arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۶۰۰۶
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۳ - ۲۸ تير ۱۳۹۴

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در مورد توافق هسته ای رایزنی می کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
توافق هسته ای ایران و ۱+۵ و تحولات لیبی موضوع گفتگوهای وزیران خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه خواهد بود.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیران خارجه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا فردا در بروکسل گردهم می آیند. بر این اساس بررسی توافق هسته ای ۱+۵ با ایران و تحولات لیبی از جمله محورهای گفتگوها در این نشست خواهد بود.

منابع آگاه می گویند موضوع لغو تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران که طی سال های اخیر به بهانه فعالیت های هسته ای این کشور اعمال شده، در دستور کار مقامات این اتحادیه قرار گرفته است.

اتحادیه اروپا پس از اعلام توافق هسته ای با انتشار بیانیه ای تعلیق تحریم های ضد ایرانی را به مدت ۶ ماه تمدید کرد. در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: تعلیق ۶ ماهه تحریم های ضد ایرانی، این امکان را به اتحادیه اروپا خواهد داد تا مقدمات لازم برای اجرای توافق کنونی را مهیا نماید.

بر این اساس به دنبال توافق ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ وین در خصوص مسأله هسته ای ایران، تعلیق تحریم های ضد ایرانی که در ۲۴ نوامبر سال ۲۰۱۳ آغاز شده بود، تا ۱۴ ژانویه ۲۰۱۶ و به مدت ۶ ماه تمدید شد.

محور دیگر گفتگوها در بروکسل تلاش ها برای تشکیل دولت وحدت ملی در لیبی عنوان شده است. این در حالی است که اخیر یکی از طرفین مدعی در لیبی با طرح پیشنهادی برای صلح موافقت کرده است.

در این نشست همچنین وضعیت تونس پس از حمله تروریستی به مراکز توریستی در ماه ژوئن مورد بررسی قرار می گیرد. گزارش ها حاکی است از زمان وقوع این حمله سفر توریست های اروپایی به این کشور در شمال آفریقا به شدت کاهش یافته است.   

نظرات بینندگان