arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۴۰۶۰
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۸ - ۱۷ تير ۱۳۹۴

خط قرمزهاي اسرائیل در مذاکرات هسته‌اي ايران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همزمان با ادامه مذاکرات ايران و گروه 1+5 براي دستيابي به توافق نهايي به موضوع هسته اي، فشارهاي مخالفان اين توافق براي ضربه زدن به روند گفت و گوها نيز تشديد مي شود. در جديدترين نمونه از اين روند و در پي اعلام برخي «خطوط قرمز» از سوي مقامات غربي، يک روزنامه صهيونيستي نيز با انتشار مطلبي، به بيان خطوط قرمز مدنظر تل آويو در مذاکرات پرداخته است.

روزنامه «جروزالم پست» در مطلبي به موضوع مذاکرات هسته اي ايران پرداخته و ادعا مي کند دولت آمريکا در جريان اين مذاکرات، امتيازات غيرقابل قبولي به ايران داده و در نتيجه، هر توافقي که از اين گفت و گوها حاصل شود، يک توافق بد است. اما ويژگي هاي يک توافق «خوب» از نظر اين روزنامه چيست؟ جروزالم پست در اين مطلب با استناد به گزارش «مرکز سياستگذاري امنيتي» به بيان 9 خط قرمز مدنظر خود در اين مذاکرات پرداخته و آن ها را «9 اصل امنيت ملي» براي دستيابي به يک توافق قابل قبول با ايران خوانده است. اين خطوط قرمز عبارتند از:

1- غني سازي صفر
توافقي که هم اکنون ميان ايران و 1+5 در حال مذاکره است، به ايران اجازه غني سازي اورانيوم را مي دهد و هيچ يک از سانتريفيوژهاي اين کشور را نابود نمي کند. اين امر سبب کوتاه شدن فاصله ايران تا دستيابي به سلاح هسته اي خواهد شد. ما از ايالات متحده مي خواهيم در اين مسئله به موضع سابق خود بازگردد. ما همچنين نگرانيم که اين موضوه سبب آغاز غني سازي اورانيوم توسط ديگر دولت ها شود.

2- نبود هرگونه رآکتور توليدکننده پلوتونيوم
توافق هسته اي کنوني به ايران اجازه مي دهد به ساخت رآکتور آب سنگين اراک ادامه دهد. ما با اعطاي اين امتياز به ايران مخالفيم؛ زيرا توليد پلوتونيوم خط اشاعه تسليحات هسته اي را در خود دارد. بر اين اساس، کار ساخت اين رآکتور بايد براي هميشه متوقف شود.

3- راستي آزمايي سفت و سخت
ايران بايد به بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي اجازه دسترسي کامل به همه مراکز هسته اي اعلام شده و همچنين مکان هاي مشکوک، از جمله مراکز نظامي را بدهد. بازرسان بايد بتوانند در هر زمان و به طور سرزده از هر مکاني بازديد کنند. موضوع «دسترسي مديريت شده» که به تازگي در مذاکرات مطرح شده، از نظر ما قابل قبول نيست.

4- پاسخ دادن به پرسش ها درباره ابعاد نظامي احتمالي (PMD)
يک توافق هسته اي معنادار، بايد دربردارنده پاسخگويي ايران به سوالات موجود آژانس درباره جنبه هاي نظامي احتمالي برنامه هسته اي در گذشته و حال باشد. جان کري، وزير خارجه آمريکا روز 16 آوريل گفت نياز به چنين امري ديگر وجود ندارد. ما با اين اظهارنظر مخالف بوده و از ايران مي خواهيم سوابق همه فعاليت هاي مربوط به تسليحات هسته اي خود را ارائه دهد.

5- برداشته شدن مرحله اي تحريم ها در مقابل پايبندي ايران به توافق
تحريم ها بايد به صورت مرحله اي و در پاسخ به اثبات متعهد بودن ايران به توافق برداشته شوند. به هيچ وجه نبايد برداشته شدن تحريم ها به عنوان امتيازي در هنگام امضاي توافقنامه به ايران داده شود. از آنجا که مشخص نيست پس از برداشته شدن تحريم ها، امکان بازگشت آن ها وجود داشته باشد، هيچ تحريمي نبايد از ابتدا برداشته شود.

6- موافقت ايران با محدود کردن برنامه موشک هاي باليستيک خود
برنامه موشکي ايران، مي تواند به عنوان مکمل برنامه هسته اي اين کشور، در صورت تمايل به ساخت سلاح هسته اي مورد استفاده قرار گيرد. يک توافق هسته اي معنادار با ايران، بايد از اين کشور بخواهد برنامه موشکي خود را محدود نمايد.

7- توقف مداخله ايران در منازعات منطقه اي و حمايت از تروريسم
نبايد بر اساس توافق هسته اي با ايران، به اين کشور اجازه داده شود از ميلياردها دلار به دست آمده از محل برداشته شدن تحريم ها و آزاد شدن دارايي هاي خود به منظور تلاش براي بي ثبات کردن خاورميانه و حمايت از تروريسم استفاده کند. برداشته شدن تحريم ها بايد به بهبود محسوس رفتار ايران منوط شود.

8- پايان يافتن خصومت ايران با رژيم اسرائيل
آمريکا نبايد با امضاي توافق هسته اي، ميلياردها دلار پول در اختيار دولتي بگذارد که آشکارا خواستار نابودي يکي از نرديک ترين متحدين واشنگتن است. حکومت ايران بايد موافقت کند که به خصومت خود با اسرائيل پايان دهد و از جمله، از ارسال سلاح براي حماس و حزب الله خودداري کند.

9- آزادي همه آمريکايي هاي زنداني در ايران
ايران به صورت غيرقانوني چهار آمريکايي را زنداني کرده است: جيسون رضائيان، خبرنگار واشنگتن پست؛ سعيد عابديني، کشيش ايراني- آمريکايي؛ امير حکمتي، تفنگدار سابق دريايي؛ و رابرت لوينسون، مأمور سابق اف بي آي.

نويسندگان مطلب جروزالم پست در انتهاي اين مطلب مي نويسند: «خطوط قرمز ما مشابه شرايط حداقلي براي يک توافق هسته اي هستند که بسياري از اعضاي کنگره و دولت اسرائيل تعيين کرده اند. اينها شامل شروطي مي شود که فراتر از چيزي است که برخي منتقدان ديگر مذاکرات هسته اي با ايران درخواست مي کنند».
منبع: تابناک
نظرات بینندگان