arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۱ - ۱۷ تير ۱۳۹۴

خطرسازترین مشکل تغذیه‌ای ایرانیان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نتایج یک تحقیق بین المللی که با همکاری گروه از محققان و دانشمندان ایرانی درباره تاثیر تغذیه در مرگ‌ ناشی از بیماری‌های قلبی-متابولیک (بیماری‎های قلبی و عروقی و دیابت و سکته‌های مغزی) در بیست کشور خاورمیانه و شمال آفریقا انجام شده، نشان می‌دهد که فشار خون مهمترین عامل مرگ در اثر این بیماری ها در تمام این کشورها است.

در تمام این کشورها، بیماری‌های قلبی-متابولیک عامل نزدیک به نیمی (۴۳%) از مرگ‌های زودرس (زیر هفتاد سال) است.

در ایران هم فشار خون بالا (بالای ۱۱۵) مهمترین عامل خطرساز و باعث مرگ ۲۰۳۵ نفر در ازای هر یک میلیون نفر جمعیت است.

تغذیه نامناسب در ایران دومین عامل خطر ساز برای مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی-متابولیک (۱۹۷۶ مورد در میلیون) است. اضافه وزن و چاقی، کلسترول بالا و قند خون بالا در رده‌های بعدی قرار دارند.

در میان عوامل تغذیه‌ای، مصرف کم غذاهای محافظ مثل سبزیجات و حبوبات، میوه و غذاهای دریایی و غلات سبوس‌دار بیشتر از بقیه در ایجاد بیماری‌های قلبی-متابولیک نقش دارند.

علاوه بر این نمک زیاد و اسیدهای چرب ترانس (روغن نباتی جامد) هم در میان عوامل تغذیه‌ای هستند که باعث ایجاد این بیماری‌ها در ایرانیان می‌شوند.

این تحقیق نشان داد که در تمام این کشورها زنان در تمام گروه‌های سنی ضریب توده بدنی (BMI) و کلسترول تام بیشتری از مردان دارند، اما از نظر فشار خون و قند خون تفاوتی بین زنان و مردان وجود نداشت.

تنها تفاوت قابل ملاحظه از نظر تغذیه در بین زنان و مردان این است که مردان به طور کلی بیشتر از زنان نمک مصرف می‌کنند.

اما در مجموع مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی-متابولیک در مردان بیشتر از زنان است و یکی از مهمترین دلایل آن تغذیه نامناسب است.

خطرسازترین مشکل تغذیه‌ای ایرانیان

منبع: بی بی سی
نظرات بینندگان