arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۵۷۷
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۳ - ۲۱ اسفند ۱۳۸۹

صبح امروز، اثار مین لرزه ژاپن نمایان شد

با فرارسیدن سپیده دم امروز، اثار و خسارات بزرگترین زمین لرزه یک قرن گذشته در ژاپن نمایان شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با فرارسیدن سپیده دم امروز، اثار و خسارات بزرگترین زمین لرزه یک قرن گذشته در ژاپن نمایان شد.

به گزارش خبرگزاری انتخاب، به دنبال وقوع زمین لرزه هشت و نه دهم ریشتری و سونامی حاصل از ان در نزدیکی سواحل شمال شرقی ژاپن، مردم این مناطق امروز شاهد ویرانی های گسترده، اتش سوزی و جریان سیلی بودند که بسیاری از شهرها را کاملا به زیر اب فرو برده بود.

با فرارسیدن ساعات اولیه بامداد امروز اثار زمین لرزه شدید و امواج سونامی به ارتفاع ده متر که در مسیر عبور خود از روستاها و شهرها همه چیز را با خود برده است، بیشتر نمایان شد.

خبرگزاری کیودو گزارش داد در یکی از مناطق مسکونی ژاپن که بیشترین خسارت را در این بلای طبیعی دیده است ، فریاد کمکِ مردمی که زیر اوار مدفون شده بودند، شنیده می شد و برخی حادثه دیدگان نیز برای فرارسیدن نیروهای امدادی لحظه شماری می کردند.

در تصاویر تلویزیونی از مناطق زلزله زده همچنین می توان کارکنان بیمارستانی را بر روی پشت بام مشاهده کرد که پارچه نوشته هایی با عنوان غذا و کمک را در دستانشان گرفته اند. دولت ژاپن درباره احتمال نشت خفیف مواد رادیو اکتیو از یکی از راکتورهای هسته ای که سامانه خنک کننده ان بر اثر زمین لرزه از کار افتاده است، هشدار داد.

نائوتو کان نخست وزیر ژاپن نیز با صدور فرمانی خواستار ان شد که شعاع محوطه تخلیه شده در اطراف نیروگاه از سه به ده کیلومتر افزایش یابد.

پیش از این حدود سه هزار نفر از مناطق خطر احتمالی خارج شده بودند.

مقامات امریکا نیز ضمن ابراز نگرانی درباره نیروگاه فوکوشیما که در فاصله دویست و چهل کیلومتری شمال توکیو قرار دارد، اعلام کردند ژاپن برای جلوگیری از افزایش دمای میله های(سوخت) هسته ایش سامانه خنک کننده درخواست کرده بود اما نهایتا موفق شد به تنهایی مسئله را مدیریت کند.

به گفته مقامات هنوز احتمال نشت مواد رادیواکتیو وجود دارد.

نائوتو کان قرار است صبح امروز از نیروگاه فوکوشیما بازدید کند .

تاکنون چهل و پنج کشور دنیا به ژاپن پیشنهاد کمک و امدادرسانی در مناطق زلزله زده را داده اند.

چین اعلام کرد تیم های نجات این کشور برای امدادرسانی به زلزله زدگان امادگی دارند.

باراک اوباما رئیس جمهور امریکا نیز به کان گفت امریکا به هر طریق ممکن به ژاپن کمک خواهد کرد.

بر پایه گزارش رسانه های محلی ژاپن، شمار قربانیان بلای طبیعی اخیر در ژاپن که بیشتر انها بر اثر امواج سونامی و سیل غرق شده اند، احتمالا به بیش از هزار تن افزایش خواهد یافت.

به رغم انکه ژاپن تاکنون زمین لرزه های فراوانی را به خود دیده و با این بلای طبیعی غریبه نیست، باز هم شدت ویرانی ها برای مردم این کشور شوکه کننده بوده است.

ژاپن همواره به علت داشتن سامانه هشدار سریع درباره خطر سونامی به خود بالیده است و این سامانه نیز از زمان راه اندازی در سال 1952 چندین بار روزامد شده است.

ژاپن همچنین برای حفاظت از بنادر و مناطق ساحلی خود تاکنون سیل بند و ابراه های فراوان ساخته است اما کارشناسان می گویند همه این تدابیر باز هم برای جلوگیری از فاجعه ای که روز جمعه رخ داد، ناکافی بوده است.

زلزله دیروز ژاپن که از زمان ثبت شدت لرزه ها در این کشور در حدود صد و چهل سال پیش بی سابقه بوده است، منجر به بروز هشتاد فقره اتش سوزی در شهرها و مناطق ساحلی شمال شرق این کشور شد.
نظرات بینندگان