arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۹۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۳ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۴

تشریح توافقات ایران و عراق در میراث فرهنگی

«ما مسیر را باز می‌کنیم تا اگر تمایل داشتند در این زمینه به آن ها کمک کنیم، اما اگر اعلام بی‌نیازی کردند، نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همه جلسات برگزار شده این معاونت با وزیر گردشگری و میراث فرهنگی عراق را تشریح کرد و از روند جزئیات تفاهم‌نامه‌هایی که ایران و عراق در حوزه میراث فرهنگی امضا کردند، صحبت کرد.

طالبیان با تأکید بر اینکه تفاهم‌نامه‌های جدی و خوبی بین ایران و عراق به امضا رسیده است، گفت: با توجه به اینکه در برخی زمینه‌ها نمی‌دانستیم چه کارهایی باید انجام شود، به تفاهم‌نامه‌های قبلی بازگشتیم. جزئیات در این زمینه‌ها به اندازه کافی و مناسب بود که وزیر عراق چندین بار اعلام کرد 50 سال است در سیستم‌های اداری کارهای به این دقت ندیده بودم.

او در ادامه از نحوه همکاری ایران و عراق در حوزه ثبت جهانی صحبت کرد و گفت: قرار شد به عراق کمک کنیم تا در تهیه پرونده و پلان مدیریت آثار جهانی‌اش اقدامات مناسب را انجام دهد. همچنین تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه همکاری برای ثبت جهانی، حفاظت و مرمت آثار تاریخی، موزه و ظرفیت‌سازی و پژوهش، امضا شد و امیدواریم بتوانیم به زودی آن‌ها را پیگیری و اجرایی کنیم.

او با بیان اینکه در حوزه ثبت آثار ملموس و ناملموس ایران به عراق کمک می‌کند و براساس تفاهم‌نامه‌ها تأکید شد تجارب دو طرف در امور جهانی به یکدیگر منتقل شود، توضیح داد: بر این اساس قرار شد پلان مدیریت قبرستان وادی‌السلام با کمک کارشناسان ایرانی برای ثبت در فهرست میراث جهانی تهیه شود. همچنین در بحث مرمت تأکید شد با توجه به اینکه تنوع معماری و تدفین در این قبرستان وجود دارد نقشه‌برداری و مسائلی از این قبیل با ایران کنترل و کمبودها در این زمینه برطرف شود.

مسوول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی با اشاره به قبول همکاری ایران با عراق برای ثبت جهانی ایوان مدائن اعلام کرد:‌ قرار شد تا پژوهش‌های ویژه به خصوص در حوزه باستان‌شناسی انجام شود و از طرف عراقی قول گرفتیم برای هیأت‌های ایرانی مجوز کاوش صادر کنند.

طالبیان با اشاره به ثبت جهانی منطقه هورامانات در کردستان که بخشی از آن در کشور عراق قرار دارد، گفت: تقاضای ما از وزیر گردشگری عراق این بود تا با توجه به دلیل محدودیت در ثبت های جهانی از آنها در این زمینه کمک بگیریم.

وی همچنین از امکان تهیه دایرة‌المعارف اطلس میراث فرهنگی دو کشور خبر داد و گفت: در بحث ثبت حافظه جهانی به کمک کتابخانه و مرکز اسناد ملی نیز صحبت‌هایی مطرح شد. همچنین با توجه به وجود تعداد زیادی آثار و نسخ به زبان فارسی در کشور عراق، دو طرف اعلام آمادگی خود را برای شناسایی، اسکن و حفاظت این آثار اعلام کردند و قرار شد بهترین نمونه‌ها از این میان برای حفاظت بیشتر به موزه‌ها سپرده شوند.

به گفته طالبیان، با توافق طرف عراقی برگزاری موزه و نمایشگاه در دو کشور همچنین امانت برخی آثار تاریخی عراق برای برگزاری نمایشگاه در ایران و برگزاری نمایشگاهی مشترک در کشور سوم از آثار ایران و عراق نیز مورد بحث قرار گرفته است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تأکید بر اینکه هدف این سازمان کمک به کشور عراق است، درباره اظهارنظر وزیر گردشگری عراق مبنی بر اعلام بی‌نیازی این کشور از هر گونه حمایتی برای حفاظت از آثار تاریخی این کشور در مقابل حملات داعش گفت: ما مسیر را باز می‌کنیم تا اگر تمایل داشتند در این زمینه به آن ها کمک کنیم، اما در صورتی که اعلام بی‌نیازی کردند نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

او همچنین از صحبت‌های مطرح شده درباره تبادل تجربیات موزه‌داری بین عراق و ایران خبر داد و گفت: در تفاهم‌نامه‌های امضا شده چیدمان جزو توافقات بوده است. طراحی موزه‌های جدید کشور عراق به همکاری‌های مختلف حتی در سطح دانشگاهی نیاز دارد.

وی تأکید کرد: در میان بندهای تصویب شده در توافق میان ایران و عراق بحث جلوگیری از قاچاق اشیاء موزه‌ای بین دو کشور و کمک به استرداد اموال منقول با توجه به کنوانسیون 1970 نیز مورد توجه و تأکید قرار گرفت.

طالبیان از مطرح شدن صحبت‌هایی درباره تهیه طرح جامع و ویژه برای بافت‌های تاریخی عراق مانند نجف و کربلا خبر داد و گفت: در این زمینه نیز تفاهم کرده‌ایم که از ظرفیت‌های ایران استفاده کنیم. وزارت راه و مشاوران از جمله ظرفیت‌هایی هستند که در این زمینه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

او تبادل انتشارات، کتاب‌ها و مجلات تخصصی در حوزه میراث فرهنگی را از دیگر تفاهم‌های به امضا رسیده میان این دو کشور دانست و گفت:‌ از سه هفته دیگر یک هیأت جامع برای بررسی وضعیت تیسفون و وادی‌السلام و پس از آن موزه‌های عراق به این کشور اعزام می‌شوند.

او در پایان تأکید کرد: با توجه به استراتژیک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توسعه روابط فرهنگی در منطقه و استفاده از ظرفیت کارشناسان که باعث رونق و ارتقا میراث فرهنگی می‌شود،‌ استقبال می‌کنیم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان