arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۸۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۲ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۴

همه چیز درباره "گال"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک متخصص پوست و مو با بیان اینکه وجود اگزمای ثانویه عاملی برای تشخیص بروز گال‌ها است، تاکید کرد: گال‌ با عوارض جانبی در سیستم عصبی مرکزی، دارای شیوع جهانی است و دو تا چهار هفته پس از درمان نیز احتمال باقی ماندن ضایعات پوستی و خارش مشاهده می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر داریوش دائر با اشاره به اینکه 300 میلیون نفر در سراسر جهان به گال مبتلا هستند و این بیماری دارای شیوع و گسترش جهانی است، گفت: گال از جمله بثورات خارش‌دار است که توسط نوعی مایت ایجاد می‌شود و باعث بروز مشکلات و عوارضی از قبیل عفونت ثانویه می‌شود.

وی اضافه کرد: طی چند ساعت یا چند روز بعد از ابتلا به گال‌ها، افراد با خارش مواجه می‌شوند که این روند در شب شدیدتر است و در اکثر موارد تنه و اندام‌ها را به جز سر درگیر می‌کند. همچنین از دیگر علایم تشخیص گال‌ها، نقب‌ها است که به شکل شکاف‌هایی نامنظم و خاکستری رنگ، بین انگشتان، بر روی مچ‌ها، چین بازو، باسن، نواحی تناسلی و رو و پشت پا دیده می‌شود.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه گاهی به رغم ریشه کن شدن مایت (عامل بیماری گال)، ندول‌ها تا چندین هفته پایدار می‌مانند، تصریح کرد: پاپول‌های خارش‌دار و سرخ رنگ بر روی تنه و اندام‌ها که قابل اشتباه با کهیر یا درماتیت هستند، تاول‌ها و پوستول‌هایی (دانه‌های ریزی که پوسته پوسته می‌شوند) بر کف دست‌ها و پاها که در شیرخواران مشاهده می‌شود، بروز سلولیت به شکل تورم و سرخی دردناک همراه با تب از دیگر علایم بروز گال است.

وی یادآور شد: یافتن نقب‌ها بر لبه‌های انگشتان و کناره‌های دست‌ها و پاها و مشاهده بروز مکرر ندول‌ها یا اگزمای ثانویه از روش‌های تشخیصی بروز گال است. بنابراین درمان خانواده و کسانی که در تماس فیزیکی با بیمار هستند، الزامی است. به صورتی که باید دارو در سر تا پا شیرخواران و نوپایان و از گردن به پایین بالغین استفاده شود و در طول شب باقی بماند.

این متخصص پوست و مو در پایان با اشاره به اینکه باید دارو به کمک مسواک به زیر ناخن‌ها رسانده شود و نواحی بین انگشتان، بین باسن و ناف فراموش نشود، گفت: احتمال باقی ماندن ضایعات پوستی و خارش دو تا چهار هفته پس از درمان وجود دارد و احتمال جذب سیتمیک و عوارض جانبی سیستم عصبی مرکزی نیز مشاهده شده است. همچنین تجویز آنتی بیوتیک در شرایط وجود عفونت ثانویه انجام می‌شود.
نظرات بینندگان