arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۶ - ۱۶ اسفند ۱۳۸۹

اطلاع رساني كنيد مي خواهيم جشن بگيريم

سردار فرمانده مرزباني كشور به تازگي در يك مصاحبه مطبوعاتي خبر خوش و مژده جانبخشي داده اند كه 170 هكتار از اراضي مرزي متنازع فيه ميان ايران و يكي از كشور هاي دوست و همسايه به ايران مستردگرديد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سردار فرمانده مرزباني كشور به تازگي در يك مصاحبه مطبوعاتي خبر خوش و مژده جانبخشي داده اند كه 170 هكتار از اراضي مرزي متنازع فيه ميان ايران و يكي از كشور هاي دوست و همسايه به ايران مستردگرديد.

اما ايشان معلوم نيست به چه دليل مشخصات اين نقطه مرزي را بيان نكرده است و كشور همسايه كه اين اقدام منصفانه را انجام داده معرفي نفرموده و اي كاش اين كار را مي كردند و در ضمن توضيح هم ميدادند كه در برابر چه انجام داده ايم و آيا اين معامله عادلانه و منصفانه بوده است يا خير؟

البته بازهم بهتر بود چون اين جور اختلافهاي مرزي به وسيله كميسيونهايي متشكل از نمايندگان نهاد رياست جمهوري، وزارت خارجه، وزارت كشور، سازمان نقشه برداري كشور، وزارت دفاع و مرزباني حل و فصل مي شود، اعلام اين موفقيت ارضي از سوي كميسيون مزبور و يا سخنگوي وزارت خارجه انجام مي شد، نه سردار محترم فرمانده مرزباني كل كشور كه مسائل سياسي و جغرافيايي و ژئوپلتيك از وظايف و تكاليف ايشان خارج است .

در هرحال بايد از ايشان سپاسگزار بود كه اين موضوع را اطلاع دادند، ولي بهتر بود توضيحات بيشتري مي دادند و خبرنگاران حاضر در جلسه هم پرسشهايي مي كردند كه مردم هم اطلاع يابند هم خيالشان آسوده باشد قضيه چاه نفتي كه از سال 1287 مال ما بوده و «ورنيولدز» كاشف نفت در آنجا كند و كاو هاي نفتي را آغاز كرده درميان نيست.

طي قرنهاي 18، 19 و 20ميلادي مستملكات و بخشهايي از خاك ايران به وسيله شريكان فرصت طلب و در قرن نوزدهم با عمليات نظامي و بند و بستهاي سياسي دولتهاي امپرياليستي روسيه تزاري و بريتانيا از اين كشور جدا شدند. با تصرف گرجستان و سرزمينهاي قفقاز در سال 1813/1228 قمري طبق قرارداد گلستان 15 استان و در سال 1828/1243 قمري دو استان ديگر آن سوي ارس از خاك ايران منتزع شد.

در 1856/1273 استان هرات و مناطق اطراف آن كه در دوران صفويه به انضمام قندهار و ولايات بسياري از شهرستانهاي ايران به شمار مي رفت- جدا گرديد. در سال 1289/1881 با تحميل مرو و اخال ولايات شمال شرق ايران هم به روسيه تعلق گرفت. در قرن نوزدهم ارتباط مجمع الجزاير بحرين شامل 10 جزيره كه مهم ترين آن منامه و محرق بود با ايران قطع گرديد و در سال 1349 بحرين از طريق نه يك همه پرسي كه يك پرسش از چهل نفر از متنفذان آن مجمع الجزاير كه سازمان ملل نماينده اي به بحرين فرستاد و او هم شعري ( بسيار سست ) در وصف بذل و بخشش شاه سرود استقلال خود را اعلام كرد! يكي از نمايندگان مجلس -مرحوم پزشك پور تا آمد اعتراض كند، هويدا يادداشتي براي او فرستاد كه «مراتب به عرض شاهنشاه رسيده، شاهنشاه موافقت فرمودند، لطفاً خفه شويد»

به هر صورت تا تاريخ به ياد دارد مامناطقي از خاك كشور را به زور يا تمهيد بيگانگان از دست داده ايم و چيزي نگرفته ايم، انگليسيها روي جزاير قشم و سيري و هنگام در دهه 1930-40 نظر داشتند كه چون ملت ايران تا حدودي بيدار شده بود( بر اساس اسناد منتشر شده وزارت خارجه طي بيست- سي سال اخير) ما زير بار نرفتيم و آن ها گورشان را گم كردند و رفتند.بيرون راندن انگليسي ها از آبادان در سال 1330 هم به آساني عملي نشد. آنها 6 طرح براي حمله به ايران و اشغال خوزستان و دست كم آبادان تهيه كرده بودند كه اسناد همه آنها در دهه 1980 نشر يافته است. كار آذربايجان و كردستان هم در سال 1324-1325 تمام بود و آغاز جنگ سرد و تدابير قوام السلطنه و بروز هيجانات عمومي پس از وفات آية ا... العظمي آقا سيد ابوالحسن اصفهاني در آبادان (1325) و تلاشهاي آية ا... كاشاني و سخنراني هاي آتشين او نقشه شوروي ها را بر هم زد.

در هرصورت بايد توضيح كافي درباره اين 170  هكتار داده شود. اگر اين اراضي به ايران پس داده شده چرا وزارت خارجه، سخنگوي دولت، نمايندگان مجلس سكوت كرده اند؟ان شاءا... مقامهاي ذي ربط توضيح خواهند داد و مردم هم جشن گرفته، چراغاني كرده و شيريني و ميوه توزيع خواهند كرد؟ مگر استرداد بخشي از خاك ايران كار كمي است كه به اندازه خبر كوچكي در عراق و افغانستان به آن بها نمي دهند؟

من اين مقاله را براي روزنامه قدس كه از سوي موسسه اي وابسته به آستان قدس رضوي منتشر مي شود فرستادم، چون امام رضا (ع) پاسدار و نگهبان ايران است و اين كشور در كنف عنايت خدا و چهارده معصوم(ع) است و اميدوارم تحريريه قدس اين نظر بنده را حتماً به چاپ برسانند و ملاحظه نكنند. چرا در باره اين بذل و كرم همسايگان توضيح كافي داده نمي شود كه دست كم مردم ايران تشكر بكنند.

 خسرو معتضد / قدس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
0
0
بابا يک خالي بستن حالا ولشون گنين!!!
نظرات بینندگان