arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۶۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۶ - ۳۱ تير ۱۳۹۴

ولایتی: کشورهای بزرگ‌تر از عربستان هم جرأت حرمت‌شکنی ایران را ندارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به تهدید نظامی ایران توسط یکی از مقامات عربستانی، گفت: کشورهای بزرگ‌تر از عربستان هم جرأت حرمت‌شکنی ملت ایران را ندارند.

به گزارش ایسنا، علی اکبر ولایتی در نشست خبری مشترک خود با قائم مقام وزیر امور خارجه سوئیس، اظهار کرد: ما این تهدیدها را از طریق مطبوعات شنیده‌ایم و امیدواریم که عبارات بکار گرفته شده علیه کشورمان درست نباشد.

وی خاطرنشان کرد: ایران قدرت اول منطقه است و کشورهایی که ایران را تهدید نظامی ‌می‌کنند و کشورهایی که به آن‌ها دستور می‌دهند لاف در غربت می‌زنند. به فرض صحت این تهدیدها، باید گفت کشورهای بزرگ‌تر از آن‌ها هم جرأت حرمت‌شکنی ملت ایران را نداشته‌اند.

وی درباره دیدار خود با قائم مقام وزیر امور خارجه سوئیس، خاطرنشان کرد: در این ملاقات گفت‌وگوهایی درباره مسائل دوجانبه مطرح شد. همچنین در مورد همکاری دو کشور در مورد مسائل منطقه‌ای به ویژه سوریه و عراق و تلاش برای همکاری جهانی برای مقابله با تروریست صحبت شد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین افزود: رابطه ایران و سوئیس دیرپا و طولانی است که هیچ‌گاه این رابطه قطع نشده است. ما امیدواریم در آینده این ارتباط گسترش یابد. دولت سوئیس هم مصمم است رابطه خود را با ایران افزایش دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که آخرین نهاد تصمیم‌گیر درباره توافقنامه هسته‌ای چه نهادی است؟ گفت: من در این حوزه اطلاع دقیقی ندارم اما شورای عالی امنیت ملی نهادی است که در آن‌جا بحث‌های مهم و استراتژیک نظام مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد. اعضای این شورا نیز سران سه قوه، برخی وزرا و همچنین فرماندهان نیروهای مسلح هستند. شورای عالی امنیت ملی عالی‌ترین مرجع برای تصمیم‌گیری درباره مسائل اساسی کشور است که با حوزه امنیتی و استراتژیکی مرتبط است. البته مصوبات این شورا باید به امضا و تأیید رهبری هم برسد.

وی در پایان درباره قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز گفت: در سال‌های گذشته در چارچوب بند 7 منشور سازمان ملل قطعنامه‌هایی به تصویب رسیده است و اکنون در چارچوب همان بند قطعنامه‌ای برای لغو تحریم‌ها صادر شده است.

ایورسیه قائم مقام وزیر امور خارجه سوئیس نیز در این نشست با اشاره به این‌که توافق هسته‌ای لحظه‌ای مهم برای ایران و جامعه جهانی است، گفت: این توافق بسیار خوب است؛ زیرا ایران را به آغوش جامعه جهانی بازمی‌گرداند و ایران می‌تواند از فواید این توافق بهره ببرد.

وی همچنین با اشاره به این‌که «اکنون دیگر هیچ دشمنی از سوی جامعه جهانی علیه ایران وجود ندارد»، اظهار کرد: در گذشته لحظات سخت و دشوار و اشتباهاتی رخ داده است، اما اکنون دنیا مایل است همکاری خود را با ایران آغاز کند.

وی در پایان افزود: این امتیازی برای من است که مهمان مردم ایران باشم. من قبل از ترک ایران به مشهد هم خواهم رفت و سفر من حامل پیام دوستی دو کشور ایران و سوئیس است.
نظرات بینندگان