arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۴۵۶۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۶ - ۲۰ تير ۱۳۹۴

هوچی‌گری آمریکایی‌ها قبل از پایان مذاکرات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مذاکرات هسته‌ای در حالی تمدید شده است که در رفتار آمریکا یک بازی قابل پیش‌بینی به نام «ترک مذاکرات» مشاهده می‌شود که شامل هوچی گری با محوریت عدم توافق و طرح خطوط قرمز، اظهار بی میلی برای توافق و هم‌زمان از سوی نظامیان آمریکایی طرح مجدد گزینه نظامی است.

 یکی از دلایل اتخاذ این رویکرد از سوی آمریکا رفع بحران در عرصه داخلی خود است که بتواند القا کند هر توافقی را امضا نمی‌کند و اگر توافق را نیز پذیرفته تمام مطالبات و اهداف خود را محقق ساخته است.

در عین حال روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در واکنش به تمدید چند باره مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در شهر وین در مقاله‌ای مغرضانه بدون اشاره به مطالبات زیاده‌خواهانه طرف آمریکایی در این مذاکرات مدعی شد، ایران کمپینی به راه انداخته تا در صورت شکست مذاکرات تقصیر را به گردن آمریکا بیندازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روزنامه نیویورک تایمز آمریکا، در گزارشی با عنوان " ایران در صورت شکست مذاکرات کمپینی برای مقصر دانستن آمریکا آغاز می‌کند"، مدعی شده است:" طرف ایرانی تا چندی پیش دیپلماسی عمومی خود را صرف قبولاندن توافق احتمالی هسته‌ای به تندروها در داخل کرده بود اما به دنبال تمدید مجدد مذاکرات هسته ای در روز جمعه دولت ایران به این نتیجه رسیده است که باید شهروندان ایرانی را قانع کند، تمام تلاش خود را برای رسیدن به توافق پایانی هسته ای و برداشتن تحریمهای اقتصادی انجام داده است."

نیویورک تایمز در جهت اثبات این استدلال خود به شکلی جهت دار بخشهایی از اظهارات برخی مقامات ایران از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مقصر دانستن آمریکایی ها برای شکست مذاکرات هسته ای را ذکر می کند بدون این که اشاره ای به کارشکنی های طرف غربی و آمریکایی در مذاکرات که به عنوان علت اصلی این شکست ذکر شد، داشته باشد.

به گزارش ایسنا، ادعای نیویورک‌تایمر در حالی مطرح می‌شود که وزیر خارجه کشورمان روز گذشته تاکید کرد: مواضع متفاوت چندین کشور در گروه 1+5 مذاکرات را دشوار کرده است.

محمدجواد ظریف پس از مراسم شب احیا، در جمع خبرنگاران افزود: متاسفانه ما شاهد تغییر مواضع، زیاده‌خواهی و هم شاهد این هستیم که چندین کشور 1+5 دارای مواضع متفاوتی هستند. این مسائل، مذاکرات را دشوار کرده است.

وی همچنین تاکید کرد: ما خواهان توافق با عزت هستیم و به مذاکره ادامه می‌دهیم. اگر طرف مقابل به دنبال توافق شرافتمندانه و متوازن باشد، توافق در دسترس است.

ظریف ضمن عرض تسلیت و تقاضای دعا از مردم، خاطرنشان کرد: مذاکرات دشواری‌های ویژه‌ای دارد؛ بویژه الان که روزهای نهایی مذاکرات است. حتماً در این زمان با هر کلمه‌ای که پایین و بالا بشود، می‌تواند تغییر اساسی صورت گیرد؛ پس هم ما با دقت مذاکره می‌کنیم و هم طرف مقابل این کار را می‌کند.

وزیر خارجه کشورمان گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری گفته‌اند، ما به دنبال یک توافق با عزت هستیم و برای رسیدن به آن وارد میدان شدیم. مردم ایران دنبال توافق هستند اما توافقی که با عزت باشد.

ظریف بار دیگر تاکید کرد که ایران میز مذاکره را ترک نکرده و نخواهد کرد و اگر طرف مقابل به دنبال توافق شرافتمندانه متوازن باشد، حتماً این توافق قابل دسترسی است.

وی همچنین اظهار کرد: به هر حال یا توافق می‌شود یا نمی‌شود و از این دو حالت خارج نیست. به مرحله‌ای رسیده‌ایم که واقعا طرف‌های مقابل ما باید تصمیم بگیرند که به دنبال توافق هستند یا فشار. بارها گفته‌ایم که توافق و فشار قابل جمع نیست و باید یکی از این دو را انتخاب کنند.
نظرات بینندگان