arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۹۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۹ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۴

احتمال ورود نفت به کانال 30 دلاری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تحلیلگران می‌گویند: حتی اگر بهای نفت به شرایط قبل باز‌گردد، عرضه و تقاضا در بازار در شرایط بسیار متزلزلی قرار دارد و تعجب‌آور نخواهد بود اگر ببینیم در ماه‌های آتی نفت‌خام برای یک دوره موقت وارد کانال 30 دلاری شود.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری ان بی سی، ادوارد مورس تحلیلگر بازار نفت در بانک سی تی گروپ می‌گوید: دلیلی وجود ندارد که نفت وارد کانال 30 دلاری نشود. فکر نمی‌کنم که نفت خام برای یک مدت طولانی در این سطح قیمت بماند، اما دلیل نمی‌شود که ورود نفت خام به این محدوده قیمت را در سه ماهه آخر امسال یا سه ماه اول سال آینده رد کنیم.

مورس این سخنان را در حالی مطرح کرد که نفت برنت در محدوده کلیدی 50 دلار در هر بشکه معامله می‌شود و برای اولین ‌بار در هفت ماه گذشته به زیر این سطح رسید.

ادوارد مورس گفت: اگر نفت وارد کانال 30 دلاری شود برای مدت بسیار کوتاهی خواهد بود.

رکود اقتصادی در چین به دیگر بازارها لطمه زده و باعث کاهش قیمت نفت شده است، اما بازار نفت خام همچنین دچار عرضه بیش از حد است و هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش عرضه وجود ندارد. در واقع چشم‌انداز افزایش عرضه نفت ایران و افزایش تولید عراق و افغانستان نیز به پایین آمدن قیمت‌ها منجر شده است.

همچنین هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه اعضای سازمان کشور‌های صادر‌کننده نفت سیاست خود را مبنی صدور مجوز تعیین قیمت توسط بازار تغییر دهند، دیده نمی‌شود.

دو محرک جدید این هفته مورد توجه بازار قرار گرفت. انتشار آمار اشتغال بخش غیرکشاورزی در روز جمعه و همچنین آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا درباره ذخایر این کشور است که امروز منتشر می‌شود.

پایگاه خبری پلاتس انتظار دارد که در هفته منتهی به 31 ژوییه یک کاهش یک میلیون و 600 هزار بشکه‌ای در ذخایر نفت آمریکا ایجاد شود.

جان کیلداف تحلیلگر نفتی می‌ گوید: من منتظر یک افزایش در ذخایر هستم. فکر می‌کنم که این روند بسته ترکیبی خواهد بود. میزان ذخایر دیستیلات آمریکا به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت. در حالی که افزایش ذخایر بنزین متوسط خواهد بود و مقدار نفت خام اهمیتی نخواهد داشت، زیرا وضعیت بازار نزولی نگریسته می‌شود و ما احتمالا تا پایان این هفته شاهد کاهش بیشتری در قیمت‌ها خواهیم بود.

پایین ترین قیمت نفت سبک آمریکا در ماه مارس امسال(42 دلار و سه سنت) و پایین‌ترین قیمت نفت برنت نیز در ماه ژانویه(45 دلار در هر بشکه) بوده است.

کیلداف گفت:‌ در صورتیکه گزارش اشتغال آمریکا قوی باشد می‌تواند باعث کاهش قیمت نفت شود.

وی افزود: اهمیتی ندارد که آمار اشتغال چه خواهد بود. اگر ضعیف باشد برای نفت خام منفی است، زیرا امید‌ها را برای افزایش تقاضا از بین می‌برد و اگر افزایشی باشد یک سیاستگذاری جدید در خصوص نرخ بهره اتخاذ خواهد شد که در هر صورت برای نفت شرایط نزولی ایجاد می‌کند.

وی افزود: انتظار می‌رود نفت خام تا ماه سپتامبر یا اکتبر زمانیکه تقاضای پالایشگاهها کاهش پیدا کند وارد کانال 30 دلاری شود چرا که صنعت نفت برای تولید سوخت‌های زمستانی آماده می‌شود.

نفت سبک آمریکا در معاملات روز گذشته با 1.3 درصد افزایش به کمتر از 46 دلار رسید، در حالیکه روز دوشنبه یک سقوط شدید را تجربه کرده بود. نفت برنت نیز در محدوده 50 دلار و 10 سنت داد‌ و ستد شد.

پیتر آماندیو تحلیلگر نفتی در شیکاگو می‌گوید‌: فکر می‌کنم در کوتاه‌ مدت نفت برنت به حدود 47 دلار کاهش پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد‌: بهای نفت خام سریعا‌ به دلیل شرایط عرضه و تقاضا و صحبت بازگشت ایران به بازار 12 دلار کاهش یافته است.

آماندیو افزود: یک محرک برای پایین‌آوردن قیمت نفت افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا خواهد بود که همچنین باعث افزایش ارزش دلار می‌شود. 42 دلار یک سطح بسیار بالا است و اگر ما وارد این سطوح شویم، شاهد ورود نفت به کانال 30 دلاری نیز خواهیم بود.

ادوارد مورس می‌گوید: بازار جهانی نفت دچار یک عرضه بیش از حد روزانه یک میلیون بشکه‌ای است و در نهایت مجددا تعادل خود را پیدا خواهد کرد.

وی افزود: در بخش عرضه مشخصا اتفاقی باید رخ دهد. ما شاهد افزایش تقاضای کافی یا کاهش عرضه برای ورود بازار به حالت مثبت نیستیم.

مورس خاطرنشان کرد: یک تحلیل محتاطانه می‌گوید بازار واکنش داشته است و مجددا خواهد داشت. بازار در حال حاضر و به ویژه از زمانیکه بازار‌های مالی نزولی شدند شرایط سختی داشته است. انتظار آنها نزولی است و به پایین ‌آمدن قیمت‌ها منجر خواهد شد.

استراتژیست‌ها هر هفته گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا را برای یافتن سرنخ‌هایی در زمینه صنعت نفت آمریکا که به نوعی یک تولید‌کننده متغیر شده است، رصد می‌کنند. گزارش هفته گذشته نشان داد که تولید نفت آمریکا از 9 میلیون و 600 هزار بشکه به 9 میلیون و 400 هزار بشکه کاهش یافته است.

این در حالی است که مورس گفت: این به این معنا نیست که صنعت نفت آمریکا در حال کاهش تولید است و این اتفاق در آمار ماهانه مشخص نبوده است. در واقع تحلیلگران می‌گویند صنعت شیل قادر بوده که به رغم کاهش شدید چاهها تولید خود را به حداکثر برساند.

وی افزود: من هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه تولید شیل شکست خورده نمی‌بینم. حتی کاهش اخیر در تولید به نگهداری ذخایر در خلیج‌ مکزیک ارتباط بیشتری دارد و به جز نفت شیل اتفاقات دیگری نیز در آمریکا رخ می‌دهد.

مورس خاطرنشان کرد: در میان نشانه‌هایی مبنی بر اینکه پس از کاهش واردات آمریکا از یک میلیون و 200 هزار بشکه به 825 هزار بشکه در ماه دسامبر و ژانویه، عربستان نفت خام بیشتری را به این کشور صادر کرده است، وی سطوح واردات نفت در گزارش ذخایر دولت که امروز منتشر می‌شود را بررسی خواهد کرد.

وی گفت: عربستان در حال از دست دادن سهم عمده خود در بازار آسیا است. در ژاپن، امارات گوی سبقت را از عربستان به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت ربوده است و در ماه می عربستان دومین تامین‌کننده هند و چین بوده است.

مورس گفت: اگر من به جای آنها بودم در خصوص استراتژی سهم بازار که موفق نبوده نگران می‌شدم.

سیاست تولید آنها مبهم‌تر از سابق است. عربستان اکنون در سطح بی‌سابقه 10.5 میلیون بشکه در روز تولید دارد و همچنین فرآورده‌های پالایشی بیشتری را از ظرفیت‌های جدید صادر کرده است.

عربستان طراح اصلی تصمیم اوپک برای پایان دادن به سیاست سهمیه‌بندی تولید در نشست نوامبر گذشته بود که به کاهش قیمت بیشتر نفت منجر شد.

مورس با بیان اینکه ایران و عراق هیچ یک تولید خود را کاهش نخواهند داد، گفت: هیچ احتمالی وجود ندارد که اوپک همانند سابق عمل کند. چرا آنها سهم بازاری را که نمی‌توانند به راحتی پس بگیرند، از دست بدهند.
نظرات بینندگان