arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۶۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۲۹ تير ۱۳۹۴

بازگشت ژرمن ها به اقتصاد ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حمداله عمادی‌حیدری - با مروری بر تاریخ درمی‌یابیم که آلمان از کشورهایی است که به دلیل داشتن دانش و تکنولوژی پیشرفته و امکانات تحصیلی مناسب، مقصدی مناسب برای جوانان علاقه‌مند و جویای علم بوده است.

علاوه بر روابط فرهنگی دو ملت ایران و آلمان، صنایع آلمان نقش مهمی در ایجاد زیرساخت‌های صنعتی و انتقال فناوری مدرن به ایران داشته اند.
صنایع و کالاهای آلمانی در ایران همواره با استقبال مصرف‌کنندگان همراه بوده‌اند.
تجار و واردکنندگان اجناس خارجی، ساخت آلمان بودن را مهر تایید و نشانه مرغوبیت کالای خود می‌دانند.
در طول یک دهه گذشته به دلیل اختلافات هسته‌ای و تحریم‌های ظالمانه غرب، روابط تهران و برلین به ویژه در حوزه‌های صنعتی و اقتصادی به سردی گرایید و کشورهایی نظیر روسیه و چین جایگزین آلمان شدند.
با انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس دولت یازدهم، دولت‌های اروپایی از جمله آلمان، ضمن تبریک این انتخاب، برای بهبود روابط با ایران ابراز امیدواری کردند. 
همچنین آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان شخصا طی نامه‌ای انتخاب دکتر حسن روحانی را به عنوان رییس‌جمهور جدید به ایرانیان تبریک گفت.
از آنجا که بهبود روابط فرهنگی و اقتصادی بین کشورها، همواره تحت تاثیر روابط و تفکرات سیاسی کشورهاست، با تشکیل دولت یازدهم نور امیدی به بهبود روابط دو کشور و بازگشت تکنولوژی آلمانی به ایران تابیدن گرفته است.
اکنـون با به توافق رسیدن ایران و گروه 1+5 برای رفع تحریم‌ها و حل مسایل هسته‌ای، هیات 60 نفره تجاری- سیاسی کشور آلمان امروز به سرپرستی زیگمار گابریل، قائم‌مقام صدراعظم آلمان که ضمنا وزیر اقتصاد و انرژی این کشور نیز هستند، به ایران خواهند آمد.
اعضای این هیات عالی‌رتبه قرار است در تهران درباره نحوه همکاری‌های اقتصادی، تکنولوژی و سیاسی با همتایان ایرانی خود در تهران به مذاکره بپردازند.
قابل ذکر است که نمایندگان شرکت‌های بزرگ آلمان نظیر مرسدس بنز، زیمنس، فولکس واگن و لینده هم در این هیات حضور دارند.
صنایع آلمان می‌توانند نخستین شریک ایران در احداث صنایع مهمی مانند پتروشیمی، پالایشگاه نفت و گاز و ساخت توربین‌های نیروگاه‌ها باشند و دیگر شرکت‌های آلمانی هم می‌توانند در منطقه پارس جنوبی با شرکت‌هایی نظیر زیمنس و لینده که با ایران طرف قرارداد هستند، ادامه فعالیت دهند.
اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان، از پل‌های ارتباطی تجارت
در تهران است.
این اتاق طی 40 سال گذشته تاکنون خصوصا در 10 سال گذشته، همواره سعی در برقرار کردن و حفظ ارتباطات تکنولوژی و صنعتی با صنایع آلمان داشته است.
روزنامه «جهان‌صنعت» به منظور پیگیری روابط اقتصادی و تجاری ایران و آلمان، با توجه به رفع تحریم‌ها با مقتدی کرمانشاهانی، رییس اتاق بازرگانی ایران و آلمان و همچنین امید یراقی، نایب رییس این اتاق مصاحبه‌ای انجام داده که مشروح آن را در زیر آمده است.
در ابتدای این مصاحبه، رییس اتاق بازرگانی ایران و آلمان که خود به عنوان یک فعال اقتصادی و صنعتی و موسس بیش از چندین کارخانه مهم در ایران بوده است، درباره فعالیت‌های اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان گفت: اتاق بازرگانی ایران و آلمان 40 سال قبل با شرکت بازرگانان ایرانی و آلمانی تاسیس شد و همواره پل ارتباطی بسیار قوی بین بازرگانان و صنعتگران دو کشور بوده است.
وی افزود: این اتاق بخشی از شبکه بین‌المللی اتاق‌های بازرگانی است که مرکز آن در برلین است. اتاق بازرگانی و صنایع آلمان در برلین با داشتن 130 شعبه در 130 نقطه از جهان فعالیت دارند. اعضای اتاق بازرگانی ایران و آلمان می‌توانند از 130 شعبه اتاق در جهان استفاده کرده و نیازهای تکنولوژی و صنعتی خود را از این طریق برطرف کنند.
کرمانشاهانی ادامه داد: اتاق بازرگانی ایران و آلمان ضمن تلاش در انتقال فناوری آلمانی به ایران، صادرکننده‌ها و واردکننده‌های ایرانی و آلمانی را با یکدیگر آشنا کرده و در صورت نیاز، مشاوره و تسهیلاتی را برای دو طرف فراهم می‌آورد.
این فعال اقتصادی افزود: توجه و علاقه بازرگانان آلمانی به بازار تجاری ایران از یک سو و از سوی دیگر شهرت صنایع آلمان در ایران، صنعتگران و بازرگانان دو کشور را مشتاق به روابط دوجانبه کرده است.
کرمانشاهانی درباره گسترش فعالیت‌های اتاق ایران و آلمان در چهاردهه گذشته اظهار کرد: اتاقی که با 137 شرکت عضو ایرانی و آلمانی آغاز به فعالیت کرد، امروز با بیش از دو هزار عضو به یکی از قوی‌ترین اتاق‌های بازرگانی خارج از آلمان تبدیل شده است.
وی ادامه داد: اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان، موسسه‌ای مهم در روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور ایران و آلمان بوده و تنها اتاق بازرگانی اروپایی مستقل در ایران است.
رییس اتاق ایران و آلمان افزود: این موسسه علاوه بر خدمات متعدد به شرکت‌ها و اشخاص حقوقی و حقیقی، این امکان را فراهم می‌آورد که روابط تجاری جدیدی بین دو کشور برقرار شود و همکاری‌های فعلی توسعه یابد.
کرمانشاهانی درباره خدماتی که اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان ارایه می‌کند، افزود: خدمات زیر از جمله تسهیل در امور روادید، ارایه کارت ورودی نمایشگاه‌های آلمان، بیمه مسافرتی، بیمه خودرو، برگزاری سمینارها و دوره‌های آموزش تکمیلی، نشریات اقتصادی و گزارش‌های تخصصی، بازاریابی و استفاده از تسهیلات شرکت‌های طرف قرارداد، مشاوره در زمینه بازار و جست‌وجوی شریک تجاری، حمایت در مسایل مربوط به قوانین و مالیات، اطلاعات ثبت شرکت و اعتبارسنجی، خدمات برای جویندگان کار و نمایندگی موسسه خدماتی متخصصان بازنشسته از جمله خدماتی است که این اتاق ارایه می‌کند.

صنعت ایران کمک فراگیر می‌خواهد

رییس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان درباره مشکلات اقتصاد و صنعت ایران و لزوم حل ریشه‌ای این مشکلات گفت: صنعت ایران کمک فراگیر می‌خواهد و نیازمند تدابیر اصولی و منطقی است.
وی درباره اهمیت تعامل با دنیا از جمله آلمان افزود: بدون اتخاذ تدابیر ریشه‌ای، ما نمی‌توانیم صنعت را شکوفا و با بیکاری مبارزه کنیم؛ نمی‌توانیم کار و صنعت را توسعه دهیم. اینها مثل یک زنجیر به هم وابسته هستند.

کرمانشاهانی افزود: ما باید از لحاظ فناوری و تولید با دنیا همگام بوده و با تبادل تجارب و اطلاعات روز دیگر کشورها از جمله آلمان سعی کنیم از آخرین پیشرفت‌ها و تکنولوژی روز دنیا بهره برده و تولید خود را با آنها منطبق کنیم تا بتوانیم بهترین و مقرون به صرفه‌ترین محصولات دنیا را 
تولید کنیم..
وی درباره تاثیرات مخرب‌ترین‌‌ها بر اقتصاد ایران گفت: تحریم‌ها بیشتر متوجه جامعه ایران است و قدرت خرید مردم را کاهش داده، چون واردکننده مجبور است با هزینه بیشتر از معمول کالا را وارد کشور کند.
این فعال اقتصادی افزود: تحریم‌ها باعث می‌شود نتوانیم به صنعت و تکنولوژی روز دست یابیم و کالاهای مورد نیاز مردم را براساس آخرین تکنولوژی تولید کنیم و به واردات آنها از خارج از کشور روی آوریم که این خود منجر به بیکاری کارگران زحمتکش و فعال از یک‌سو شده و از سوی دیگر مصرف‌کننده ناچار به تهیه کالاهای گاه نامرغوب خارجی با قیمتی گزاف خواهد بود.
کرمانشاهانی درباره تاثیر تحریم‌ها بر کشورهای تحریم‌کننده ایران گفت: تحریم‌ها بیشتر به ضرر ما ایرانی‌هاست تا طرف آلمانی.
وی ادامه داد: اگر به این نکته دقیق بنگریم، کشور آلمان حدود یک‌هزار و 770 میلیارد یورو در سال صادرات دارد که اگر 10 میلیارد یورو که مرتبط با ایران است، کم شود تاثیری بر این کشور نمی‌گذارد اما بر ایران قطعا از نقطه نظر تولید، تکنولوژی و صنعت تاثیرگذار است.
این فعال اقتصادی درباره دلیل علاقه‌مندی اروپایی‌ها به تجارت با ایران گفت: سیاست کلی اروپا از جمله آلمان این است که می‌خواهند با همه دنیا روابط حسنه داشته باشند و حتی در سطح کوچک مثل سه، پنج یا 10 میلیارد یورو در سال هم مبادلات تجاری جریان داشته باشد.
برای رقابت نیازمند فناوری روز هستیم
وی در مورد تاثیر تحریم‌ها بر صنعت کشور افزود: تحریم‌ها به صنعت ضربه می‌زند و صنعت به‌جای اینکه از تکنولوژی روز و اقتصاد درجه یک آلمان بهره گیرد، ناچار به استفاده از تکنولوژی درجه سه و چهار کشورهای شرق آسیا می‌شود.
کرمانشاهانی در مورد تاثیر اقتصادی استفاده از فناوری‌های قدیمی گفت: مصرف بیش از حد انرژی، کاهش کیفیت و راندمان تولید و در نهایت عدم توان رقابت با محصولات مشابه در بازارهای بین‌المللی، منطقه‌ای و حتی داخلی از مضرات استفاده از فناوری‌های قدیمی است. وی متذکر شد: در نهایت تولیدکنندگان ایرانی در اثر تحریم بازار فروش خود را از دست داده و با مشکلات عدیده مالی مواجه خواهند شد.
این فعال اقتصادی درباره روابط تاریخی ایران و آلمان گفت: آلمان با ایران بیش از صد و هفتاد، هشتاد سال است که رابطه تجاری، بازرگانی، فرهنگی و فناوری دارد و اکثر تکنولوژی‌های زیربنایی ما مثل نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی و حتی هنرستان‌های صنعتی بهشهر و کرج توسط آلمانی‌‌ها ایجاد شده‌اند.
رییس اتاق بازرگانی ایران و آلمان گفت: آلمانی‌‌ها نه‌تنها به ما تکنولوژی می‌دهند و با ما رابطه فرهنگی دارند بلکه تعلیمات لازم را هم به کارآموزان ما می‌دهند.
آلمانی‌‌ها مشتری‌مدارند
این فعال اقتصادی درباره تفاوت کاری آلمانی‌‌ها با دیگر کشورهای اروپایی گفت: آلمانی‌‌ها وفادارترند و نسبت به مشتری خود مشتری‌مدارتر از دیگران هستند. برخی از کشورها فقط سود امروزشان را در ارتباط با مشتریان در نظر می‌گیرند اما آلمانی‌‌ها نگاه بلندمدت دارند.

وی افزود: آلمانی‌‌ها از طراحی و مونتاژ تا راه‌اندازی، انتقال تکنولوژی، رفع مشکلات، تحویل لوازم یدکی و خدمات پس از فروش همراه مشتری هستند؛ به همین خاطر آلمانی‌‌ها از بزرگ‌ترین صادرکنندگان دنیا شده‌اند.

کرمانشاهانی گفت: روابط تکنولوژی ایران و آلمان به بیش از 80 سال برمی‌گردد و بسیار قدیمی است. اگر در بازار با تجار یا مصرف‌کنندگان ایرانی هم صحبت کنید، آنها هم جنس آلمانی را ترجیح می‌دهند زیرا 20 درصد قیمت بیشتری می‌پردازند اما در عوض 5 تا 10 برابر از کالا بیشتر بهره می‌برند.
رییس اتاق بازرگانی ایران و آلمان افزود: اگر تحریم‌ها حذف شوند، مطمئنیم شرکت‌های آلمانی به ایران بازخواهند گشت و سعی خواهند کرد بازار خودشان را پیدا کرده و با طرف‌های قبلی خود مذاکره کرده و راه‌حل‌هایی برای بازسازی دفتر فروش و خدمات خود در اینجا پیدا کنند.
وی افزود: سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را باید مانند سایر کشورهای اسلامی مانند ترکیه، امارات متحده عربی، هندوستان، مالزی، سنگاپور، فیلیپین و اندونزی راحت و آسان و هموار کرد.
کرمانشاهانی ادامه داد: کشور ما حداقل به یکصد میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد تا بتوانیم با تاسیس و ایجاد صنایع مهم کشور با بیکاری مبارزه و نیازهای روزافزون ایران را برطرف کنیم. سرمایه‌گذاری خارجی و احداث صنعت و واحد تولیدی در ایران خارج از شهرک‌های صنعتی مستلزم اخذ بیش از 12 نوع مجوز تا احداث یک واحد صنعتی است.

وی افزود: قوانین سرمایه‌گذاری خارجی ما با کشورهای ذکرشده در بالا برابر نیست بلکه بسیار سخت است. ما باید قوانین سرمایه‌گذاری خارجی را از یک الگوی موفق و پیشرو برای سرمایه‌گذاران در ایران پیروی کنیم. به عنوان مثال چرا از قوانین سرمایه‌گذاری خارجی در اندونزی، ترکیه، مالزی و امارات متحده عربی الگوبرداری نمی‌کنیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران و آلمان گفت: یک سرمایه‌گذار خارجی یا ایرانی جهت احداث یک واحد متوسط تا بزرگ خارج شهرهای صنعتی نیاز به 12 مجوز از جمله مجوزهای وزارت صنایع، محیط‌زیست، وزارت کشاورزی، جهاد سازندگی (برای تغییر کاربری زمین) شهرداری، فرمانداری، استانداری، سازمان زمین شهری، سازمان آب، قسمت آب‌های سطحی و آب‌های زیرزمینی، وزارت نیرو، برق، گاز و سایر مجوزهای پیش‌رو تا مرحله راه‌اندازی این واحد دارد.
وی خواستار تشکیل یک سازمان مرجع برای تسهیل امور سرمایه‌گذاری خارجی شد و گفت: به طور مثال یک سرمایه‌گذار خارجی وقتی به بنده رجوع می‌کند در وهله اول نیاز به تضمین سرمایه‌گذاری خود و بازگشت سود سرمایه است.
کرمانشاهانی ادامه داد: برای مثال اگر شرکتی بتواند و تعهد دهد که بیش از یک‌هزار محل اشتغال ایجاد کند چرا مانند سایر کشورها برای این صنعت، زمین مجانی یا حتی یکی دوسال برق مجانی به وی تخصیص ندهیم. چرا کمک‌های لازم را برای ایجاد اشتغال به وی نکنیم تا سرمایه‌گذار مشتاق شود سرمایه‌گذاری را در ایران انجام دهد نه در کشور همسایه.
وی تصریح کرد: مثلا چرا ایران ویزای ورود به سرمایه‌گذاران خارجی برای سه، چهار و پنج سال صادر نمی‌کند.این فعال اقتصادی گفت: اینکه در رسانه‌ها مطرح می‌شود که آلمانی‌‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند، واقعا جدی است و آلمانی‌‌های زیادی مایلند به ایران بیایند، فقط باید موانع حضور آنها برداشته شود.
رییس اتاق ایران و آلمان اضافه کرد: آلمان جزو چهار کشور بزرگ صنعتی دنیاست که حدود چند درصد از درآمد خود را صرف تحقیقات، پیشرفت و نوآوری می‌کند و در این زمینه پیشرو است.
کرمانشاهانی گفت: آلمانی‌‌ها در بخش پالایش و اکتشاف نفت، پتروشیمی، تبدیل گاز ترش به شیرین، صنایع مادر کشاورزی و آب‌شیرین‌کن از دریای شمال و جنوب خیلی می‌توانند به ما کمک کنند و انتقال ساخت و تکنولوژی کنند.

قابلیت افزایش چهار برابری تجارت ایران- آلمان

این فعال اقتصادی گفت: در سال گذشته با وجود تحریم‌ها، آلمان نزدیک به دو میلیارد و 150 میلیون یورو به ایران صادرات داشته و ایران حدود 250 میلیون یورو به آلمان کالا صادر کرده است.
کرمانشاهانی افزود: این رقم پایین‌ترین سطح صادرات آلمان به ایران در سه دهه گذشته بوده. معتقدیم آلمان می‌تواند به راحتی از ایران 12 میلیارد واردات داشته و صنایع آلمان هم در همین حدود می‌توانند به ایران صادرات داشته باشند.
وی نیاز امروز کشور را فناوری‌های برتر عنوان کرد و گفت: صنعت ما نیاز به تکنولوژی مدرن و پیشرو دارد.
رییس اتاق بازرگانی ایران و آلمان، پتروشیمی، استخراج و پالایش نفت و نیروگاه‌ها و آب‌شیرین‌کن را از جمله حوزه‌هایی دانست که ایران نیازمند وارد کردن صنعت و تکنولوژی آنهاست.

کرمانشاهانی افزود: شرکت‌های بزرگ آلمانی مثل زیمنس به خاطر تحریم، ده‌ها سال از بازار ایران دور بودند و الان با توجه به رفع تحریم‌ها در حال بررسی بازار ایران برای بازگشت هستند.
این تحلیگر مسایل اقتصادی درباره تحریم‌های بانکی و تاثیرات آن بر حوزه تجارت هم گفت: تحریم‌های بانکی و تحریم‌های سوئیفت باعث شده واردکنندگان ایران مبلغی بین پنج تا شش درصد هزینه اضافی پرداخت کنند به این صورت که طور مثال چند صراف در چین، ترکیه و دوبی کار مبادله را انجام می‌دهند و هرکدام یکی، دو درصد هزینه انتقال می‌گیرند که همین هزینه تمام شده کالا را برای تاجر و در نهایت برای مصرف‌کننده افزایش می‌دهد.

وی به طور مثال به واردات شیر خشک اشاره کرد و گفت: می‌توانیم در سال صد هزار تن شیرخشک وارد کنیم یا 10 درصد این مبلغ را به تولید و خرید تکنولوژی شیرخشک در ایران اختصاص دهیم، ارزش‌افزوده چنین اقدامی ایجاد کار برای جوانان ایرانی خواهد بود.
کرمانشاهانی به تاثیرپذیری اقتصاد از سیاست اشاره کرد و گفت: از نظر اقتصادی و فناوری، آلمان پیشرو اروپاست به همین خاطر سیاست اقتصادی را به دیگر کشورهای اروپایی هموار می‌کند.
وی در عین حال تاکید کرد به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا، آلمان مجبور به تبعیت از تصمیمات جمعی این اتحادیه است.

تولید در ایران به نفع آلمانی‌‌هاست 

رییس اتاق بازرگانی یران و آلمان افزود: تولید در ایران به نفع آلمانی‌‌هاست چرا که تولید کالا در آلمان و 10 هزار کیلومتر حمل آن به هندوستان یا اندونزی و فیلیپین هزینه بر است اما این کالا به راحتی می‌تواند در ایران تولید و در منطقه توزیع شود که برای آلمان‌ها سودآور و برای ایران اشتغال و شکوفایی اقتصادی و انتقال فناوری را به همراه دارد.
وی درباره چشم‌انداز اقتصادی ایران بعد از رفع تحریم‌ها گفت: آینده روابط اقتصادی ایران و آلمان بسیار شکوفاست در مورد انتقال فناوری‌های پیشرفته خواهد بود.
کرمانشاهانی درباره پتانسیل ایرانیان مقیم خارج هم افزود: ایرانیان مقیم آلمان پتانسیل خوبی دارند. همه متخصص هستند، اگر قوانین سرمایه‌گذاری اصلاح شود و امنیت سرمایه تضمین شود، اولین کسانی که سرمایه خود را به ایران می‌آورند، ایرانیان مقیم خارج از جمله آلمان هستند.
وی وضعیت حمل‌ونقل و ترانزیت کالا بین ایران و آلمان با برطرف شدن تحریم‌ها را مناسب و در عین حال تاکید کرد که ایران به خاطر امکانات بنادر خلیج‌فارس، توان تبدیل شدن به مرکز ترانزیت کشورهای آسیای‌میانه را دارد.کرمانشاهانی در مورد سرمایه‌گذاری خارجی تاکید کرد که هم برای کشور این سرمایه‌گذاری سوددهی داشته باشد و هم برای سرمایه‌گذاران خارجی.
وی افزود: ایجاد محل اشتغال در یک واحد صنعتی برای یک‌هزار نفر در واقع این هزار نفر، هزار بار در ماه به دولت مالیات حقوق پرداخت خواهند کرد بنابراین هم دولت از این سرمایه‌گذاری بهره‌مند از مالیات حقوق و مالیات بر درآمد و همچنین این پنج هزار نفر با درآمد کافی آینده روشن و درخشان در پیش دارند.

این فعال اقتصادی خواستار تسهیل ثبت شرکت برای خارجی‌ها شد و گفت: ما نیروهای انسانی بسیار تحصیل کرده و موقعیت جغرافیایی خوب با انرژی مناسب داریم که می‌توانیم با فناوری و تکنولوژی و مشارکت با آلمان این امکانات را شکوفاتر و بهره‌ورتر کنیم.
وی معتقد است که تجارت و واردات صنعت از آلمان برای تولیدکنندگان ایرانی و همچنین آلمانی سوددهی مناسب برای طرفین خواهد داشت.

کرمانشاهانی افزود: مصرف‌کننده ایرانی در اثر فرهنگ پویای علمی، توقع و انتظار از صنعت و کالای تولیدی را خیلی بیشتر از کشورهای همجوار دارد.

این کارشناس مسایل اقتصادی معتقد است تجارت با آلمان بازی برد- برد است.
وی به وضعیت خشکسالی و تغییرات اقلیمی در ایران اشاره کرد و افزود: سازندگان آلمانی می‌توانند با احداث آب‌شیرین‌کن از آب دریای خزر و خلیج‌فارس کمبود آب کشور را تا حدی جبران کنند.
وی ادامه داد: به نظر بنده وزارت صنایع و کشاورزی باید در اسرع‌وقت به این موضوع مهم رسیدگی و صنعت آب‌شیرین‌کن را با مشارکت شرکت‌های آلمانی در ایران احیا کند. کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با داشتن صدها مرکز تبدیل آب دریا به آب آشامیدنی و کشاورزی مناطق خود را تبدیل به جنگل و مزارع حاصلخیز کردند.
برند و فناوری پیشرفته آلمان ضامن افزایش صادرات ماست
امید یراقی، نایب رییس جوان اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان که در انتخابات اخیر این اتاق به این سمت انتخاب شده است درباره مشکلات سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به خبرنگار «جهان‌صنعت» گفت: دو نرخی بودن ارز، شفاف نبودن قوانین مالیاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی و گمرکی از جمله مسایلی است که سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را با چالش مواجه کرده است.
این فعال اقتصادی از دولت خواست برای تشویق حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران، امنیت سرمایه آنها را تضمین کند و افزود: شرکت‌های آلمانی به صورت مشارکتی وارد ایران می‌شوند اما برند آلمانی را هم با خود می‌آورند.
وی تصریح کرد: اگر کالاهای تولیدی ایران با پشتوانه یک برند آلمانی صادر شوند البته بازار بهتری خواهند داشت کما اینکه همه کشورهای در حال توسعه ورود سرمایه‌ها و برندهای شناخته شده بین‌المللی را به کشورشان تشویق می‌کنند.
یراقی به پتانسیل‌های کشور هم اشاره کرد و گفت: از نظر جغرافیایی ما در مسیر راه ابریشم هستیم، خلیج‌فارس و دریای خزر را داریم با بازارهای شبه قاره و آسیای میانه همسایه هستیم و بهترین امکانات جغرافیایی را برای جذب سرمایه و فناوری پیشرفته خارجی داریم.
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و آلمان ادامه داد: امکانات جغرافیایی ما یکی از بهترین فرصت‌ها برای سرمایه‌گذاری است؛ بازار ایران تشنه کیفیت است در صورتی که کیفیت را بالا ببریم کالای خارجی هم قدرت رقابت با کالای داخل را از دست می‌دهد.
وی درباره تحریم‌ها گفت: دورنمای ماندن تحریم‌ها دورنمای روشنی نیست، فروش نفت کشور یک‌چهارم شده اما اگر فروش نفت افزایش یابد قدرت خرید مردم و در نهایت قدرت دولت بهبود می‌یابد.
یراقی افزود: پتروشیمی ما اکنون تحریم است، نمی‌توانیم صادر کنیم اگر بتوانیم صادر نماییم، شکوفا می‌شود.
وی واردات برخی فناوری‌ها و حتی کالاها را نیاز کشور دانست و گفت: اگر به تولیدکننده داخلی، تکنولوژی و قدرت داده شود کالای با کیفیت و ارزان تولید می‌کند و کالای خارجی نمی‌تواند با آن رقابت کند.
آلمانی‌‌ها برخلاف آسیایی‌ها، فناوری صادر می‌کنند
نایب رییس اتاق ایران و آلمان تصریح کرد: آلمان بیشتر تکنولوژی صادر می‌کند تا کالا اما کشورهای آسیایی بیشتر دنبا فروش کالا هستند.
وی افزود: آلمانی‌‌ها نه‌تنها به خاطر ظرفیت‌های داخل ایران بلکه به خاطر موقعیت جغرافیایی آن و بازارهای مجاور آن تمایل دارند در ایران سرمایه‌گذاری کنند.
یراقی روابط فرهنگی ایرانی‌ها و آلمانی‌ها را تاریخی عنوان کرد و گفت: روابط فرهنگی بی‌نظیری بین ایران و آلمان وجود دارد و ایرانی‌های زیادی در آلمان مقیم هستند.
یراقی همین تمایلات فرهنگی را یکی دیگر از دلایل تمایز قائل شدن آلمانی‌‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران به نسبت دیگر کشورهای آسیایی دانست و گفت: شرکت‌های آلمانی راحت با ایرانی‌ها وارد معامله و کار می‌شوند درک متقابل بالایی بین ایرانی‌ها و آلمانی‌ها وجود دارد. کالای آلمانی فقط به خاطر کیفیتش نیست که محبوب ایرانی‌هاست. بلکه روابط فرهنگی هم در موضوع دخیل است. 

وی ابراز امیدواری کرد با رفع تحریم‌های ایران، شعبات بانک‌های ایرانی در خارج و همچنین بانک ایران- اروپا که مقر آن در ‌هامبورگ قرار دارد هم بازگشایی شود و ادامه داد: این بانک نقش مهمی در تسهیل تجارت بین ایران و آلمان ایفا می‌کند.

30 درصد هزینه اضافه برای مصرف‌کننده ایرانی

این استاد اقتصاد درباره مشکلاتی که تحریم‌ها در حوزه بیمه برای تجار ایرانی ایجاد کرده، گفت: بیمه هرمس آلمان یکی از مهم‌ترین بیمه‌های ضمانت‌کننده صادرکنندگان کالا به ایران است که اکنون مسدود شده است.وی از نقدی شدن تجارت با ایران در نتیجه تحریم بیمه‌ای خبر داد و افزود: قبلا تاجر ایرانی 20 درصد پیش پرداخت می‌داد و 20 درصد هم زمان تحویل کالا و 60 درصد را هم طی سه سال پرداخت می‌کرد و در عوض بیمه هرمس به طرف آلمانی ضمانت می‌داد اما الان باید طرف ایرانی نقد همه پول را همان ابتدای کار بپردازد.

نایب رییس اتاق ایران و آلمان درباره نقشی که تورم و نبود بیمه در افزایش قیمت تمام شده دارند، گفت: با توجه به بالا بودن تورم و در نتیجه بالا بودن سود بانکی برای تولید‌کننده ایجاد سرمایه در گردش سخت است و تاجر ایرانی هم برای خرید کالا باید پول بهره 24 درصد را باید برای طرف خارجی بفرستد و صبر کند تا کالا یک سال بعد دستش برسد.
وی گفت: با احتساب بهره 24 درصد و هزینه شش درصدی حواله پول، تاجر ایرانی حداقل 30 درصد بیشتر برای واردات کالا می‌پردازد که در نهایت مصرف‌کننده باید تاوان آن را پرداخت کند.
یراقی افزود: اگر بیمه هرمس فعال شود، تاجر 10 درصد اعتبار اسنادی گشایش می‌کند و90 درصد پول را در زمان تحویل کالا پرداخت می‌کند و خواب سرمایه‌اش کم می‌شود.
وی به شرکت‌های آلمانیی اشاره کرد که علاقه مند هستند برای اولین بار در ایران سرمایه‌گذاری کنند و افزود: با توجه به تحریم روسیه، خیلی از شرکت‌های آلمانی بازار آنجا را از دست داده‌اند و دنبال جایگزین هستند و این فرصتی برای ایران است که باید استفاده بهینه کند.

یراقی به ثروت نفتی و منابع انسانی کشور اشاره کرد و گفت: 25 درصد جمعیت ایران را جوان‌های زیر 25 سال تشکیل می‌دهند که اغلب هم تحصیلکرده هستند.

این فعال اقتصادی از مذاکرات یک گروه آلمانی با وزیر صنعت معدن و تجارت برای تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در ایران خبر داد و گفت: اخیرا با یک گروه آلمانی در خدمت آقای نعمت‌زاده بودیم و پیشنهاد ایجاد یک میز ویژه برای از بین بردن بوروکراسی‌های اضافی زمان بر جهت سرمایه‌گذاران خارجی مطرح شد.

وی گفت: زمان برای سرمایه‌گذار خارجی بسیار مهم است و اگر درگیر بورکراسی خسته‌کننده ما شوند ممکن است وسط کار رها کنند و بروند.

دیوار بلند دونرخی بودن ارز

نایب رییس اتاق ایران و آلمان، دونرخی بودن ارز را دیوار بلندی دانست که در راه افزایش سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد و گفت: دو نرخی بودن ارز ما یکی از دیوارهای بلندی است که از ورود شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری جلوگیری می‌کند.
وی تغییر مداوم قوانین را از دیگر سدهای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران ارزیابی کرد و گفت: تغییر قوانین ما در گمرکات این شرکت‌های خارجی را می‌ترساند، امروز با یکسری قوانین وارد می‌شوند فردا این قوانین تغییر می‌کند.

یراقی گفت: اگرچه به قول آقای نعمت‌زاده، خیلی از این تغییر قوانین به خاطر مشکلات ناشی از تحریم‌ها بوده، لازم است در قوانین ثباتی ایجاد شود که باعث اطمینان سرمایه‌گذار خارجی شود.
وی امنیت ایران را یکی از عوامل مثبت علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران دانست و ادامه داد: اگر نقشه جغرافیایی را نگاه کنید در عراق، سوریه، افغانستان و بیشتر کشورهای مجاور ما امنیت وجود ندارد. وجود امنیت در ایران جاذبه بزرگی برای شرکت‌های خارجی است به قول قدیمی‌ها پول ترسو است همیشه جایی می‌رود که مطمئن و آرام باشد.
نایب رییس اتاق ایران و آلمان به ضربه تحریم بر پیکر صنایع ماشین‌سازی کشور اشاره کرد و گفت: در نتیجه تحریم‌ها ما در بخش تکنولوژی ساخت ماشین‌آلات خیلی متضرر شدیم چراکه نتوانستیم ماشین‌آلات اروپایی وارد کنیم و رفتیم ماشین‌آلات متفرقه آوردیم و در نتیجه بسیاری از ماشین‌آلاتی که وارد کشور شدند راندمان و کیفیت بسیار پایینی دارند و مهم‌تر از همه بدون خدمات پس از فروش هستند.

یراقی گفت: من خودم به عنوان یک صنعتگر بسیار دیده‌ام که دستگاه‌هایی با سرمایه ملی خریداری شده و الان گوشه کارخانه‌ها بیکار رها شده‌‌اند.

وی ادامه داد: فرق آمدن الان سرمایه‌گذاران خارجی باگذشته این است که الان بسیاری از شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری مستقیم می‌آیند تا فروش کالا چراکه شرکت‌های خارجی به این نتیجه رسیده‌اند که ایران نقطه جغرافیایی خوبی برای تولید و صادرات به کشورهای مجاور است.

برچسب ها: ژرمن ها
نظرات بینندگان