arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۴۳۲۰
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۹ - ۱۹ تير ۱۳۹۴

علماي شيعه و سني عراق درباره "قدس شريف" چه مي گويند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عراق اين روزها جولانگاه گروههاي تکفيري و تروريستي است که يکي از اهداف اصلي آنان برهم زدن وحدت شيعه و سني است، اما علماي شيعه و سني در اين کشور، از روزهاي گذشته آماده شده اند صفوف خود را در برابر اين توطئه دشمنان اسلام، يکپارچه کرده و در روز جهاني قدس، وحدت اسلامي را به نمايش بگذارند.

سيد صالح الحيدري، رييس سابق ديوان اوقاف شيعه در عراق، به خبرنگار ايرنا ، با تاکيد بر وحدت مسلمين گفت ، روز جهاني قدس ، موتور حرکت جمعي مسلمانان است که از امام خميني(ره) به يادگار مانده است و همواره بايد اين ابتکار و انتخاب هوشمندانه را گرامي بداريم.

وي تاکيد کرد که ملت هاي مسلمان بايد همواره سنگر واقعي خود را مساله فلسطين ، بويژه قدس شريف بدانند و پيام امام در چنين روزي اثر خود را بطور کامل گذاشته و باعث حرکت محبت آميز و مستمر مسلمانان به سمت قضيه فلسطين شده است.

عامر البياتي سخنگوي رسمي مرکز فتواي اهل سنت عراق نيز روز جهاني قدس را روزي تاريخي براي همه امت اسلامي دانست و به خبرنگار ايرنا گفت : اميدواريم در چارچوب مناسبت مهمي مانند روز جهاني قدس بتوانيم وجود ناپاک اسراييل را از روي زمين پاک کنيم.

وي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در ارتباط با قضيه فلسطين گفت همه افکار و نگرش ها و ديدگاههاي ما و ارزش هاي انساني جوامع اسلامي بايد متوجه قضيه فلسطين و بيت المقدس باشد.

البياتي تاکيد کرد که امروز قدس شريف همه ما را ندا مي دهد که به مسووليت تاريخي خود عمل کنيم.

وي با بيان اينکه بيت المقدس همچنان جايگاه ويژه در ميان مسلمانان دارد، اضافه کرد: از رهبران شيعه و سني جهان انتظار داريم صفوف خود را با توحيد کلمه منظم کنند.

يوسف الحمداني، رييس هيات علماي مسلمين ، دفتر بصره نيز دراين خصوص به خبرنگار ما گفت: روز جهاني قدس ابتکار امام خميني(ره)، بستر ساز وحدت مسلمانان و نقطه قدرت مسلمين است که آنان را در موضوعات سرنوشت سازشان متحد ساخته است.

وي افزود: روز قدس ثابت کرد که مسلمانان از همه مذاهب و اقوام ، اگرچه درمسايل نه چندان جدي اختلافاتي دارند، اما در خصوص موضوعات مهم و سرنوشت ساز که به کل جامعه مسلمانان جهان مربوط مي شود، يکپارچه و متحد هستند.

الحمداني انتخاب جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روزجهاني قدس از سوي امام راحل را جز بازتاب اين وحدت و تثبيت آن ندانست و گفت امروز ثابت شده که انتخاب اين روز انتخابي بجا و زمان آن مبارک بوده و باعث شده ضمير و وجدان امت اسلامي همواره بيدار بماند.

اين روحاني و عالم سني عراق همچنين اظهار داشت، مسلمانان با همه مذاهب و نژادها و گرايش ها در انتظار روزي هستيم که بصورت يکپارچه و با جان و مال خود صهيونيست هاي غاصب را از سرزمين هاي اشغالي اخراج کنيم.

آيت الله سيد حسين صدر از علماي کاظمين نيز پيشتر به ايرنا گفته بود، روز جهاني قدس فريادي است که امام راحل سر داد و امروز امت اسلامي با مذاهب مختلف، آن را دريافته و درک کرده اند و در آخرين جمعه ماه مبارک رمضان با راهپيمايي عظيمي که به راه مي اندازند ، همه وجود اسراييلي ها و حاميان آنان را به لرزه در مي آورند.

وي با بيان اين مطلب که توطئه هاي صهيونيست ها عليه اسلام و امت اسلامي در دهه هاي اخير گسترش يافته و اکنون به مرحله فتنه رسيده ، اضافه کرد، بي شک گروههاي تکفيري و افراط گرايي مانند القاعده و داعش و ساير گروههاي تروريستي ساخته و پرداخته صهيونيست ها هستند تا با پاشاندن بذر فتنه در ميان مسلمين ، اسلام و مسلمانان را ذليل کنند.

خالد الملا رييس هيات علماي مسلمين اهل سنت عراق نيز پيشتر در گفت و گو با ايرنا، با تاکيد بر اينکه دشمنان اسلام در پي تفرقه در جامعه اسلامي هستند، گفته بود، روز جهاني قدس که ابتکاري از سوي امام خميني (ره) است ، امروز مهمترين حلقه پيوند همه مسلمانان جهان است و بايد از اين فرصت طلايي استفاده کرده و ضمن مقابله با صهيونيسم،با همه عوامل آن از جمله گروههاي تکفيري و تروريستي مبارزه کنيم.

علماي شيعه و سني عراق اکنون بعد از گذشت سالها جنگ و ناامني تحميل شده از بابت اشغال کشورشان و حضور گروههاي تروريستي و تکفيري، مي گويند، داعش و ساير تکفيري ها ، ساخته رژيم صهيونيستي و آمريکايي ها هستند تا وحدت جوامع اسلامي را نابود کنند.

علماي شيعه و سني عراق مردم مسلمان عراق را براي حضور همه جانبه و يکپارچه در راهپيمايي روز جهاني قدس در آخرين جمعه ماه مباک رمضان فراخوانده اند.

روز جهاني قدس فردا جمعه همزمان با ايران و سراسر جهان در بغداد و ساير شهرهاي عراق نيز برگزار خواهد شد و گروهها و احزاب سياسي و نهادهاي اجتماعي ، براي مشارکت در راهپيمايي اين روز اعلام آمادگي کرده اند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان