arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۷۱۷۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۳ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۴

آغاز رقابت جیرانی و لطیفی در نیمه تابستان

در دومین ماه از فصل گرم، تلویزیون پخش سه سریال جدید را آغاز کرد که یکی از آنها محصول کشور کره است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«تعبیر وارونه یک رویا» ساخته فریدون جیرانی، «تنهایی لیلا» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و «آقای دکتر» محصول سال 2013 کره جنوبی سه سریالی هستند که از دیشب روی آنتن رفت.

تعبیر وارونه یک رویا

شبکه یک سریال جدید فریدون جیرانی در مقام نویسنده و کارگردان، از امشب ساعت 22 در شبکه یک پخش می‌شود و بازپخش آن روز بعد در ساعتهای 35 دقیقه بامداد، 10 صبح و 45/14 خواهد بود. این مجموعه همچنان مراحل تصویربرداری را سپری می‌کند که تا دو هفته دیگر ادامه خواهد داشت. گروه تولید این روزها در حوالی خیابان ولیعصر مشغول کار هستند و قرار است بخشی را در مرز ارمنستان ضبط کنند. اين سريال به تهيه کنندگي سيد کمال طباطبايي نيمه شهريور پارسال در تهران کليد خورد و در حدود 30 قسمت 45 دقيقه‌اي توليد مي‌شود. اميرجعفري، پانته‌ابهرام، داريوش ارجمند، فرهاد قائميان، قاسم زارع، نگار عابدي، فرزين صابوني، الهام کردا، سيامک اطلسي، نيما نادري، محمد ابهري، علي صالحي، صالح ميرزا آقايي، شيوا خسرو مهر، صفا آقاجاني، آزاده سديدي، ابراهيم عزيزي، کريم اميني، ساناز حاذق نيا، شيرين دلبري، ستاره حسيني، دانيال حسين زاده، رابعه مدني، مرتضي کاظمي، نرگس احمدي، حسين تسعيري، منيره شاهين و... بازيگران اصلي پروژه هستند. اين سريال با موضوع فعاليت‌هاي جاسوسي نيروهاي نفوذي در کشورمان ساخته مي‌شود و بخشهايي از آن نیز در ارمنستان جلوي دوربين رفت و چند بازيگر ارمني نيز در آن بازي کردند. اين سريال با نام قبلي «خانه امن»، دومين سريال جيراني پس از «مرگ تدريجي يک رويا» محسوب مي‌شود. در خلاصه داستان اين سريال به نويسندگي جيراني آمده: «يک مامور امنيتي (امير جعفري)، از طريق يکي از رابط‌هاي خبري خود در خارج از ايران متوجه مي‌شود دشمنان در تلاش هستند يکي از دانشمندان سرشناس هسته‌اي کشورمان را ترور کنند، اما ماجرا به اينجا ختم نمي‌شود و حوادث چنان پيچيده مي‌شود که زندگي مامور امنيتي را تحت الشعاع خود قرار مي‌دهند».. قصه سريال از ارمنستان آغاز مي‌شود و در ايران ادامه مي‌يابد.

حواشی: جیرانی به شدت مصر بود تا سریالش را به صورت سیاه و سفید روی آنتن ببرد و در قاب بندی‌ها و طراحی صحنه و لباس هم این مسئله را لحاظ کرد، اما در نهایت مدیران تلویزیون مخالفت کردند تا مجموعه، به صورت رنگی پخش شود. اصرار جیرانی به این نکته هم آن بود که وی اعتقاد داشت پخش سیاه و سفید با فضای داستان و ساختار مجموعه تطابق بیشتری دارد و نوستالژیک خواهد بود. علت مخالفت تلویزیون هم بهره گیری از ظرفیت‌های دیجیتال و پخش رنگی و نگرانی از عدم استقبال توسط مخاطبان در صورت پخش سیاه و سفید بود.  درباره گزینه‌های اول بازی در نقشهای اصلی مجموعه هم خبرنگار بانی فیلم اطلاعات جالبی به دست آورده است. غیر از امیر جعفری که نقش یک مامور امنیتی را دارد و از ابتدا حضور او قطعی بود، برای نقش محسن روانبخش که فرهاد قائمیان آنرا بازی کرده، سازندگان ابتدا کوروش تهامی و امیر آقایی را مدنظر داشتند، ولی در نهایت هیچ‌یک قطعی نشد. جالب آنکه خود قائمیان هم قرار بود نقش یک کارشناس اطلاعاتی را بازی کند که سازندگان در طول مذاکره، به این نتیجه رسیدند نقش مذکور را به داریوش ارجمند بسپارند و قائمیان نقش روانبخش را به عهده گرفت. پانته‌آ بهرام نیز که نقش یکی از کارمندان سازمان انرژی اتمی را بازی می‌کند، اولین گزینه بود. بخشهایی از سریال که بازیگران ایرانی به زبان دیگری صحبت می‌کنند، با مدیریت زهره شکوفنده دوبله شده است، ولی به دلیل اصرار سازندگان، دیالوگهای بازیگران خارجی با زیرنویس همراه خواهد شد. گفته می‌شود عمده ویژگی این سریال، ژانر تریلر جاسوسی‌اش با محوریت انرژی هسته‌ای است که تا به حال کمتر در تلویزیون مشابه آن دیده شده است و از میان سینمایی‌ها نیز تنها تعداد انگشت شماری همچون «روز فرشته» و «روباه» (هر دو ساخته بهروز افخمی) و «شکار روباه» (مجید جوانمرد) با این رویکرد ساخته شده‌اند. ترانه تیتراژ سریال را نیز رضا یزدانی خوانده است.

آقای دکتر

شبکه دو شبکه دو از امشب پخش سریال کره‌ای «آقای دکتر» را به عنوان جایگزین «گاهی به پشت سر نگاه کن» ساعت 23 آغاز می‌کند و تکرار آن روز بعد ساعت 05/18 خواهد بود. این مجموعه محصول سال 2013 و یک درام عاشقانه است. جالب آنکه این سریال در سایت IMDB از 10 ستاره 2/8 ستاره را دریافت کرده است، ولی در کارنامه جوایز آن تنها دریافت جایزه بهترین سریال درام و نامزدی بهترین بازیگر مرد برای نقش اصلی آن وون جو از جوایز هنری Baeksang دیده می‌شود. این سریال شنبه تا چهارشنبه در 20 قسمت 40 دقیقه‌ای پخش خواهد شد. کیم مین سو و کیم جین وو کارگردان سریال هستند. در «آقاي دكتر» با نام اصلي Good Doctor  مون چائه ون، ‌جو سانگ ووک و چئوم هو جین نیز بازی دارند، زندگي جوانی به نام پارک شی اون را به تصوير مي كشد كه علي رغم ابتلا به بيماري اوتیسم يك پزشك نابغه به شمار مي رود؛‌ پارک كه با مهارت به درمان اطفال می پردازد، با اتفاقاتي رو به رو مي شود كه او را از انزوای اجتماعی بیرون می کشاند. اين سريال كره اي  به سرپرستي افشين زي‌نوري دوبله شده و علی محمدی (پارک شی اون)، مریم رادپور (تا یون سئو)، منوچهر والی زاده (کین دو هان)، رضا آفتابی (رئیس بخش)،  پرویز ربیعی (پدر)، آرزو روشناس (مادر و سرپرستار)، سعید شیخ زاده (دکتر جوان)، شایان شام بیاتی (چویی)، حسین سرآبادانی (هان)، تورج نصر (جو)، مجتبی فتح اللهی (وو ایل کیو)، شوکت قهرمانی (اینی یونگ)، کسری کیانی (رئیس بخش کبد)، شراره حضرتی (همسر رئیس)، مهوش افشاری (پرستار و پسر عینکی)، رضا الماسی (پرستار چاق)، نغمه عزیزی پور(این هی یه)، آیدین درویش زاده (معاون)، پرستو شهریاری (دکتر)، کوروش فهیمی (دکتر مَسن)، مریم جلینی (زن جوان)، علی اصغر رضایی نیک (رئیس عینکی)، ناصر احمدی و مریم معینیان از جمله گويندگان آن هستند.

تنهایی لیلا

شبکه سه با پایان پخش سریال «دردسرهای عظیم 2» در شبکه سوم سیما، مجموعه جدید محمدحسین لطیفی جایگزین آن می‌شود و هر شب ساعت 21 روی آنتن خواهد رفت و تکرار آن روز بعد ساعت 30/1 بامداد و 30/14 خواهد بود. تصویربرداری سریال در لوکیشن‌های اصلی کار واقع در منطقه لواسان آغاز شده است و در قصه به عنوان یک روستا معرفی می‌شود. ضبط سریال نیز تا 15 مرداد ماه ادامه خواهد داشت. سریال تنهایی لیلا  به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی در 30 قسمت 40 دقیقه ای تهیه شده   و نگارش آن را حامد عنقا عهده دار بوده است. مینا ساداتی، بهروز شعیبی، اکبر زنجان پور، حسن پورشیرازی، آفرین عبیسی،نسرین مقانلو ،برزو ارجمند، سام قریبیان، اندیشه فولادوند ، علی صالحی، سعید داخ، بهادر زمانی، در این مجموعه نقش آفرینی می کنند. در خلاصه داستان آمده است :محمد  پس از زلزله‌ای که در آن همه خانواد‌ه‌اش را از دست داده، متولی امامزاده‌ای شده است . عشق یک دختر او را در شرایط ویژه‌ای قرار می‌دهد به شکلی که ایمان او در محک  امتحان  قرار  می‌گیرد.
حواشی: یکی از مهمترین حاشیه‌های این سریال تلاش جدی تهیه کننده‌‌اش برای پخش آن در ایام ماه رمضان امسال از شبکه آی فیلم بود که با مخالفت معاون سیما و رئیس رسانه ملی، تیر او به سنگ خورد. در واقع نظر علی اصغر پورمحمدی معاون سیما این بود که باکس ماه رمضان با سه سریال در شبکه‌های داخلی از این حیث اشباع شده است و لزومی به پخش مجموعه چهارمی، آن هم از آی فیلم نیست.

این در حالی بود که سازندگان حتی آنونسی هم برای آن ساختند که پیش از آغاز ماه رمضان، بر نمایش مجموعه در این مقطع تأکید داشت! درباره ترکیب بازیگران هم گفته می‌شد لیلا زارع و حامد کمیلی جزو گزینه‌های اصلی بازی در آن هستند که بعدها تکذیب شد. همچنین گویا دلیل واگذاری نقش اول سریال به مینا ساداتی (لیلا) آن بود که لطیفی بازی او را در یک فیلم سینمایی دیده و پسندیده بود و برای این نقش مناسب دید. بد نیست بدانید گزینه قبلی کارگردانی این سریال بهرنگ توفیقی بود که آن زمان درگیر پروژه «آمین» شد و امکان همراهی با این گروه را پیدا نکرد. این سریال برای لطیفی به نوعی یک اعاده حیثیت شغلی محسوب می‌شود؛ چرا که کارهای اخیر او از جمله سینمایی «اسب سفید پادشاه» و سریال «زمانی برای عاشقی» هر دو با شکستی تمام عیار مواجه بودند و حالا توفیق یا ناکامی «تنهایی لیلا» به خوبی می‌تواند در ترسیم جایگاه آینده لطیفی ایفای نقش کند.

بانی فیلم
نظرات بینندگان