arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۴۲۲۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۶ - ۱۸ تير ۱۳۹۴

ورود مجدد بچه بوئینگ به ایران+تصاویر

در حال حاضر سه شرکت سپهران، کاسپین و تابان از این هواپیما در ناوگان مسافربری خود بهره خواهند برد ولی بدلیل مشکلات اداری و حقوقی، دو شرکت سپهران و کاسپین علیرغم دارا بودن تعداد بیشتر این هواپیما، در حال حاضر امکان به پرواز در آوردن 737 های خود را ندارند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تا چندی پیش، بجز 737 تشریفاتی دولت، تنها شرکت هواپیمایی کاربر این بچه بوئینگ محبوب، ایران‌ایر با دارا بودن چهار فروند مدل 200 این هواپیما بود که با وقوع جنگ خلیج فارس در سال 1991، دو فروند 737 عراقی نیز وارد ایران شده و تعداد کل ناوگان 737 ایران به هفت فروند افزایش یافت.

به گزارش انتخاب، اخیرا تعدادی هواپیمای آمریکایی بوئینگ 737 وارد کشور شده و در حال طی کردن مراحل اداری و حقوقی جهت استفاده در ناوگان شرکت‌های هواپیمایی داخلی هستند.

هواپیماهای بوئینگ 737 معروف به بچه بوئینگ، از جمله محبوب‌ترین جت‌های تجاری جهان محسوب می‌شوند و در ایران نیز بی‌شک صاحبان پرافتخارترین و بی‌نقص‌ترین کارنامه ناوگان ایران در گذشته نه چندان دور با کمترین ایرادات فنی، کمترین تأخیر، بیشترین ایمنی و البته مظلوم‌ترین نوع هواپیما هستند و بسیاری از ما سفرهای نوستالژیک و خاطره‌انگیز با این هواپیما را در یاد داریم.

در سال 1350 شرکت ایران‌ایر سفارش اولین سری سه فروندی از هواپیماها را به شرکت بوئینگ داد. دو سال بعد از ورود اولین سری این هواپیماها به ایران و به علت موفق بودن این پرنده‌ها، ایران‌ایر پرنده دیگری از این نوع را به شرکت بوئینگ سفارش داد، اما بعدها به علت ورود بوئینگ‌های 727 مدل 200 و به علت ظرفیت مسافر بیشتر و مصرف سوخت نسبتا کمتر بوئینگ 727، از سفارش‌های بعدی 737 خودداری شد.

ورود مجدد بچه بوئینگ به ایران

پس از اشغال کویت توسط عراق و حمله آمریکا و متحدینش به عراق، دولت این کشور برای در امان ماندن هواپیماهای نظامی و غیرنظامی خود، تعدادی از آنها از جمله دو بوئینگ 737 را به ایران فرستاد، اما این دو هواپیما سال‌ها در مهرآباد پارک بودند تا اینکه پس از مدت کوتاهی استفاده در ناوگان تشریفاتی دولت، بدلیل بروز ایرادات فنی، این پرنده‌ها در سال 1999 به ایران‌ایر واگذار شدند اما به علت تفاوت مدل این پرنده‌ها با 737های ناوگان ایران‌ایر امکان تعمیرات آن مهیا نشد و پس از مدت کوتاهی، برای همیشه زمینگیر شدند و از آنها به عنوان انبار قطعه استفاده شد.

از میان چهار 737 سفارشی ایران، بجز هواپیمای EP-IRG که در ۲۳ مهر ۱۳۶۵ در حالی که در فرودگاه شیراز پارک شده بود مورد حمله جنگنده‌های عراقی قرار گرفت و کابین آن در آتش سوخت، (در این سانحه 23 نفر به شهادت رسیدند) سه فروند دیگر تا زمان بازنشسته شدن در سال 1385، صاحب کمترین سانحه، کمترین ایراد فنی، کمترین تأخیر و بیشترین ایمنی بودند. 

اخیرا چند فروند هواپیمای بوئینگ 737 مدل400 توسط شرکت کاسپین خریداری شده که تاکنون چهار فروند از آنها وارد کشور شده است. سن متوسط این هواپیماها حدود 20 سال است و در این مدت برای شرکت هواپیمایی مالزی پرواز می‌کردند. تاکنون دو فروند از این هواپیماها رجیستر ایرانی گرفته‌اند و به گفته استاندار اصفهان، قرار است پایگاه اصلی شش فروند از این 737 ها در فرودگاه اصفهان باشد.

ورود مجدد بچه بوئینگ به ایران
شرکت جدیدی نیز با نام فعلی شرکت هواپیمایی سپهران در استان فارس نیز در حال شکل‌گیری است و در همین ارتباط تعدادی بوئینگ 737 مدل500 برای این شرکت خریداری شده که هم‌اکنون دو فروند از این هواپیماها با رجیستر PK-TXG و PK-TXH و سن متوسط 21 سال به ایران وارد و در فرودگاه شیراز پارک شده است.

روز گذشته نیز یک فروند بوئینگ 737 مدل400 تاجیکستانی با سن 17 سال برای شرکت هواپیمایی تابان وارد فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد شده است.

ورود مجدد بچه بوئینگ به ایران
با ورود این هواپیما به ایران، همانگونه که ذکر شد، در حال حاضر سه شرکت سپهران، کاسپین و تابان از این هواپیما در ناوگان مسافربری خود بهره خواهند برد ولی بدلیل مشکلات اداری و حقوقی، دو شرکت سپهران و کاسپین علیرغم دارا بودن تعداد بیشتر این هواپیما، در حال حاضر امکان به پرواز در آوردن 737 های خود را ندارند و ظاهرا فقط شرکت تابان می‌تواند تنها 737 خود را به ناوگان فعال خود اضافه کند.

نظرات بینندگان