پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رييس ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور از ارائه طرح خصوصي سازي كامل حمل و نقل عمومي به دولت در آيندهاي نزديك خبر داد و اعلام كرد: در صورت اجراي اين طرح مردم از يارانه نقدي براي جبران افزايش هزينه ناشي از خصوصي سازي كامل حمل و نقل برخوردار ميشوند.
به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از ایسنا، سردار محمد رويانيان در حاشيه چهل و دومين اجلاس شوراي عالي استانها در جمع خبرنگاران با تاكيد بر اين كه در حال حاضر حمل و نقل عمومي در كشور سود ده نيست و جذابيتي براي سرمايهگذاري بخش خصوصي ندارد، گفت: بزرگترين چالش فعلي حمل و نقل عمومي در كشور دولتي بودن آن است.
وي ميزان پيمايش هر دستگاه كاميون در سال را 70 هزار كيلومتر و با مصرف 60 تا 70 ليتر سوخت در هر 100 كيلومتر عنوان كرد و افزود: اين ارقام حاكي از زيان ده بودن حمل و نقل در اين بخش است و اين زيان هم اكنون كه قيمت گازوئيل بالا رفته خود را نشان داده است.
به گفته رييس ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور قيمت هر دستگاه اتوبوس 140 ميليون تومان است كه 120 ميليون تومان از اين رقم به عنوان يارانه از سوي دولت پرداخت ميشود و شهرداري و يا بخش خصوصي تنها 20 ميليون تومان بابت آن مي پردازد.
وي تاكيد كرد: با اين وجود سامانه اتوبوسراني حتي توان به روز كردن، تعمير و يا بازسازي خود را ندارد و چنين شرايطي نشان دهنده اين است كه حمل و نقل دولتي لنگ ميزند.
به اعتقاد رويانيان آزاد سازي كامل حمل و نقل عمومي يكي از راههاي سود ده ساختن آن است كه با اتخاذ روش جبراني ميتوان از ايجاد فشار ناشي از افزايش هزينه حمل و نقل عمومي بر مردم جلوگيري كرد.
اختصاص يارانه حمل و نقل به مردم در صورت اجراي اين طرح
وي در اين باره توضيح داد: در طرح ياد شده پيشنهاد اعطاي يارانه حمل و نقل به مردم مطرح شده است به گونهاي كه اين يارانه همچون يارانه نان هر ماه در اختيار خانوادهها قرار ميگيرد.
به گفته رييس ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور از آنجا كه در اين روش يارانه به جاي آن كه به حمل و نقل تعلق گيرد به جابجايي اختصاص مييابد بنابراين اين روش منجر به اجراي عدالت در پرداخت يارانه حمل و نقل ميشود.
ضرورت حمايت مستمر از حملونقل ريلي
وي در عين حال بر ضرورت حمايت مستمر از حمل و نقل ريلي و پر سرنشين، تاكيد كرد و يادآور شد: دولت همچون ساير كشورها از اين بخش همچنان حمايت خواهد كرد، اما لزومي ندارد كه در ديگر بخشهاي حمل و نقل نيز يارانه بپردازد.
رويانيان در ادامه با تاكيد بر اين كه حمل و نقل عمومي در كشور ما بايد اتوبوس محور شود، تصريح كرد: در حال حاضر حمل و نقل تاكسي محور در كشور حاكم است به طوري كه يكهزار شهر از تاكسي برخوردار است و تنها 90 شهر داراي شبكه اتوبوسراني هستند و در هشت شهر نيز مترو در حال ساخت است.
تكميل طرح خصوصي سازي حمل و نقل عمومي در سال 90
به گزارش ايسنا، وي در ادامه درباره زمان دقيق اجراي طرح خصوصي سازي حمل و نقل عمومي، اضافه كرد: اين طرح سال 90 با همكاري كارشناسان، مسوولان و شوراي عالي استانها تكميل و به دولت ارائه ميشود اما زمان اجراي آن مشخص نيست و ممكن است سال 91 يا 92 به اجرا گذاشته شود.
رييس ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور با تاكيد بر اين كه آرزوي دولت و شهرداري افزايش سهم مترو از حمل و نقل عمومي به 30 درصد است، عنوان كرد: در حال حاضر در شهر تهران تنها شش يا هفت درصد جابجاييها با مترو انجام ميشود.
وي يادآور شد: از 17 ميليون جابجايي روزانه در تهران تنها دو ميليون جابجايي با مترو، هشت ميليون با اتوبوس و تاكسي و مابقي با وسايط نقليه شخصي انجام ميشود.
رويانيان با تاكيد بر اين كه منابع مالي شهرداري و دولت كفاف توسعه واقعي حمل و نقل ريلي را نميدهد، بر ضرورت امكان سرمايهگذاري بخش خصوصي در مترو تاكيد كرد.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين كه آيا وعده افزوده شدن يك قطار به متروي تهران در هر 10 روز كه چندي پيش مطرح شده بود، محقق شد، توضيح داد: امسال 16 قطار معادل 123 واگن و 28 لوكوموتيو به متروي تهران اضافه شده است و مهم نيست كه اين اقدام با منابع مالي كدام بخش انجام شده است.
رييس ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور همچنين از احتمال افزوده شدن دو قطار ديگر به متروي تهران طي 20 روز آينده خبر داد.
تاكيد ما سياستگذاري مديريت مترو از سوي دولت است
تعيين تكليف ميزان سهميه نوروزي طي چند روز آينده
وي با بيان اين كه منظور ما از اين كه مترو را به دولت بدهند اين نبود كه مديريت آن را دولت به دست بگيرد، خاطرنشان كرد: ما تاكيد داشتيم كه تعيين سياستهاي مديريت مترو از سوي دولت انجام شود.
رويانيان از تعيين تكليف ميزان سهميه بنزين نوروزي طي چند روز آينده خبر داد و گفت: براي افزايش بهرهوري و توسعه مترو، بخش خصوصي را وارد ميدان كرده و مشكلات مترو را برطرف ميكنيم.
روزانه20 ميليون ليتر گازوئيل، قاچاق داخلي ميشود
رانندگان تاكسي در برخي شهرها از افزايش غير واقعي كرايهها متضرر شدهاند
رييس ستاد مديريت حمل و نقل سوخت كشور با بيان اين كه در حال حاضر مصرف روزانه گازوئيل اتوبوس، كاميون و ساير خودروها 44 ميليون ليتر است، گفت: يقين داريم كه 20 ميليون ليتر از اين ميزان قاچاق داخلي ميشود.
وي در چهل و دومين اجلاس شوراي عالي استانها، در اين باره توضيح داد: در حالي كه روزانه 44 ميليون ليتر گازوئيل از طريق كارت سوخت خودروهاي گازوئيل سوز مصرف ميشود اما بخشي از اين سوخت به صورت غيرقانوني در اختيار معادن، شركتهاي عمراني و كشاورزي و يا توليد قير قرار ميگيرد.
وي با تاكيد بر ضرورت اجراي هدفمند سازي يارانهها و با اشاره به اين كه «نميتوان داخل آب رفت و خيس نشد»، گفت: هر مقام و مسوولي كه در كشور ادعا كند هدفمند سازي يارانهها اجرا شد و هيچ مشكلي پيش نيامد ناحق گفته است.
رييس ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور با تاكيد بر اين كه مشكلات همراه با اجراي اين قانون باعث شد كه هيچ يك از دولتهاي گذشته تن به اقدام در اين زمينه ندهند، يادآور شد: مرحله نخست هدفمند سازي يارانهها اجرا شد و مشكلات فراواني بروز كرد كه بخشي از آنها را پيشبيني نميكرديم اما با مديريت و رهبري همه اين مشكلات برطرف شد و كشور با وجود اجراي اين قانون در وضعيت عادي به سر ميبرد.
وي به تشريح برخي از مشكلات پيش آمده در حين اجراي هدفمند سازي يارانهها پرداخت و عنوان كرد: نرخ تعيين شده براي گازوئيل حمل و نقل و كشاورزي 150 تومان است و با توجه به اين كه در دوره پيك كاري كشاورزي قرار نداريم، مشكل خاصي در اين حوزه بروز نكرد، اما برخي گلخانهها و دامداريها به شدت نيازمند سوخت بودند و با تمهيدات انديشيده شده مشكلات آنها در مرحله نخست اجراي هدفمند سازي يارانهها برطرف شد.
رويانيان با اشاره به اين كه نرخ پيشبيني شده براي گازوئيل در زمان اجراي مرحله نخست هدفمند سازي يارانهها 350 تومان بوده است، تصريح كرد: با توجه به مشكلاتي كه برخي معادن به آن دچار شدند، نرخ تعديلي براي گازوئيل مصرفي آنها در نظر گرفته شد.
وي همچنين با اشاره به اين كه شهرداري تهران و ديگر شهرداريهاي سراسر كشور در اقدامي در خور تقدير اعلام كردند كه نرخ كرايه اتوبوس را افزايش نخواهند داد، يادآور شد: اين موضوع در حالي مطرح شد كه از نظر ما نرخ اتوبوس بايد 15 درصد افزايش مييافت.
رييس ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور با اشاره به 10 برابر شدن نرخ CNG و مشكلاتي كه اتوبوسها به آن دچار ميشوند، بيان كرد: ثابت نگهداشتن كرايه اتوبوس در چنين شرايطي مستلزم تزريق پول به 90 شهر داراي سامانه اتوبوسراني در كشور بود.
وي با اشاره به پيگيريهاي انجام شده براي تامين منابع مورد نياز اين بخش، خاطرنشان كرد: بخشنامهاي به شركت نفت ابلاغ شد كه بر اساس آن وزارت نفت فعلا سوخت را در اختيار شهرداريها قرار ميدهد و هزينه آن پس از تامين منابع مورد نياز پرداخت خواهد شد.
به گزارش ايسنا، رويانيان با اشاره به جلسات مستمر ستاد هدفمند سازي يارانهها كه هر شب و با حضور 12 وزير و ديگر اعضا تشكيل ميشود، تصريح كرد: 50 درصد اين جلسات با رياست رييس جمهور تشكيل ميشود و كليه مشكلات حين اجراي طرح به طور دقيق رصد ميشود.
تخصيص 10هزار ميليارد تومان به مردم طي 2 مرحله واريز يارانه
وي با بيان اين كه دولت طي دو مرحله واريز يارانه نقدي، 10 هزار ميليارد تومان را مستقيم در اختيار مردم قرار داده است، اضافه كرد: اين در حالي است كه هنوز قبوض گاز، آب و برق توسط مردم پرداخت نشده است.
رييس ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور به بسته حمايتي دولت از شهرداريهاي كوچك اشاره كرد و يادآور شد: اعتباري معادل 500 ميليارد تومان در اين بسته تصويب و ابلاغ شده است كه بخشي از آن بابت پرداخت مابه التفاوت نرخ سوخت، مصرف ميشود.
تزريق 300 ميليارد تومان اعتبار بابت تامين اتوبوسهاي مورد نياز
به گزارش ايسنا، وي در ادامه با تاكيد بر اين كه حداقل نياز كشور به اتوبوس سالانه سه هزار دستگاه اتوبوس است، ادامه داد: امسال حدود300 ميليارد تومان اعتبار بابت تامين اتوبوسهاي مورد نياز تزريق شد ، اما از آنجا كه اندكي براي پرداخت اين اعتبارات دير شده بود، برخي از توليدكنندگان روند توليد خود را كند كردند.
تصويب 102 اقدام اساسي در حوزه حمل و نقل براي 5 سال آينده
رويانيان همچنين از تصويب 102 اقدام اساسي در حوزه حمل و نقل براي پنج سال آينده كشور خبر داد و افزود: اصلاح روش تعيين قيمت حمل و نقل، كاهش سفرهاي زائد و توسعه دولت الكترونيك، ساماندهي بار سبك، مديريت هوشمند تاكسي و اتوبوس، توليد خودروي ديزلي سبك، اتوبوس محور شدن حمل و نقل شهري و نيز اولويت دادن به حمل و نقل پر سرنشين از جمله موارد پيشبيني شده در اين مصوبه است.
وي در ادامه با اشاره به اين كه رانندگان تاكسي در برخي شهرها از افزايش غير واقعي كرايه تاكسي متضرر شدهاند، از شوراي عالي استانها درخواست كه نرخ واقعي تاكسي در شهرهاي سراسر كشور را احصاء كند.
رييس ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور توضيح داد: به عنوان مثال در شهر كرمان نرخ رسمي كرايه از سال 84 ثابت نگاه داشته شده است، در حالي كه مردم با رضايت كامل مبالغ بيشتري را ميپرداختند ، اما در حال حاضر افزايش كرايه تاكسي در اين شهر متناسب با نرخ غير واقعي سال 84 صورت گرفته است و باعث شده كه رانندگان نسبت به قبل از اجراي هدفمند سازي يارانهها درآمد كمتري داشته باشند.
وي همچنين بر ضرورت كاهش مراجعات به دستگاههاي دولتي به منظور اجراي هر چه بهتر هدفمند سازي يارانهها تاكيد كرد و افزود: بايد نسبت به توسعه دفاتر پيشخوان دولت اقدام شود.
متوسط عمر مترو در ايران 15 سال است
به گزارش ايسنا، وي درباره توسعه مترو، خاطرنشان كرد: متوسط عمر مترو در ايران 15 سال است در حالي كه در شهرهاي ديگر همچون مسكو، متوسط عمر مترو به بيش از يكصد سال ميرسد و طي اين بازه زماني موفق به احداث 150 كيلومتر مترو شدهان .
رييس ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور با اشاره به اين كه احداث مترو در تهران از سال 64 كليد خورد و در برخي از استانها در سالهاي 80 و حتي 85 اقدام به تاسيس مترو آغاز شد، بيان كرد: ما نبايد در چنين شرايطي از توسعه مترو انتظار يكصد ساله داشته باشيم.
پول دولت و شهرداري براي ايجاد جهش در مترو كافي نيست
وي با تاكيد بر اين كه پول دولت و شهرداريها براي ايجاد جهش در مترو كافي نيست، اظهار كرد: ورود بخش خصوصي ميتواند پنجرههاي جديدي رو به توسعه مترو باز كند.
به گزارش ايسنا، رويانيان همچنين در واكنش به اعتراض نماينده مردم قم در شوراي عالي استانها نسبت به احداث منوريل در اين استان در حالي كه اولويت سند جامع حمل و نقل قم با مترو است، گفت: احداث منوريل با اجماع شهردار، استاندار، رييس مجلس و نماينده مردم قم صورت گرفته است.
وي با اشاره به انجام مذاكراتي با امام جمعه قم و متولي حرم حضرت معصومه (س)، اظهار كرد: مقرر شده است كه منوريل در نواحي مجاور حرم حضرت معصومه (س) از زير عبور داده شود و اين موضوع در حال بررسي است.