هفته نامه «طلوع صبح» در شماره سوم خود نوشت :
پس از سقوط هواپیمای ایران 140 که در بررسی های کارشناسی علت اصلی آن عدم سازگاری موتور این نوع هواپیما با دمای بالا و صدور مجوز پرواز آن با علم به ناکارآمدی موتور این هواپیما تشخیص داده شد ، این بار اطلاعاتی مبنی بر وجود چنین مشکلی در هواپیماهای بوئینگMDباعث ایجاد نگرانی هایی شده است .
در ابتدا لازم به ذکر استاگرچه اين هواپيماها با نام بويينگ و جزيي از توليدات آن در ايران شناخته شده اند اما هرگز بوئينگ صاحب طراحي و راه اندازي سري هاي ام دي – 80 که در ایران مورد استفاده قرار میگیرد نبوده است ، شركت مك دانل داگلاس توليد كننده اين هواپيماها، در سال 1995 ورشكسته اعلام شد وبوئینگ امتیاز شرکت ام-دی (مکدانل داگلاس) را خرید . طبق نظر کارشناسان و آمارهای موجود، این هواپیما دارای آمار بسیار بدی در سوانح هوایی است.
خطر بوئینگهای ام.دی جدی است، آنها از توپولوفها هم ترسناکترند
پیش از این دکتر علی عابدیان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و متخصص پیری هواپیماها گفته بود : «برخلاف آنچه گفته میشود که باید از توپولوف ترسید، این ام-دیها ترسناکتر هستند». این در حالی است که هم اکنون از این نوع هواپیما در خطوط هوایی داخلی ایران بسیار استفاده میشود. دکتر عابدیان چندی پیش با اشره به این موضوع که خرید این نوع هواپیما که در دولت قبل رخ داده، یکی از بزرگترین اشتباهت مدیریتی هوایی است گفت ممکن است این اشتباه سوانح جدی را در پی داشته باشد.
MDبا مشکلی مشابه ایران 140 رو به رو است
در گفت و گو با پیمان ماهور کارشناس هوافضا مطلع شدیم طراحی هواپیمای ام دی 80 برای پرواز در مناطق ساحلی و ارتفاع پایین صورت گرفته است و همچنین افزایش دما میتواند عملکرد این هواپیما را با اشکالات جدی رو به رو سازد حال آنکه ایران از لحاظ جغرافیایی در مناطقhot and highطبقه بندی میشود ، یعنی علاوه بر ارتفاع زیاد از سطح دریا آّب و هوایی گرم دارد که این مسئله در تابستان تشدید شده و پرواز این هواپیما در این شرایط بسیار مخاطر آمیز به نظر میرسد .
رسانه ای شدن بخشنامه شرکت هواپیمایی زاگرس تاییدی بر مشکلات جدی هواپیمایMD
با این وجود كه از زمان ورود هواپيمايMDبه ايران، تاكنون دهها هزار ساعت پرواز توسط اين هواپيما انجام شده کماکان اين ابهام مهم درباره اين پرنده پابرجاست كه اگر دماي هوا، مثلا به 40 درصد يا بيشتر برسد اين هواپيما توانايي پرواز با حداكثر ظرفيت را نخواهد داشت مگر اين كه از وزن آن كاسته شود، يعني يا تعداد مسافرانش را كم كند يا بار كمتري حمل كند كه در نتيجه يكي از مهمترين عوامل تاخير در تابستان با پروازهايMDاين موضوع مهم خواهد بود.
اين شايعات و ابهامات درباره مشكلات فني هواپيماهاي ام دي همچنان جريان داشت تا اينكه بخشنامه اي از هواپيمايي زاگرس منتشر شد و نشان داد موضوع مشكلات اين هواپيما در هواي گرم كاملا جدي اما بي سر و صدا، واقعيت دارد.
بر اساس ابلاغيه معاونت بازرگاني هواپيمايي زاگرس كه يكي از ايرلاين هايي است كه بيشترين استفاده از هواپيماهاي ام دي را در كشورمان دارد براي فرودگاههاي امام (ره)، مهرآباد و مشهد، از ساعت 11 صبح تا ساعت 19، تنها 145 صندلي و براي فرودگاههاي اصفهان، شيراز، تبريز، كرمان و يزد از ساعت 11 صبح تا ساعت 24، تنها 135 صندلي به فروش مي رسد.
همچنين هواپيماي ايرباس 320 اين ايرلاين نيز از تاريخ 11 خردادماه كه مصادف با روز صدور اين بخشنامه است، با 160 صندلي پرواز خواهد كرد و مشخص نيست چرا چنين تصميم ناگهاني براي هواپيماهاي ايرباس اين هواپيمايي اتخاذ شده است.
بر اساس اطلاعات منابع رسمي، ظرفيت هواپيماهاي ام دي مشابه انواعي كه در كشورمان پرواز مي كنند، حدود 170 نفر است كه با بخشنامه مذكور، عملا حدود 20 درصد از ظرفيت اين هواپيماها در ايام گرم سال، خالي خواهد ماند.
لازم به ذکر است پیش از این نیز در یکی از پرواز های این شرکت بار مسافران به صورت جداگانه و با چندین ساعت تاخیر به فرودگاه مقصد ارسال شده بود ، که باید دید این اقدام نیز در جهت کاهش وزن پروازی هواپیما برای جلوگیری از سقوط احتمالی آن بوده است یا چیز دیگر ؟
سریال سقوط هواپیماهای مسافربری تکرار می شود !
روی سخن ابتدا با من به نشریه طلوع که منتشر کننده خبر می باشد سپس با شماست که اقدام به باز نشر آن در شرایطی نموده اید که بخش مهمی از تحلیل فوق وزن علمی ندارد.
لازم به ذکر است نگارنده اساسا نه تنها از پرسنل زاگرس نیستم بلکه در شرکت رقیب آن مشغول کار هستم لکن حقیقت این است که در شرایط گرم شدن هوا تمامی هواپیماهای دنیا اعم از مدرن و غیر مدرن ، با کاهش توانائی خود مواجه می شوند و الزاما می باید برای حفظ ایمنی بیشتر از انجام پرواز با حداکثر وزن خودداری نمایند. لذا این کاهش یا در کم کردن مسافر صورت می پذیرد یا بار ویا حمل سوخت. از انجا که سوخت الزامی است و بار مسافر را نیز نمی توان از هواپیما پیاده کرد لذا کاهش فروش که اتفاقا برای شرکت ها ضرر اقتصادی نیز دارد به خاطر مسایل ایمنی در دستور کار قرار می گیرد.
لذا خواهشمند است با ذکر مسایل غیر کارشناسی در مردم واهمه ایجاد ننمائید
این خبر و خوندم و در عرض چند دقیقه تونستم فایل مشخصات فنی این سری از هواپیما رو که حدود صد صغحه بود پیدا کنم
فکرکنم این بخشنامه براساس دستورالعمل سازنده بوده و توصیه سازنده برای پرواز در شرایط مختلف اب و هوایی. و سایر متغیر های پروازی
اگه مایل بودی ،بهم میل بزنین که فالیشو واستون بفرستم