arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۶۹۶۵
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۲ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۴

ضد و نقیض های قتل یک پزشک اردبیلی

خبر قتل یک دکتر در اردبیل این روزها جنجال های بسیاری به پا کرده است.این خبر حتی در شبکه های اجتماعی هم بازخورد زیادی داشته و پای مهران مدیری و برنامه در حاشیه نیز به این ماجرا باز شده است و بسیاری از پزشکان و طرفداران جامعه پزشکی تیغ انتقاد را به سوی مهران مدیری گشوده اند و در حاشیه را مقصر این قتل قلمداد می کنند!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبر قتل یک دکتر در اردبیل این روزها جنجال های بسیاری به پا کرده است.خبری دردناک هم برای مردم و هم برای جامعه پزشکی.این خبر حتی در شبکه های اجتماعی هم بازخورد زیادی داشته و پای مهران مدیری و برنامه در حاشیه نیز به این ماجرا باز شده است و بسیاری از پزشکان  و طرفداران جامعه پزشکی تیغ انتقاد را به سوی مهران مدیری گشوده اند و در حاشیه را مقصر این قتل قلمداد می کنند!

ماجرا از چه قرار بود؟

ساعت از 11صبح پنجشنبه گذشته بود كه پسر جواني با اورژانس اردبيل تماس گرفت و مدعي شد مردي در خانه‌اش با ضربات چاقو مجروح و دچار خونريزي شديدي شده است. به‌دنبال اين تماس، ماجرا به پليس گزارش شد و تيمي از امدادگران راهي محل حادثه در طبقه پنجم آپارتماني 6 واحدي در يكي از محله‌هاي اردبيل شدند.

اين آپارتمان محل زندگي جواني حدودا 23ساله بود كه از مدتي قبل آن را اجاره كرده و به‌تنهايي در آنجا زندگي مي‌كرد. وقتي مأموران و امدادگران وارد آپارتمان شدند پيكر نيمه‌جان مردي را ديدند كه داخل پذيرايي افتاده و خون زيادي از او رفته بود. جوان صاحبخانه نيز وحشتزده كنار مرد مجروح ايستاده و منتظر بود امدادگران او را نجات دهند. وقتي امدادگران اعلام كردند كه اميدي به زنده ماندن مرد مجروح نيست، جوان صاحبخانه قصد فرار از آنجا را داشت كه مأموران متوجه نيت او شدند و وی را دستگير كردند.

با مرگ مرد مجروح، مشخص شد كه او اصغر پيرزاده، فوق‌تخصص انكولوژی و سرطان است كه يكی از پزشكان سرشناس اردبيل به شمار مي‌رفت. اين مرد ساعاتي قبل از حادثه به دعوت جوان 23ساله(قاتل) به آپارتمان او رفته و در نهايت در آنجا با ضربات چاقو به قتل رسيده بود.

ناصر عتباتي، دادستان عمومي و انقلاب اردبيل در این خصوص گفت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه مقتول با خودروي شخصي خود و به دعوت قاتل به منزل وي مراجعه كرده و در آنجا به قتل رسيده است.

 وی ادامه داد: متهم پس از دستگيري به جرم خود اعتراف كرد و براساس تحقيقاتي كه تا‌كنون انجام شده، هيچ‌گونه رابطه‌ای بين قاتل و مقتول وجود نداشته است و آنها از حدود 4‌ماه قبل همديگر را مي‌شناختند و انگيزه قتل نيز مسائل بيماری و پزشكی نيست و در حال حاضر تحقيقات مقدماتی در اين پرونده تكميل شده است.

دادستان عمومي و انقلاب استان اردبيل با تسليت به خانواده متوفي اطمينان داد كه اين موضوع با جديت رسيدگی مي‌شود.

قتل مربوط به رابطه پزشک و بیمار بود یا خیر؟

اما آنچه پس از اين جنايت هولناك بازتاب وسيعی مخصوصا در شبكه‌هاي مجازی پيدا كرد، اخباري بود كه در آنها آمده بود پزشك سرشناس هنگام ويزيت يكي از بيماران سرطاني توسط همراه او به قتل رسيده يا اينكه قاتل، يكی از بيماران مرد پزشك بوده است.

 حتی برخي وزير بهداشت را مخاطب قرار داده و از وضعيت برخورد با جامعه پزشكي گله كرده بودند.

تا جايي كه رئيس سازمان نظام پزشكي با ارسال نامه‌اي از استاندار، دادستان و نيروی انتظامی خواست به طور ويژه به اين موضوع رسيدگي شود و هر گونه خدشه به جايگاه جامعه پزشكي كشور را به شدت محكوم كرد. حال اينكه به گفته دادستان اردبيل، همه اخباری كه در اين مدت در فضاي مجازي منتشر و در آنجا اعلام شده كه مقتول هنگام ويزيت يكي از بيمارانش توسط همراه او به قتل رسيده، كذب محض است و صحت ندارد و هيچ انگيزه كاری و شغلی در اين جنايت وجود ندارد.

از سوی ديگر انتشار این اخبار درباره اين جنايت حتي باعث شد كه وزير بهداشت نيز به ماجرا واكنش نشان داده و تصميم بگيرد براي بررسي بيشتر راهي اردبيل شود كه به گفته دادستان اردبيل:« پس از روشن شدن حقايق و گزارش آن به آقاي وزير از اين سفر جلوگيري شد.»

این در حالی است که دکتر امیر حسین میر باقری که در آخرین ویزیت دکتر پیرزاده در بخش هماتولوژی بیمارستان امام خمینی اردبیل همراه وی بوده است، در گفت وگو با صدای پزشکان و در پاسخ به این سوال که در خبرها آمده است که با استاد تماس می گیرند و برای ویزیت بیمار درخواست می کنند که استاد به خانه یکی از بیمارانشان مراجعه کنند. شما متوجه تلفنی در این زمینه شدید؟گفته:"بله. تماس گرفته شد. البته تلفن خاصی نبود. مثل همیشه که با استاد تماس می گرفتند. استاد در جوابشان گفتند که بعد از ویزیت بیماران بخش برای ویزیت بیمار ایشان نیز به خانه شان خواهند رفت. من تا آخر ویزیت بیماران همراه استاد بودم و همراه ایشون تا درب خروجی بیمارستان هم رفتم. ساعت ۱۱:۳۰ بود و استاد گفتند که برای ویزیت بیمار تشریف می برند.

از سوی دیگر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نیز در این خصوص گفته: دکتر پیرزاده ظهر پنج شنبه برای طی روند درمان به منزل یکی از بیماران خود مراجعه کرده که به دلایل نامشخص توسط همراه نوجوان بیمار مورد حمله قرار گرفته و به ضرب چاقو مجروح می شود.

به این ترتیب اما و اگر ها بر سر قتل این پزشک ادامه دارد و هنوز معلوم نیست قتل به دلیل شخصی بود یا به رابطه پزشک و بیماری باز می گردد اما هر چند مسئولان به صورت جدی قتل به دلیل موارد پزشکی را رد می کنند واکنش ها در شبکه های اجتماعی به این مساله ادامه دارد.

واکنش ها در شبکه های اجتماعی
 
واکنش ها در شبکه های اجتماعی به این مساله ادامه دارد تا جایی که یک پزشک که خود را نزدیک به دکتر پیرزداده معرفی کرده در صفحه شخصی خود نوشت: "در خصوص شادروان دکتر پیرزاده باید عرض کنم که مادر قاتل بیمار دکتر پیرزاده بوده و تحت شیمی درمانی بوده و چند روز پیش فوت شده بوده در حالی که دکتر از مرگ بیمار خبر نداشته است.

 پاتولوژیست نادان به خانواده ی بیمار گفته بوده که بیمار شما نیاز به شیمی درمانی نداشته و به علت عوارض این درمان غلط بیمار فوت کرده. خانواده ی بیمار نقشه کشیده و دکتر پیرزاده را به بهانه ی معاینه ی بیمار به خانه کشانده اند و قبل از فرو کردن چاقو در قلب ایشان، پزشک را مورد ضرب و شتم فراوان قرار داده اند."

یکی از کاربران شبکه های اجتماعی نیز تیغ انتقاد را به سوی مهران مدیری گرفته و با انتشار عکس زیر نوشت:

"امروز صبح دکتر پیرزاده درگذشت.

فوق تخصص خون. اردبیل.

حین ویزیت در منزل. فوق تخصص خون ویزیت در منزل میکند. لطف مضاعف.

علت مرگ: چاقو خوردگی! درست وسط قلب.

به اندازه سن قاتلش فقط درس پزشکی خوانده بود!

تسليت، نه به جامعه پزشکی. به جامعه، به انسان. تبریک هزارباره به دولت، به شخص وزیر، به رسانه ی ملی. به مهران مدیری. به همه ی آن هایی که وجدان برایشان تک واژه ی دور از نظری بود شبیه به همین تک واژه ی "مرگ" که دکتر پیرزاده را گرفت و برد."و این واکنش ها ادامه دارد.

آیا مهران مدیری مقصر است؟

در هر حال نکته مهم اینجاست که چه قتل شخصی باشد و چه به دلیل رابطه پزشک و بیمار، صرف انتقاد به جامعه پزشکی در یک سریال نمی تواند عاملی برای قتل باشد و جامعه پزشکی نیز مانند هر صاحب شغل دیگری باید انتقاد پذیر باشد و اشتباهات خود را بپذیرد و در پی اصلاح باشد.

از سوی دیگر بی تردید نمی توان این نکته را هم نادیده گرفت که حضور و علم پزشکان چقدر برای مردم ارزشمند است و بی احترامی و شکسته شدن حرمت ها نسبت به پزشکان می تواند بی اعتمادی بین پزشک و مردم را زیاد کند اما همه این ها دلیل بر این نیست که جامعه پزشکی با یک سریال قهر کند!

در این میان قتل و جنایت چه در ایران و چه در سایر کشورهای جهان به دلایل مختلف رخ می دهد و نباید با وجود وقوع یک اتفاق تلخ این چنینی کل نظام سلامت کشور را زیر سوال برد ضمن اینکه مسئولین وزارت بهداشت در کشور نیز باید نسبت به چنین اتفاقاتی بی تفاوت نباشند و تمهیداتی بیاندیشند که جان پزشک در معالجه بیمار تهدید نشود و فکری برای خشونت دوستی مردم جامعه بکنند.
 
شفاف
نظرات بینندگان