arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۸۴۶
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۱ - ۱۱ تير ۱۳۹۴

راهبرد جدید نظامی آمریکا منتشر شد

واشنگتن پس از 4 سال، راهبرد جدید نظامی خود را منتشر کرده و در آن تهران را به حمایت از تروریسم، پیگیری تسلیحات هسته‌ای و همچنین بی‌ثبات‌سازی منطقه متهم کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 اشتون کارتر وزیر دفاع و مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا چهارشنبه شب راهبرد نظامی جدید این کشور را منتشر کردند.

در بخشی از سند 17 صفحه‌ای که به صورت عمومی منتشر شد،‌ پنتاگون ایران را به حمایت از تروریسم و بی‌ثبات‌سازی منطقه متهم کرده است.

در سند وزارت دفاع آمریکا نوشته شده است: «ایران چالشی راهبردی برای جامعه بین‌الملل است. این کشور فناوری هسته‌ای و پرتاب موشکی را با وجود آنکه قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل خواستار توقف چنین فعالیت‌هایی است، دنبال می‌کند.»

این گزارش می‌افزاید: «این کشور از حامیان دولتی تروریسم است که ثبات را در بسیاری از کشورها از جمله اسرائیل، لبنان،‌ عراق، سوریه و یمن تضعیف کرده است. اقدامات ایران منطقه را بی‌ثبات کرده و تعداد بی‌شماری از مردم را در وضعیتی ناگوار قرار داده و مردم ایران را نیز از چشم‌انداز آینده‌ای شکوفا، محروم می‌کند.»

آخرین بار در سال 2011 بود که آمریکا راهبرد نظامی خود را به روزرسانی کرده بود. در گزارش تازه وزارت دفاع آمریکا، نسبت به افزایش تهدیدات غیرسنتی و جدید هشدار داده شده است.

در سند «راهبرد نظامی ملی ایالات متحده 2015» تصریح شده است که واشنگتن باید همزمان که با رقبای توانمندی چون روسیه و چین روبرو شود، تهدیدات دیگری چون گروه‌های شبه‌نظامی نظیر داعش را نیز مد نظر داشته باشد.

مارتین دمپسی در ابتدای این گزارش نوشته است: «از زمانی که آخرین بار در سال 2011 راهبرد نظامی ملی منتشر شد، ناآرامی‌های جهانی به میزان چشم‌گیری افزایش یافته و در عین حال برخی مزیت‌های نظامی ما شروع به زوال کرده است.»

منبع: فارس
نظرات بینندگان