arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۶۳۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۸ - ۳۰ تير ۱۳۹۴
شایعه پراکنی اعضای بدون دانش کنگره آمریکا

لابی صهیونیست با توافق هسته ای خنثی شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک روزنامه مالزیایی روز سه شنبه توافق جامع هسته ای ایران و گروه 1+5 و تصویب آن در شورای امنیت سازمان ملل را خنثی کننده لابی صهیونیست علیه ایران دانست و تاکید کرد 'اکنون زمان آن فرارسیده فضای بی اعتمادی که توسط نئو محافظه کاران و رسانه های وابسته علیه ایران ایجاد شده است، پایان یابد'.

به گزارش ایرنا، روزنامه 'سان دیلی' در مقاله ای نوشت: از زمانی که آیزنهاور در سال 57-1956 از اسرائیل خواست مصر را ترک کنند، باراک اوباما نخستین رییس جمهور آمریکاست که در مقابل لابی صهیونیست ایستادگی کرده است.

این روزنامه نوشت: اوباما با رها شدن از نگرانی انتخابات و نیاز به منابع مالی گسترده در نهایت تصمیم گرفت با صلح با ایران منافع استراتژیک آمریکا را بر منافع رژیم صهیونیستی ترجیح دهد. این یک موفقیت بزرگ بود، زیرا آمریکا جنگ سیاسی و اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران را پس از وقوع انقلاب سال 1979 آغاز کرد.

'ایران هم اکنون به احتمال زیاد مانند کوبا از فشارهای بین المللی آزاد می شود. هر دو کشور در مقابل خواسته های واشنگتن سر خم نکردند و بهای سنگینی برای این اقدام پرداخت کردند که اقتصاد آنها را تا بحران پیش برد.'

'اریک مارگولیس' تحلیلگر مسائل شرق آسیا و خاورمیانه در این مقاله تاکید کرد 'اگر لابی اسرائیل و بله قربان گویان کنگره موفق به ایجاد مانع در مسیر توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی نشوند، ایران به عنوان چهارمین تولیدکننده نفت جهان و عرضه بخش قابل توجهی از آن به چین و ژاپن، به اقتصاد جهانی بازمی گردد و به قدرت منطقه ای خود دست می یابد'.

سان دیلی نوشت: ایران هرگز سلاح هسته ای در اختیار نداشته است. همان کسانی که در مورد سلاح های هسته ای عراق دروغ پردازی کرده بودند، اطلاعات نادرستی نیز درباره ایران انتشار دادند که به اندازه دروغ بودن آن شرم آور است.

'اگرچه آمریکا و اسرائیل پیش از این به این نتیجه رسیده اند ایران در تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای نیست، اما این حقیقت نیز مانع از توقف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از سیاست های خصمانه خود علیه ایران و متهم کردن این کشور به تلاش برای نابودی اسرائیل با سلاح هسته ای دست برنداشته است.'

به نوشته این روزنامه مالزیایی، 'آمریکایی ها و به ویژه یهودیان این کشور، دروغ پراکنی های ناتانیاهو و اغلب رسانه های آمریکایی که همان دروغ پردازان جنگ علیه عراق هستند را باور کرده اند.'

'در واقع مساله اصلی بین ایران و اسرائیل بحث سلاح هسته ای نیست، بلکه مساله فلسطین است. ایران با حمایت از فلسطین خواستار خروج اسرائیل از کرانه باختری است و عقب نشینی آنها از بلندی های جولان در سوریه است.'

سان دیلی نوشت: سوریه و عراق به عنوان دشمنان اسرائیل توسط آمریکا آسیب دیده اند و اسرائیل در حاشیه، تداوم این آسیب ها را مورد حمایت قرار می دهد. مصر از مدت ها پیش خریده شده بود و اکنون نیز تحت یک دیکتاتوری نظامی به طور مخفی هم پیمان اسرائیل است و عربستان نیز همانند مصری ها هم پیمان اسرائیل است.

'با این شرایط ایران آخرین حامی دولت فلسطین است. اگر نتانیاهو بتواند آمریکا را راضی به حمله به ایران کند، آخرین مانع اسرائیل برای دستیابی به کرانه باختری، بلندی های جولان و شاید هم حضور در سوریه از سر راهش کنار گذاشته می شود.'

به نوشته این روزنامه، 'اکنون حزب جمهوریخواه و رسانه های آمریکایی هم پیمان اسرائیل از جمله فاکس نیوز و وال استریت ژورنال با راه اندازی کارزارهای مختلف در تلاشند در مسیر توافق هسته ای ایران مانع ایجاد کنند'.

در این مقاله آمده است: سخنان جرج بوش در مورد خطرات عراق را به یاد آورید، اکنون نیز ما در شرایط مشابهی قرار داریم. احمق هایی که خطرات حمله عراق هسته ای به آمریکا را فریاد می زدند، اکنون فرصت سخن یافته اند. گروهی از اعضای بدون دانش کنگره در مورد خطرات ایران شایعه پراکنی می کنند و به مدد پول هایی که در اختیار دارند، ممکن است به نتیجه برسند.

'امروز آمریکا، روسیه، انگلستان، فرانسه و چین از قوانین پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای تخطی کرده اند و اسرائیل ، هند، پاکستان و کره شمالی نیز پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را نپذیرفته اند.'

سان دیلی نوشت: ایران و کشورهای عربی برای مدت طولانی تحت بازرسی های ان.پی.تی قرار داشتند. اسرائیل که سلاح هسته ای در اختیار دارد، به طور گستاخانه ای به جهانیان در مورد ایران که تاکنون تنها برنامه انرژی هسته ای صلح آمیز داشته است، هشدار می دهد.

در ادامه این مقاله آمده است: قوانین آمریکایی مصوب کرده اند از کمک به هر دولتی برای توسعه سلاح های هسته ای خودداری شود، اما اسرائیل از این قانون مستثنی شده است.

نویسنده مقاله همچنین دلایل مخالفت ایران با بازرسی پایگاه های نظامی خود را مورد اشاره قرار داد و نوشت: هنگامی که بازرسان هسته ای سازمان ملل به عراق رفتند، گمان می شد نیمی از آنها آمریکایی و اسرائیلی هستند.

در پایان این مقاله آمده است: توافق وین می تواند با بازگشت ایران به عرصه بین الملل و رونق بخشیدن به اقتصادی این کشور ثبات منطقه ای ایجاد کند و از طرفی واشنگتن را برای مقابله با گروه ترویستی داعش که به ایران نیازمند است، به اهداف خود برساند. در واقع، این توافق نخستین گام به منظور اصلاح اشتباهاتی است که دولت بوش مرتکب شد.
نظرات بینندگان