خرید از سوی سازمان های مربوطه، ما حاضر به فروش ملک هستیم ولی تاکنون هیچ پیشنهاد جدی برای این موضوع نداشته ایم.
منبع: مهر
نظرات بینندگان