arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۷۸۹۰
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۹ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۴

ارومیه شهر ادیان

ارومیه یکی از 19 شهر تاریخی به ثبت رسیده در ایران است . برخی از محققین آنرا شهر ادیان گفته و حتی معتقدند زرتشت پیامبر باستانی ایرانیان نیز در این شهر زاده شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مردمان این شهر در طول تاریخ 5000 ساله‌اش با داشتن قومیت ها و ادیان و مذاهب گوناگون در تساهل و تسامحی وصف ناپذیر همزیستی قابل توجهی داشته‌اند، وجود مساجد شیعه، مساجد اهل تسنن، کلیساهای متعدد، آتشکده زرتشتیان و حتی کنیسه‌ای با دیوار مشترک با یک مسجد همه و همه نشان از آرامش زیستی شهروندان آن دیار است. از آنجا که این شهر با دو کشور عراق وترکیه هم مرز می‌باشد در طول جنگ ایران و عراق صدمات زیادی دیده به طوری که در بهمن ماه  1365 در یک بمباران هوایی حدود 500 نفر از شهروندان بی‌دفاع ارومیه به شهادت رسیدند .

ارومیه شهر ادیان

اکثریت مردم ارومیه از اقوام ترک شیعی مذهب هستند البته در کنار آنان اقوام دیگری نظیر کرد، ارامنه، آشوری و فارس‌ ها با داشتن ادیان و مذاهبی مختلف همچون: مسیحی، کلیمی، زرتشتی و اهل تسنن  زندگی میکنند. موزه این شهر آثار نفیس به جا مانده از 8000 سال پیش  به این سو را  نمایش می‌دهد. بناهایی از دوره صفویه و بعد از آن نیز که در نقاط مختلف شهر به وفور دیده میشودبه زیبایی آن می‌افزاید. برای رفتن به ارومیه از طریق تبریز باید از جاده‌ای که از وسط دریاچه ارومیه کشیده شده عبور نمود که جدای از تاثیرات مخرب زیست محیطی آن، مسیری زیبا و جذاب است .
بهترین زمان سفر: بهار و تابستان و پاییز است زیرا ارومیه شهری سرد سیر محسوب میشود. البته در اواخر تابستان تماشای جمع آوری محصول سیب و انواع انگورتوسط باغ داران بسیار دل انگیز است .  
غذاهای سنتی : غذاهای سنتی و خوشمزه ارومیه را کباب سیب زمینی، آش دوغ  و کوفته تشکیل میدهد .
بازار و سوغات : بازار سنتی ارومیه بسیار دیدنی و سوغاتی‌های خوشمزه ای همچون حلوای هویج، نقل مغزدار، عرق بیدمشک، آب انگور، سرکه انگور، شیره انگور و دیگر مشتقات انگور میباشد
ارومیه توسط رودخانه‌ پرآب "شهرچای"  به دو بخش تقسیم میشود که علاوه بر زیبا سازی شهر، باعث غنای کشاورزی ارومیه شده  تا آنجا که منطقه را به مرکز انگور و سیب ایران نیز  تبدیل نموده و سپس به دریاچه ارومیه میریزد، محصول شاخص دیگر ارومیه بیدمشک است با عطر و بویی بسیار خوشایند و خواصی معجزآسا .
طبیعت اطراف ارومیه: قله 3500 متری دالامپر با دریاچه های کوهستانی متعدد، چشمه سارهایی جاری، تالابهای کوچک و بزرگ همچون تالاب گرد زرین، گل و گیاهانی منحصر به فرد، همگی در نقطه صفر مرزی بین سه کشور ایران و ترکیه و عراق، آبشار بلند "سول‌دوکل"،   دریاچه مارمیشو در مرز ایران و ترکیه، دریاچه سد شهرچای، دره زیبای قاسملو با دیواره هایی سر به فلک کشیده در جاده ارومیه به اشنویه، دریاچه بزرگ ارومیه، جزیره اشک محل زندگی پرندگان مهاجر و گوزن زرد ایرانی همچنین بسیاری از جاذبه های طبیعی دیگر .  
دریاچه ارومیه: با مساحت تقریبی 50000 کیلومتر مربع بزرگ ترین دریاچه ایران و دومین دریاچه آب شور جهان می‌باشد، شوری آن به گونه‌ایست که هیچگاه یخ نمی‌زند و انسان به راحتی در سطح آن شناور می‌ماند، این دریاچه دارای جزایرکوچکیست با چشمه های آب شیرین که پرندگان و چرندگان وحشی در آن زندگی میکنند همچنین املاح موجود در این دریاچه را پزشکان برای امراض پوستی و مفاصل شفابخش میدانند .متاسفانه خشکسالی ها و البته بهره برداری های غیر علمی از منابع آب منطقه باعث خشک شدن حدود نیمی از آب این دریاچه گردیده به طوری که افت طراوت هوای منطقه و کم شدن تعداد پرندگان مهاجر و بومی آن کاملا مشهود است، حتی آرتیما یکی از سه نوع آبزیان بسیار ارزشمند این دریاچه آب شور  نیز رو به کاهش هستند . برای دیدن زیبایی های منطقه می توانید در "تور ارومیه، دره قاسملو تا دریاچه دالامپر" با اسپیلت همسفر شوید.

ارومیه شهر ادیان

ارومیه شهر ادیان

ارومیه شهر ادیان

ارومیه شهر ادیان

ارومیه شهر ادیان

اسپیلت
نظرات بینندگان