arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۵۴۰۲
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۳ - ۲۴ تير ۱۳۹۴

سفیر ایران در مصاحبه با راديو فرانسه :قطع رابطه ایران و امریکا ابدی نيست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه رادیویی فرانس انتر در بخش صبحگاهی خود در روز چهارشنبه 24 تیرماه 1394 با آقای علی آهنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه گفتگو و نظرات وی را در خصوص توافق نامه هسته ای، آینده همکاری ها بین ایران و آمریکا در قالب ائتلاف علیه داعش ، نقش آفرینی ایران در مقابله با داعش، نگرانی های شدید اسرائیل و عربستان از توافق هسته ای و همچنین سفر آتی وزیر امورخارجه فرانسه به تهران و امکان گران تمام شدن مواضع سخت فرانسه در قبلا توافق هسته ای برای حضور شرکت های فرانسوی در بازار ایران، را جویا شد. 

به گزارش انتخاب متن کامل مصاحبه به شرح زیر است :

مجری : این بار دیگر واقعا این توافق امضا شد . دیروز ایران و قدرتهای بزرگ بعد از نزدیک به یک ماه مذاکره در وین، در باره موضوع مهم هسته ای ایران به توافق رسیدند. امروز صبح با سفیر ایران در فرانسه در این باره گفتگو می کنیم. سلام آقای علی آهنی.. 

سفیر: سلام 

مجری: صحنه هایی از ابرازخوشحالی در محلات مختلف تهران بعد از سخنان باراک اوباما را شاهد بودیم که در برخی از کافه ها از تلویزیون ها پخش می شد و در برخی جاها هم جمله " آمریکا دوستت داریم"دیده می شد. که روی شبکه های اجتماعی نیز تکرار و تعریف می شد. آیا واقعا، فکر می کردید  که شاهد این چنین روزی باشید ؟ 

ج: وضعيت کنونی روابط و همچنین قطع رابطه ایران و امریکا ابدی نيست و به نوع رفتار دولت آمریکا بستگی دارد، یعنی در عمل و آنچه آنها انجام خواهند داد و آنچه که بسیار مهم است نحوه اجرای این توافق است که می تواند معیاری برای سنجش صداقت آنها باشد.



* سوال: با این توافق چه کسی برنده شد؟ باراک اوباما؟ اردوگاه اصلاح طلبان و در نتیجه رئیس جمهور ایران ؟ 

ج : همه ! 

*سوال: همه ؟ ! 

ج: بله همه برنده شدند. زیرا می دانید قبل از این توافق ، دنیا را با برخی تبلیغات متقاعد کرده بودند که برنامه هسته ای ایران یک تهدید برای صلح و امنیت بین الملل به شمار می رود. این توافق می تواند اجازه دهد آرامشی بوجود بیاید و علاوه بر آن می تواند تضمینی را ارائه دهد که برنامه هسته ای ایران همواره غیر نظامی باقی خواهد ماند که نکته مهمی است. توافق برای ما هم مهم است زیرا به ما اجازه می دهد تحریم ها برداشته شوند. برنامه هسته ای ایران در نزد آژانس به یک پرونده عادی تبدیل شود و از فصل هفتم منشور سازمان ملل که مهم است خارج شود. برداشته شدن تحریم ها همچنین می تواند به شکوفایی و توسعه اقتصادی ایران منجر شود. 

*سوال : آقای علی آهنی... امروز صبح دو کشور بودند که ژست های حاکی از عصبانیت از خود نشان دادند. یکی رقیب تاریخی شما یعنی عربستان سعودی و بخصوص بینامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که از یک اشتباه تاریخی سخن می گوید و قول داده است تلاش می کند روی کنگره آمریکا فشار بیاورد تا این توافق را رد کنند. چه حرفی برای گفتن به او دارید؟.

ج: باید واقع بین باشد. در شرایط کنونی وی واقعا منزوی شده است زیرا در طول سال های گذاشته دائما تلاش کرده است فضا را علیه ایران تحریک کند و با سوء استفاده و انحراف افکار عمومی بین الملل به سیاست های نژاد پرستانه و غیر انسانی اش علیه ملت فلسطین ادامه دهد. در وضعیت کنونی، بهانه و دستاویزی برای این موضوع ندارد. بهمین خاطر عصبانی است. خوشحال نیست که چرا ایران توانسته است این موفقیت را داشته باشد و به برنامه هسته ای کاملا غیر نظامی اش که مسلما زیر نظر آژانس خواهد بود، ادامه دهد و این کاملا طبیعی است که عصبانی و کلافه باشد. 

*سوال: آیا با این توافق به دست آمده می توان تصور نمود که ایران به ائتلاف بین المللی که علیه گروه"دولت اسلامی"در سوریه و عراق تشکیل شده است وارد شود ؟ 

ج: جدیت ایران بعد از ظهور داعش یک موضوع کاملا روشن است. مبارزه با تروریسم و افراطی گری یکی از اصول سیاسی ما می باشد. ایران صداقت خود را در زمینه همکاری با عراق و سوریه نشان داده است،بخصوص علیه این گروه تروریستی که خود را به عنوان دولت اسلامی معرفی می کند در حالی که نه دولت است و نه اسلامی، زیرا اسلام کاملا با چنین اقدامات تروریستی مخالف است. ولی در خصوص ائتلاف بین المللی باید توجه کرد که در میان اعضای این ائتلاف، برخی کشورها هستند که در باره اراده و نیت آنها باید تردید داشت. 

* سوال: شما دقیقا به چه کشوری فکر می کنید؟آیا مسلما باز هم به عربستان سعودی فکر می کنید؟

ج: اجازه بدهید نام نبرم. ولی شما می توانید تصور کنید که چه کشورهایی هستند که بازی منافقانه ای در این امر داشته و اجازه ندادند که مبارزه ای کاملا جدی علیه این گروه تروریست انجام شود. 

*سوال:پس قرار داشتن ایران در کنار آمریکا در این ائتلاف، یک چیز رویایی می تواند باشد.. 

ج: مسلما ما برخی منافع مشترک داریم. ولی ائتلاف با آمریکا معنی خاص خود را دارد که هنوز فاصله زیادی تا تصور تحقق آن وجود دارد. 

*سوال: خب حالا سوالی هم در باره فرانسه داشته باشیم که از زبان لوران فابیوس موضعی بسیار قاطعانه در زمان مذاکرات داشته است. آیا شرکت های فرانسوی که از همین فردا به بعد می توانند به ایران بروند، باید بهایی سنگین برای این کار بپردازند؟      

ج: ما تلاش کرده ایم بین موضوعات مختلف تمایز باشیم. با اینکه به ظاهر موضع فرانسه بسیارقاطعانه بوده است ولی فرانسه در نهایت برای رسیدن به این توافق مشارکت کرد. در خصوص شرکت های فرانسوی هم باید گفت که آنها از قبل توسط آمریکایی ها مجازات شده اند. لذا باید به آنها کمک کرد و کارشان را تسهیل کرد. از این شرکت ها و آنهایی که قبلا در ایران فعال بودند استقبال به عمل خواهد آمد، آنهایی که آثار مثبتي در بازار ایران از خودشان به جای گذاشته اند. بنابراین می توانند از این فرصت بهره ببرند و شایسته آن هم هستند که یک شریک قوی برای ایران باشند. 

* سوال : پس امروزه این اطمینان هست که از شرکت های فرانسوی در ایران استقبال شود؟ می توانند مطمئن باشند.. مثلا توتال یا شرکت پژو سیتروئن که گردش مالی آن ها در چند سال پیش رقم بسیار بزرگی بود و امروز صبح هم شما به آنها می گویید که بیایند ؟ و بخاطر موضع سخت فرانسه مجازاتی علیه شما نخواهد بود ؟

ج: مسلما از آنها استقبال به عمل خواهد آمد به شرطی که شروط و پیشنهادهایشان در مقایسه با دیگران رقابتی باشد. بخصوص که عدم حضور این شرکت ها در سالهای اخیر، می تواند برای بازگشت شان گران تمام شود ولی آنچه به ما مربوط می شود ما آماده ایم کمک شان کنیم و امور را برایشان تسهیل کنیم. 

*سوال : جناب آقای سفیر! آیا می توان در روزها یا در هفته های آینده تصوری از سفیر لوران فابیوس رئیس دستگاه دیپلماسی خارجی فرانسه به تهران داشت؟ 

ج : آقای لوران فابیوس پیش از این توسط همتای ایرانی خود آقای دکتر ظریف برای انجام سفر به تهران دعوت شده و قول داده است سفرش را بعد از این توافق نامه انجام دهد. بنابراین انجام آن در روزها و هفته هایی که خواهند آمد قابل تصور می باشد. 

*سوال: پس امروز صبح شما به فابیوس می گویید که"دعوت از وی روی میز است !؟ " 

ج : بله.. دقیقا.. 

*سوال : پس دعوت از لوران فابیوس روی میز است؟ 

ج: دقیقا... از وی استقبال خواهد شد و این برای روابط بین دو کشور که بسیار تاریخی و ضمنا قدیمی هستند مهم است. 

مجری : متشکرم آقای سفیر.

نظرات بینندگان