arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۴۵۳
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۲ - ۱۴ تير ۱۳۹۴
بان کی مون، سه رییس جمهور فرانسه، مرکل و ...

جاسوسی سایبری آمریکا از رهبران جهان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ادوارد اسنودن با انتشار اسناد تازه ای از جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) از مسوولان مختلف سازمان ملل تا رده دبیرکلی آن پرده برداشت. اسناد ویکی لیکس تاکنون جاسوسی آمریکا از رهبران مختلف جهان را علنی ساخته است.

به گزارش ایرنا از سی نت، در دو هفته اخیر سرتیتر خبرگزاری های جهان مملو از اخبار جاسوسی ارگان های دولتی ایالات متحده از دولت های اروپایی ، ارگانها ، دولتمردان و مقامات سیاسی مختلف آنها بوده است. هفته گذشته برخی از اسناد فوق محرمانه دولت آمریکا توسط سایت ویکی لیکس منتشر شد که نشان می داد آژانس امنیت ملی این کشور از سه رییس جمهور کنونی و پیشین فرانسه جاسوسی می کرده است.

براساس اسنادی که wiki leaks منتشر کرده NSA ارتباطات و مکالمات روسای جمهور امریکا، فرانسوا اولاند (از سال 2012 تاکنون)، نیکلا سارکوزی (2007 تا 2012) و ژاک شیراک (1995 تا 2007) را هدف جاسوسی خود قرار داده است.

این سند نشان می دهد که وزرای کابینه دولت فرانسه و سفرای این کشور در آمریکا نیز هدف این جاسوسی ها قرار داشته اند. تنها چند روز پس از آن نیز فاش شد آژانس امنیت ملی آمریکا جاسوسی های گسترده ای علیه فرانسه انجام داده است. این سند حاکی از آن بود که دولتهای آمریکا و انگلیس از صدراعظم آلمان و دیگر مقامات آلمانی که در حال بحث بر سر بحران مالی یونان بودند، جاسوسی کرده است. آژانس امنیت ملی آمریکا علاوه بر شنود مکالمات دفتر آنگلا مرکل، نخست وزیر آلمان، از وزرای کشاورزی، دارایی و اقتصاد این کشور اروپایی نیز جاسوسی کرده است.

اما اسناد تازه ای که ادوارد اسنودن منتشر کرده، از جاسوسی سازمان امنیت ملی امریکا (NSA) از سازمان ملل متحد تا رده ریاست آن نیز پرده برداشته است.

به گفته کارشناسان، بی شک این امر بر فعالیت های نمایندگان آمریکا در سازمان ملل تاثیر داشته و آنها پیش از جلسات سازمان ملل، به سبب نفوذ در وسایل ارتباطی کارمندان سازمان ملل و رویت نوشته های آنان، از پیش خود را برای پاسخگویی و مقابله آماده کنند. از جمله طبق یکی از این اسناد، باراک اوباما یک بار از اطلاعات به دست آمده برای دیدار رودررو با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، استفاده کرده و نکاتی را که بان کی مون در نظر داشته با وی بحث کند، پیشتر با مشاورانش بررسی کرده است.

همچنین در اسناد اخیر افشا شده که NSA علاوه بر شنود مکالمات سیاستمداران فرانسوی که پیشتر معلوم شده بود، اطلاعات و مکالمات مقامات سیاسی کشورهایی چون مکزیک، آلمان و کلمبیا را نیز شنود کرده بودند.
در یکی از سندهای اسنودن، یکی از برنامه های جاسوسی NSA موسوم به X-Keyscore توصیف شده که چگونه توسط آن جاسوسان سازمان امنیت ملی آمریکا از طریق وب می توانند کلیه ارتباطات فرد شامل چت، ایمیل و اسناد موجود روی کامپیوتر را مشاهده کنند.

مطابق این اسناد، سازمان امنیت ملی آمریکا در یکی از جزوه های درسی کارآموزانش، مدعی شده به وسیله X-Keyscore موفق شده 300 تروریست بین المللی و برخی فعالان القاعده را در اینترنت شناسایی و ردیابی کند. ادوارد اسنودن خود زمانی پیمانکار سازمان امنیت ملی آمریکا بوده است.

گفتنی است روزنامه انگلیسی گاردین در سال 2013 نیز بخشی از این اطلاعات را منتشر کرده بود. اما اسناد منتشره اخیر ابعاد جدیدی از جاسوسی سازمان های امنیتی امریکا را آشکار و جزئیات و چگونگی آن را هویدا کرده است.
نظرات بینندگان