arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۸۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۰ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۴

قدم بر روی ابرها در جنگل ابر

جنگل ابر از قدیمی‌ترین زیباترین جنگلهای هیرکانی است که از جاذبه‌های گردشگری استان سمنان به شمار می‌رود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در سالهای اخیر شاهد گسترش فرهنگ گردشگری در کشور بوده‌ایم و در این میان علاقه‌مندی به سفر‌های خارج از کشور نیز بیش از پیش افزایش یافته است. این موضوع اگر‌چه از دیدگاه جهانگردی و کسب تجربه و اطلاعات امری پسندیده است اما این در حالی است که هنوز بسیاری از مردم کشورمان شناخت کافی نسبت به مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری تعداد زیادی از شهرهای ایران ندارند.
در حالی که اگر هزینه‌های سفرهای خارجی در داخل ایران که تاریخ و تمدنی کهن و طبیعی کم‌نظیر دارد، ‌صرف شود اثرات مثبت چشمگیری در زمینه‌های مختلف از جمله هتلداری، صنایع دستی،‌ حمل و نقل و غیره خواهد داشت که در مجموع موجب رونق اقتصادی کشور و اشتغال‌زایی می‌شود.
در ایران‌زمین، قصد داریم تا هر هفته با معرفی یکی از جاذبه‌های سرزمین‌مان اطلاعاتی در‌جهت آشنایی بیشتر با مناطق گردشگری ارائه کنیم.

قدم بر روی ابرها در جنگل ابر

قدم بر روی ابرها در جنگل ابر

استان سمنان با مساحتی حدود 97491 کیلومتر مربع 9/5 درصد مساحت کل کشور را شامل می‌شود و از این نظر ششمین استان ایران است.
شاهرود نیز از شهر استان سمنان است که در حد فاصل دو نوع آب‌ و هوایی خشک و کویری در جنوب و مرطوب و پرباران در شمال جای گرفته که آب و هوایی معتدل را برای این شهر فراهم کرده و آن را در ردیف شهرهای خوش آب و هوای ایران قرار داده است.
جنگل ابر یکی از زیباترین نقاط شهرستان شاهرود است که 35هزار هکتار وسعت دارد این جنگل که در نزدیکی روستای ابر واقع شده تقریبا در مرز سمنان و گلستان است.


به دلیل سرازیر شدن از پشت رشته کوه‌های البرز به سمت دره‌ها در سمت جنوب، از بعد از ظهر تا نیمه شب با سرد شدن هوا این طور به نظر می‌رسد که این جنگل را اقیانوسی از ابر فرا گرفته است.
طرح احیا و غنی‌سازی جنگل های مخروبه از سال 1370 به اجرا درآمده است که وسعتی برابر 112216 هکتار از دامنه‌های شمالی را شامل می‌شود.
رودخانه‌ای نیز در عمق این جنگل جاری است که زیبایی آن دو چندان کرده است.
به علت ازدیاد ابرها و محدود شدن دید بهترین زمان برای گشت و گذار در جنگل ابر پس از طلوع خورشید است.

قدم بر روی ابرها در جنگل ابر

از طرف دیگر صبح زود زمان مناسبی نیز برای عکاسی است چرا که پس از آمدن ابرها و ایجاد رطوبت استفاده از دوربین‌های دیجیتال دشوار است.
تابستان بهترین زمان برای سفر به این جنگل است چرا که با شروع فصل پاییز سرمای شدید امکان اقامت گردشگران در جنگل ابر را غیر ممکن می‌سازد.

جنگل ابر شاهرود به دلایلي مورد توجه است که از جمله انها می‌توان موارد زیر اشاره کرد.
نخست اینکه قسمتی از جنگل‌های باستانی هیرکانی است و گیاهان دارویی کم‌نظیری در آن وجود دارند.

قدم بر روی ابرها در جنگل ابر

نکته دوم اینکه این جنگل مرز بین نوع اکوسیستم نیمه بیابانی و جنگلی است به طوری که تنها با حدود بیست دقیقه رانندگی در این منطقه از پوشش انبوه جنگلی به پوشش استپی و کویر می‌رسیم.
قدمت جنگل‌های هیرکانی که جزو بقایای دوران سوم زمین‌شناسی هستند از یک سو وجود 80 گونه گیاهان چوبی گونه‌های گیاهی بسیار نادری مانند راش، بلوط، توسکا و ... از سوی دیگر نشان می‌دهد که این اراضی می‌توانند همانند موزه‌ای برای جذب گردشگران مورد استفاده قرار گیرند.

قدم بر روی ابرها در جنگل ابر

جنگل ابر  صد و چهاردهمین اثر طبیعی است که در سال 89 توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.
نظرات بینندگان