arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۴۲۲۶
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۶ - ۱۸ تير ۱۳۹۴

قول ایسنادگی در برابر کنگره، در صورت توافق

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جانشین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: صرف نظر از هرمدت زمان برای بررسی توافق نامه با ایران در کنگره، به منظورتصویب و عبور آن ازلایه نظارتی کنگره ایستادگی خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا ازنشست خبری چهارشنبه (17 تير) وزارت خارجه آمریکا، مارک تونر جانشین سخنگوی این وزارت خانه، ضمن اذعان بر پیشرفت وحل بسیاری از مشکلات درمسیر مذاکرات، گفت: همچنان برخی موارد اختلافات حل نشده وجود دارد که تیم مذاکره کننده برای حل این مسائل در وین در تلاشند.

وی با اعلام اینکه، در صورت نیاز به مذاکرات بیشتر، این کار را خواهیم کرد خاطرنشان کرد: هدف نهایی دستیابی به توافق خوب است نه پایبندی به تاریخ تعیین شده مذاکرات.

مارک تونر درواکنش به عبور از مهلت‌های تعیین شده مذاکرات، ضمن ابراز امیدواری از دستیابی به توافق در 48 ساعت آینده اظهار داشت: تاریخ‌های تعیین شده عامل تسریع کننده و مشوق پیشرفت درمذاکرات محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: درصورت نیاز به مذاکرات بیشتر، این کار را خواهیم کرد .هدف نهایی مذاکرات، دستیابی به توافق خوب است نه پایبندی به تاریخ های تعیین شده.

جانشین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خاطر نشان کرد، درست است درصورت عبور ازتاریخ تعیین شده کنگره آمریکا 30 روز اضافه برای بررسی توافق نامه وقت خواهد گرفت، ولی اگر ما به توافق برسیم، صرف نظر ازهرمدت زمان برای بررسی کنگره، به منظورتصویب وعبور آن ازلایه نظارتی کنگره ایستادگی خواهیم کرد.

رئیس جمهوری آمریکا، اوایل سال جاری میلادی با فشار برخی سناتور‌ها، طرح کنگره آمریکا به منظور نظارت این مجلس بر هر گونه توافق احتمالی با ایران را به امضا رساند، بازبینی توافق‌نامه، تنها محدود به قبول یا عدم قبول توافق نامه در کنگره خواهد بود.

در صورتی که کنگره توافق نامه را رد کند، ریاست جمهوری همچنان این اختیار را خواهد داشت در مدت 12 روز تصمیم کنگره را وتو کند.

مجلس کنگره و نمایندگان آمریکا نیز ازسویی این اختیار را خواهد داشت ظرف مدت 10 روز، در صورت مخالفت دو سوم تعداد نمایندگان با وتوی ریاست جمهوری، این حق وتو را سلب کنند.
نظرات بینندگان