arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۷۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۳ - ۲۴ اسفند ۱۳۸۹

دادستان تهران: استفاده ابزاري از عكس زنان طبق قانون جرم است

دادستان عمومي و انقلاب تهران گفت: مبارزه با شركت‌ها و شبكه‌هاي هرمي سال آينده نيز با قدرت تمام سال آينده نير ادامه خواهد يافت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دادستان عمومي و انقلاب تهران گفت: مبارزه با شركت‌ها و شبكه‌هاي هرمي سال آينده نيز با قدرت تمام سال آينده نير ادامه خواهد يافت.

به گزارش فارس عباس جعفري دولت‌آبادي دادستان عمومي و انقلاب تهران پيش از ظهر امروز در آخرين نشست خبري در سال 89 با خبرنگاران گفت: امسال رسانه‌ها همكاري خوبي با مجموعه دادستاني داشتند كه بايد به واسطه اين همكاري آنها تشكر كنم.رسانه‌ها بنا به اهداف خود كمك شايسته‌اي به دادسراي تهران كردند.

وي با اشاره به برخي گلايه‌مندي‌ها از برخي مطبوعات اظهار داشت: متأسفانه نقش و اهميت رسانه‌ها در برخي از موارد توسط چند رسانه محدود خدشه‌دار شد. رسالت اخلاقي يكي از نقش‌هاي رسانه‌هاست و بايد توجه كرد كه در حوزه پاسداشت اخلاقي توجه ويژه‌اي داشته‌ باشيم و فضاي جامعه را به سوي آرامش سوق دهيم.

دولت آبادي با اشاره به ترويج اخبار خلاف و انعكاس رويدادها به صورت غيرواقعي و تيتر كردن برخي از اختلافات سران قوا را به عنوان نوعي اشكال در مطبوعات قلمداد كرد و افزود: اين موارد در كنار باز شدن فضاي شكاكي به مسئولان باعث شده هم علما و هم مسئولان نسبت به اين موضوع انتقاد داشته باشند.

دادستان با اشاره به اين مطلب كه رسانه‌ها بار ديگر بايد به فصل رسالت مطبوعات در قانون مطبوعات مراجعه كنند گفت: البته اين به اين معنا نيست كه راه انتقاد بر مسئولان بسته شود بلكه انتقاد نبايد همراه با تحقير باشد اما متاسفانه در چند ماه اخير اين موضوع تكرار شد به حدي كه رهبر معظم انقلاب نيز فرمودند اين فضا به نفع كشور نيست.

دادستان تهران با اشاره به اين مطلب كه سياست ما در دادستاني تهران در مواجهه با مطبوعات سياست پيشگيري بوده است، اعلام كرد: انتظار ما اين است كه رسانه‌ها هم به قانون و هم به ارزش‌ها پايبند باشند و اجازه ندهند در حوزه مطبوعات مشكلي پيش آيد.

وي اظهار داشت: برخي از نشريات كه اقدام به استفاده ابزاري از تصاوير زنان و مردان مي‌كنند كه از آنها گله‌مندم، اين رفتار برخي رسانه‌ها باعث شده مطبوعات به ورطه‌اي بروند كه براي فروش 4 شماره بيشتر نشريه خود عكس زنان و مردان را بصورت بزرگ چاپ كنند.

دولت آبادي افزود: استفاده ابزاري از عكس زنان طبق قانون جرم است و بايد پرسيد چه دليلي دارد كه يك نشريه عكس يك زن را در حالي‌كه گيتار به دستش گرفته در صفحه اول خود چاپ كند و در اين بين نبايد از نقش خود مطبوعات در جلوگيري از اين اقدامات غافل شد و به اين موضوع بايد توجه داشت كه مطبوعات بايد خودشان پرچم‌دار مبارزه با چنين رفتارهايي باشند و اجازه ندهند ارزش‌ها زير سوال برود.

* هشدار دادستان به اخلالگران چهارشنبه آخر سال

جعفري دولت آبادي در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اقدامات دادستاني تهران با توجه به شب چهارشنبه آخر سال گفت: كساني‌كه بخواهند به اموال عمومي تعرض كرده و مزاحمت ايجاد كنند جرم مرتكب شده‌اند و با آنها برخورد مي‌شود.

وي اظهار داشت: طبق ماده 618 قانون مجازات اسلامي كه در آن اخلال در نظم عمومي، بستن راه، تخريب اموال عمومي و اقدامات آزار دهنده براي مردم بعنوان جرم تلقي شده است.

دادستان تهران ادامه داد: شايد برخي از اقداماتي كه برخي از شهروندان در اين شب انجام مي‌دهند در نص صريح ماده 618 نيامده باشد اما شامل اين ماده است و براساس آن پليس موظف است با آنان برخورد و به مرجع قضايي معرفي كند.

اين مقام قضايي گفت: ما مخالف برخي از اقدامات شهروندان نيستيم، اما شهروندان بايد ياد بگيرند كه هر گونه اقدامي كه مي‌خواهند انجام دهند از جمله شادي در اين شب را در لواي قانون انجام دهند چون پليس موظف است براساس وظيفه ذاتي خود با هرگونه جرمي مقابله كند.

دادستان تهران خطاب به خانواده‌ها و شهروندان اعلام كرد: در مقام پيشگيري توصيه مي‌كنم خانواده‌ها اجازه ندهند ايام عيدشان تلخ شود و فرزندانشان به واسطه اشتباهات‌شان دچار مجاري قضايي و پليسي شوند و خدايي نكرده براي آنها اتفاقي بيفتد.

جعفري دولت آبادي همچنين با اشاره به ادعاي برخي رسانه‌هاي غربي مبني بر اينكه سخت‌گيري نظام در چهارشنبه آخر سال به دليل ترس و واهمه آنهاست گفت: اينها نشانه نگراني ما نيست ما اين تحليل را نمي‌پذيريم، دليل ما هم اين است كه مردم‌مان آنقدر هوشيار هستند كه مرز بين انقلاب و ضد انقلاب را بشناسند و بازيچه دست آنها قرار بگيرند.

* هيچ گاه به آراء‌دادگاه‌هاي بدوي يا مراجع بالاتر از خود معترض نيست

دادستان تهران در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه برخي موارد شاهد آن هستيم كه كيفرخواستي در دادسرا صادر مي‌شود اما توسط دادگاه‌هاي بدوي و يا تجديد نظر رد مي‌شود گفت: در دستگاه قضايي برخلاف دستگاه اجرايي هر كدام از قسمت‌ها روال خاص خودشان را دارند و طبيعي است كه دادستاني كيفر خواستي صادر كند و مراجع عالي بالاتر آن را رد يا تائيد كنند.

وي افزود: تنها زماني به واسطه رد كيفرخواست دادستاني اين راي مورد اعتراض قرار مي‌گيرد كه پرونده با افكار عمومي سروكار داشته باشد مانند آنچه كه در موضوع پرونده عقرب سياه رخ داد.

دولت آبادي ادامه داد: دادستاني به مراجع عالي بالاتر از خود احترام مي‌گذارد اما اين احترام به معناي عدم اعتراض نيست اما حق اعتراض را براي دادستان محفوظ مي‌دانيم البته تلاشمان اين است كه در سال آينده هماهنگي بيشتري بين مراجع قضايي وجود داشته باشد.

جعفري دولت‌آبادي در پاسخ به سؤال خبرنگار ديگر مبني بر اينكه رئيس پليس پيشگيري تهران از دستگيري 119 نفر از افرادي كه اقدام به توزيع مواد محترقه مي‌كردند خبرداده است گفت: اقدامات پليس در دو بخش انجام شده است يك بخش پيشگيري كه در آن افرادي كه احتمال داده مي‌شد قصد خرابكاري يا شرارت دارند دستگير شده‌اند و در بخش ديگر كساني دستگير شده‌اند كه قصد توزيع انبوه مواد محترقه را داشته‌اند.

وي ادامه داد: طبق مأموريت‌هاي خودمان اين افراد را به دادگاه‌هاي مربوطه ارجاع مي‌دهيم.

دادستان تهران همچنين به موضوع برگزاري هر هفته ستاد پيشگيري از جرايم خاص اشاره كرد و گفت: همه دستگاه‌هايي كه با اين ستاد ارتباط دارند در جلسات آن حاضر هستند. اين جلسات پيش از اين هر فصل برگزار مي‌شود.

دولت آبادي افزود: به لحاظ پرونده‌هاي مهم كيفري كه در شهر تهران بوجود آمده جلسات اين ستاد هر هفته برگزار مي‌شود، تصميمات اين جلسات صرفاً در باب هماهنگي است و حكم قضايي صادر نمي‌شود اين ستاد فعاليت خود را در سال آينده نيز ادامه مي‌دهد.

جعفري دولت‌آبادي در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران مبني بر اقدامات دادستاني تهران در برقراري امنيت تعطيلات نوروزي گفت: همانند سال‌هاي گذشته همه نواحي دادسراهاي تهران در تعطيلات نوروز كشيك قضايي دارند.

وي ادامه داد: اين كشيك‌هاي قضايي امشب نيز بواسطه شب چهارشنبه آخر سال وجود دارد و هر گاه شهروندان نياز فوري به رسيدگي قضايي داشته باشند به دادسراهاي نواحي مراجعه كنند و مشكلاشان را با قاضي كشيك مطرح كنند.

* اطلاع‌رساني در دستگاه قضايي از ظرافت بيشتري برخوردار است

جعفري دولت آبادي در جواب درخواست يكي از خبرنگاران مبني بر افزايش اطلاع رساني در دادستاني تهران در سال آينده گفت: اطلاع رساني در دستگاه قضايي با ظرافت بيشتري نسبت به ساير دستگاه‌ها روبرو است اما در شرايطي كه امكان‌پذير بوده دادستاني تهران اقدام به اطلاع رساني كرده است.هر زمان كه توانستيم و امكان داشته خارج از گستردگي كاري‌مان اقدام به اطلاع رساني كرده‌ايم.

* اعطاي مرخصي عيد به زندانيان در چارچوب قانون انجام مي‌شود

دادستان تهران در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه شنيده شده ليستي 150 نفره از زندانيان حوادث پس از انتخابات تهيه شده اما تعداد كمي از آنها مشمول مرخصي شناخته شده‌اند، گفت: براساس قانون اعطاي مرخصي به زندانيان ضوابط خاصي دارد كه در قانون ذكر شده زندانيان برخي از جرايم مثل اختلاس، جرايم امنيتي، شرارت‌ها و ناامني‌ها از اين قاعده و قانون مستثني بوده و به آنها مرخصي تعلق نمي‌گيرد.

وي با اشاره به برخي از جرايم عمومي و زندانيان آن گفت: براساس بخشنامه‌هاي موجود به زندانيان جرايم عمومي كه شامل قانون باشد براساس ضوابط خاص مرخصي اعطا مي‌شود، مرخصي به زندانيان امنيتي از يك الگوي ديگر بهره مي‌گيرد و بايد با يك هدفمندي انجام شود و نمي‌تواند به گستردگي اعطاي مرخصي به زندانيان ساير جرايم باشد.

دولت آبادي افزود: 2 تا 3 تيم از زنان و مردان كارشناس در دادستاني تهران به زندان‌ها مراجعه كردند تا مشكلات زندانيان را از نزديك مورد بررسي قرار دهند و به اين نكته توجه داشته باشيد كه كساني كه در مسير اصلاح گام برداشته باشند مي‌توانند بر حسب آيين‌نامه‌هاي موجود از مرخصي استفاده كنند.

* هرمي‌ها از اتباع بيگانه نيز غافل نشدند

جعفري دولت‌آبادي در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران مبني بر نتايج اقدامات دادستاني تهران در برخورد با شركت‌هاي هرمي گفت:شركت‌هاي هرمي در سال 89 فعاليت‌هاي خود را به اوج رساندند و در تهران در برخي از دفاتر صدها نفر هم دستگير شدند و اين نشان مي‌دهند كساني كه به دنبال سودجويي بيشتر هستند حتي از اتباع بيگانه نيز غافل نشدند و آنها را نيز در معرض اهداف شوم خود قرار داده‌اند.

وي با اشاره به اين مطلب كه طراحان اين شركت‌ها امروز در خارج از كشور اين جريان را مديريت مي‌كنند اظهار داشت: مطمئن باشيد اقدامات برخوردي دادستاني در سال آينده نيز با اين شركت‌ها ادامه پيدا خواهد كرد.

وي خطاب به خانواده‌ها و شهروندان گفت: عضويت در اينگونه شبكه‌ها جرم است و كساني‌كه به آنها با علم و آگاهي خانه يا دفتر خود را به هرمي‌ها اجاره دهند، مجرم هستند. مطمئن باشيد با سران اين شبكه‌ها برخورد خواهد شد.

جعفري دولت‌آبادي افزود: سال آينده سال نظارت منسجم‌تر دادستاني تهران بر دادگاه‌ها و محاكم خواهد بود و تلاش خواهيم كرد زندانيان بتوانند از مزاياي قانوني خود استفاده كنند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
France
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۵
0
0
اگر عکسش حرام است پپس خودش چی؟
چرا جلو گیتار زدن خانم ها را نمیگیرید؟
نظرات بینندگان