پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مديرعامل پيشين اتحاديه تاكسيراني هاي شهري كشور با انتقاد از ناوگان فرسوده تاكسيراني كشور خواستار نوسازي و تجهيز آن با خودروهاي داخلي نظير تيبا شد.
به گزارش تابناک، جواد صادقي مجد مديرعامل پيشين اتحاديه تاكسيراني شهري اظهار داشت: در حال حاضر حدود 318 هزار دستگاه تاكسي در كشور وجود دارد و به نوعي به ازاي هر 150 هزار نفر يك تاكسي موجود است كه 10 برابر كمتر از مقياس جهاني مي باشد.
وي افزود: در همين تعداد هم حدود يك سوم از تاكسي هاي كشور فرسوده هستند و تعداد 18 هزار دستگاه آن شامل خودرو پيكان است و اين درحالي است كه اين خودرو به طور كامل از خطوط توليد خارج شده و توان اخد معيارهاي استاندارد را ندارد.
وي با اشاره به خروج تاكسي پرايد از چرخه حمل و نقل عمومي اضافه كرد: با اين كه خودروسازان براي تحقق اين امر اقدامات زيادي جهت جايگزيني صورت دادند اما پس از خروج پرايد با وجود دردسترس بودن خودروهايي نظير تيبا، بنا بر دلايلي كه نمي توان آن را موجه دانست جايگزيني براي آن معرفي نشد و اين ظرفيت در كشور خالي ماند.
صادقي مجد ادامه داد: سايپا حتي براي نشان دادن حسن نيت خود 200 دستگاه تيبا مناسب سازي شده براي تاكسيراني توليد و آماده ارائه به سازمان كرد كه متاسفانه عدم وجود متولي قدرتمند و مطالبه گر در كشور باعث شد كه اين موضوع مسكوت مانده و به فراموشي سپرده شود.
اين كارشناس حوزه حمل و نقل عمومي با اشاره به تحولات و اقدامات مختلف به وجود آمده در حوزه همكاري خودروسازان با تاكسيراني تاكيد كرد: كشور چين از خودرو Z300 در يكي از پرجمعيت ترين شهرهاي خود استفاده مي كند و وقتي كه اين توانمندي و عزم همكاري وجود دارد مي توان از اين پتانسيل در كشور استفاده كرد.
مديرعامل پيشين سازمان تاكسيراني گفت: در شغل تاكسيراني استفاده از خودروهاي گران قيمت اقتصادي نيست و ميزان كرايه ثابت در هر مسير، تفاوتي براي مسافر در سوارشدن بر پيكان يا بنز ايجاد نمي كند و از همين بابت اين امر و استفاده از خودروهاي گران قيمت را اقتصادي نمي دانند.
وي در ادامه با تاكيد بر نياز به وجود خدمات گسترده پس از فروش خودروهاي تاكسي گفت: نياز بالاي موجود براي محصولات تاكسي و پيمايش بالاي آن باعث شده است كه تقاضاي خدمات پس از فروش اين خودروها بسيار بالا باشد و جز خودروسازان داخلي هيچ خودروسازي نمي تواند اين حجم مورد نياز از خدمات پس از فروش تاكسي هايي كه بسيار سريع مستهلك مي شوند را پاسخ دهد.
صادقي مجد با بيان اينكه با بررسي هاي صورت گرفته 80 درصد از مسافركشان شخصي با خودرو پرايد به اين امر مبادرت مي ورزند افزود: وقتي يك خودرو مانند پرايد يا تيبا كاربري مطلوبي براي مسافركشي حتي به صورت شخصي دارد چرا بايد به دنبال خودروهايي بود كه هيچ گونه صرفه اقتصادي ندارند؟
وي ادامه داد: براي سازمان تاكسيراني يك مزيت است كه خودروسازان داخلي با رعايت تمامي پارامترهاي استاندارد تاكسي شدن، محصولات متنوعي جهت اين امر اختصاص داده اند و تاكسيراني بايد از اين مزيت استفاده كافي را ببرد.
مديرعامل پيشين اتحاديه تاكسيراني هاي شهري كشور با انتقاد از عدم همكاري سازمان تاكسيراني در ورود خودرو تيبا به ناوگان تاكسيراني تصريح كرد: در حال حاضر نوسازي از كيفي سازي بسيار مهم تر است و نبايد خودروهايي نظير تيبا كه تا حد زيادي موفق به كسب استانداردهاي مورد نياز تاكسيراني شده اند را از نظر دور كرد چرا كه اين محصول بهترين خودرو براي اين امر است.
وي با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري در خصوص استفاده از توليدات داخلي گفت: متاسفانه با وجود تاكيد مقام معظم رهبري بر اين امر هيچ گونه اقدامي در خصوص استفاده از محصولات داخلي صورت نگرفته است و مي توان گفت خودروسازي در انجام اين همكاري يكه و تنهاست.
صادقي مجد افزود: اگر عزم لازم در اين امر وجود داشته باشد، سايپا به تنهايي ظرف سه سال مي تواند با پتانسيل مناسبي كه دارد براي جايگزيني و تجهيز ناوگان تاكسيراني اقدام كند. البته اين موضوع را نيز بايد در نظر داشت كه تاكنون خودروسازان داخلي مطالبات ده ساله خود را به طور كامل دريافت نكرده اند و سوال اينجاست كه چه شركتي مي تواند اين قدرت را داشته باشد كه با وضعيت نامناسب پرداخت مطالبات پا به عرصه خدمت رساني در حوزه خدمات تاكسيراني بگذارد.
اين كارشناس حمل و نقل عمومي بهانه گيري هاي به وجود آمده در عدم ورود تيبا به تاكسيراني را اشتباه بزرگي دانست و اذعان داشت: خودرو تاكسي خدمتي عمومي نيست تا با محاسبه سانتيمتري استفاده از آن را مورد بررسي قرار دهيم.
وي ادامه داد: در شرايط فعلي بايد فرهنگ سازي استفاده صحيح از تاكسي در جامعه نهادينه شود و از خودروهاي داخلي در خدمات مشابه ديگر حوزه حمل و نقل نظير آژانس هاي مسافربري داخل شهري و يا شركت هاي خصوصي ارائه دهنده خدمات تاكسي استفاده كرد تا اين فرهنگ به اجرا درآيد.
صادقي مجد در پايان خاطرنشان كرد: حتي اگر هم اشكالاتي كه در خصوص كوچك بودن تيبا مطرح است موجه باشند مي توان با تخصيص يك برنامه زمان بندي دو يا سه ساله اين خودرو را مناسب سازي كرد. اما بايد اين نكته را نيز مد نظر قرار داد كه آيا در كشور و يا حتي در خودروهاي وارداتي محصولي با قيمت 20 ميليون تومان با اين امكانات و با شبكه گسترده خدمات پس از فروش و جود دارد تا جايگزين شود يا خير؟