هنگامی که کسب و کاری یک خبر رسمی برای انتشار دارد میخواهد همه چیز، از جمله زمان و تاریخ انتشار آن به درستی انجام پذیرد و خبر به طور همزمان بین تمامی ناشران مهم بین المللی توزیع و منتشر شود. اما سوال اینجاست که چطور باید این کار را انجام دهد؟
شاید همین الان هم خیلیها بدانند که در داخل کشور چه زمانی باید خبر رسمی را منتشر کنند. شاید زمان معمول نشر خبر، ساعت خاصی قبل از شروع فعالیت بازار یا کمی بعد از بسته شدن مغازه ها باشد. این مورد را همه میدانند. اما آیا سایر افراد در سراسر جهان هم باید در همان زمان خبرها را دریافت کنند؟ لزوما این طور نیست.
انتشار یک خبر در زمانی یکسان در سراسر جهان بسیار مشکل است و تقریبا هیچ وقت عملکرد مناسبی نخواهد داشت، بخصوص در مورد اخبار سازمانی یا محصولات. در هر ساعتی بخشی از جهان در خواب هستند و مجموعه باید تصمیم بگیرید که کدام یک از مناطق کمترین اهمیت را دارند، زیرا معمولا شیفتهای شبانه به تماشای اخبار تجاری نمینشینند.
چند مورد را باید در هنگام برنامه ریزی برای یک اعلامیه بین المللی در نظر گرفت.
روزنامه ها، تلویزیون، و مجلات
اگر مجموعهای اخبار بههنگام یا سروقت (timely) دارد که هدفشان روزنامهها، سرویسهای خبری و دیگر رسانههای عمومی کشورهای دیگر هستند، مهلت زمانی محدودی دارد، در چنین شرایطی باید مطمئن شود که خبر رسمی مورد نظر در روزهای شنبه تا چهارشنبه بین ساعت 9 تا 9:30 صبح به وقت محلی و نهایتا 10 صبح فرستاده شود (در کشورهایی که شنبه و یکشنبه تعطیل است این بازه برای ارسال به دوشنبه تا جمعه تغییر میکند). در این بازه زمانی است که روزنامه نگاران در حال انتخاب و نوشتن داستانهای اصلیشان هستند.
چهارشنبه روز چندان خوبی برای ارسال اخباری که می خواهند در رسانههای روز دیده شوند نیست زیرا شمارههای مربوط به آخر هفته تنظیم و مشخص شدهاند. باید به یاد داشت که اکثر داستانها و خبرهای تجاری توسط خبرنگاران حوزههای تجارت و اقتصاد، با لحنهای متفاوتی که دارند شکل میگیرند و هیچ وقت به میز کار یک خبرنگار حرفهای نمی رسند.
همچنین ارسال خبر بین ساعت 9 تا 10 صبح به وقت محلی این اطمینان را به مجموعه می دهد که دفاتر یا خبرگزاریهای محلی فرصتی برای تماسهای پیگیری بعدی خواهند داشت تا بتوانند کمی توزیع تخصصی داشته باشند. مواظب تحریم کردن خبر باید بود، در بسیاری از کشورها تحریمها خوشایند نیستند.
خبرهایی که فقط یک نشریه تجاری به آن علاقمند است
اگر یک خبر رسمی که بطور خاص برای رسانههای تجاری طراحی شده است، را بصورت آنلاین فرستاده تا به دست خبرنگار حوزه صنعت در روزنامههای محلی برسد، موجب دسترسی آنلاین مشتریان شده و خبر در جستجوهای اینترنتی یافت میشود، در چنین شرایطی چندان مهم نیست که چه ساعتی منتشر شود بلکه فقط روز انتشار مهم است.
باید توجه داشت مهلت زمانی آن نشریه خاص برای چاپ خبر چه روزی است، و ممکن است چه معیارهایی برای انتخاب خبرهایی داشته باشد که در نسخه های آنلاین نشریه خود بکار میبرد. تقویم تحریریه می تواند اکثر این اطلاعات را در اختیار مجموعهها قرار دهد، و پرس و جویی ساده از یک روزنامه نگار یا مرور پروفایل آنها در یک مرکز داده می تواند در بدست آوردن این اطلاعات کمک کند.
اینطور که به نظر می رسد بهترین زمان ارسال خبر روزهای دوشنبه تا چهارشنبه هستند، اما باید به تقویم تحریریهشان رجوع شود، زیرا در برخی از کشورها روز چهارشنبه بعنوان مهلت تعیین شده است. هنوز هم بهترین زمان ارسال بین 9 تا 10 صبح به وقت محلی است. اگر در خارج از این بازه منتشر شود شاید دیده نشود، البته به اینکه در چه کشوری باشد هم بستگی دارد. همچنین لزومی ندارد که حتما در ابتدا یا انتهای بازه زمانی باشد تا تاثیر خود را بگذارد. ساعت دیگری را میشود انتخاب کرد، مثلا 9:17 .
مردم مهم هستند
اگر مجموعهای یک خبر بازاریابی محتوا می نویسد یا خبری که مصرف کنندگان، مشتریان و یا عموم مردم را هدف قرار میدهد، در این صورت باید روی روزی از هفته که خبر رسمی بصورت آنلاین منتشر میشود توجه داشته باشد. بعضی از سایتها می توانند یک خبر را مدت زمان بیشتری از سایتهای دیگر نمایش دهند. مقدار میانگین این مدت در هر جای جهان از 2 ساعت برای شلوغترین سایتها تا 2 هفته برای سایر سایتها است. بعد از آن، خبر رسمی به آرشیوها و مراکز داده مختلف منتقل میشود.
در کشورهایی که هدف مجموعه هستند، باید به گرایشها و مطالب مورد علاقهای که در اینترنت جستجوو استفاده می شوند، توجه کرد و با توجه به آنها خبر را منتشر کرد. اگر نگرانی چندانی جهت انتخاب توسط رسانهها وجود ندارد، در اکثر کشورها، روز سه شنبه یا چهارشنبه زمان خوبی برای توزیع خبر است. اکثر وب سایتها خبر را تا پایان تعطیلات آخر هفته هم نگه میدارند، یعنی اصلیترین زمان برای جستجوگران اینترنتی و نگاه مصرف کنندگان. اما اگر مجموعه خواهان توجه و پوشش رسانه ها است، عموما روزهای یکشنبه، دوشنبه یا سه شنبه گزینههای بهتری هستند.
خبر رسمی باید همین الان منتشر شود
اگر مجموعه دچار بحران شده و یا اتفاقی ناگوار و غیرمنتظره رخ داده است، در این شرایط دیگر قوانین اهمیت ندارند. باید خبر را منتشر کردو همین الان هم این کار را انجام داد. هیچ اشکالی ندارد. ممکن است مقداری محدودیتهای کشوری وجود داشته باشد اما اکنون اولویت با رفع بحران است.
اگر خبری در مورد یک جشن جهانی یا رویداد ورزشی است که باید بصورت همزمان منتشر شود، می توان آن را با یک برنامه ریزی قبلی انجام داد. اگر تصاویر یا ویدیوهایی از افراد معروف را برای تکمیل اخبار رویداد وجود داشته باشد می تواند خیلی بهتر و موثرتر عمل کرد، در غیر اینصورت فقط یک خبر رسمی متنی خواهد بود که شبانه می آید و می رود. اگر مجموعه خواهان این است که در ساعات بعد هم خبر خواننده داشته باشد، استفاده بیشتر از عناصر تصویری می تواند احتمال تعامل افراد با خبر را بالا ببرد.
بهترین راه چیست؟
به منظور حداکثر کردن تعامل با رسانهها و خوانندگان اخبار شما پیشنهاد میکنیم که رویکرد زمانبندی توزیع بر اساس مناطق زمانی (Time Zones) را پیش بگیرید. بعنوان مثال برای آنهایی که در ایران هستند،اگر خبر خود را بین ساعتهای ۲ تا ۳ بعد از ظهر منتشر و توزیع کنند میتوانند خبرشان را در همان زمان در اروپا، خاورمیانه، شرق آسیا و آفریقا توزیع کنند که ساعت برای آنها ۹ تا ۱۰ صبح خواهد بود که همانطور که گفته شد زمان مناسبی برای رسیدن خبر به دست رسانههای این مناطق است. در مورد آمریکا، کانادا، آمریکای لاتین، باید سعی شود که خبر رسمی را چند ساعت بعد از این ساعت مثلا ساعت ۵ تا ۷ عصر به وقت ایران توزیع کرد، که صبح به زمان آنها خواهد بود.
البته باید در نظر داشت که کشورهایی هم وجود دارند که شرایط و معیارهای خاصی دارند که شاید با پیشنهاداتی که در بالا ارائه کردیم مغایرت داشته باشند. اما در اکثر موارد ، این اصول در کشورهای سراسر دنیا برقرارند.