arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۹۳۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۴

هشدار آمريکا درخصوص سفر به ايران!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت امور خارجه آمريکا در بيانيه‌اي به اتباع اين کشور درباره سفر به ايران هشدار داد.

به گزارش پايگاه اينترنتي وزارت امور خارجه آمريکا، اين وزارت‌خانه در بيانيه‌اي اعلام کرد به شهروندان آمريکايي هشدار مي دهد خطرات سفر به ايران را با دقت مد نظر قرار دهند.

در اين بيانيه همچنين آمده است آن دسته از شهرونداني که تابعيت دوگانه ايراني-آمريکايي دارند ممکن است در رفتن به ايران دچار مشکلاتي شوند. شهروندان آمريکايي در حال حاضر بايد تحولات را از طريق رسانه‌ها دنبال کنند و از سفر غير ضروري خودداري کنند. اين هشدار نسخه به روز شده هشدار ي است که در روز 16 ماه ژانويه 2015 صادر شد.

اين بيانيه مي افزايد در روز 14 ژوئيه 2015، آمريکا و ايران به برنامه جامع اقدام مشترک دست يافتند تا نگراني هاي جامعه بين المللي را درباره برنامه هسته اي ايران بر طرف کنند. توافق بر سر برنامه هسته اي ايران سبب ايجاد تغيير در ارزيابي ها از خطرات سفر به ايران براي شهروندان آمريکايي نمي شود. آمريکا روابط ديپلماتيک يا کنسولي با دولت ايران ندارد.

برخي عناصر در ايران همچنان با آمريکا خصومت دارند. در نتيجه، شهروندان آمريکايي ممکن است به هنگام سفر يا اقامت در ايران در معرض ارعاب يا بازداشت قرار گيرند. از سال 2009، مقامات ايراني به مدت چندين ماه مانع از بازگشت شماري از شهروندان ايراني-آمريکايي از جمله خبرنگاران و اساتيد دانشگاه شدند که به دلايل شخصي يا حرفه اي به اين کشور سفر کرده بودند. مقامات ايراني همچنين به صورت ناعادلانه شهروندان آمريکايي را با وارد کردن اتهامات مختلف از جمله جاسوسي و تهديد امنيت ملي دستگير کردند. آن دسته از شهروندان آمريکايي که اصالتا ايراني هستند قبل از سفر به ايران بايد اين خطر را مد نظر قرار دهند که ممکن است هدف مقامات اين کشور قرار بگيرند. مقامات ايراني مانع از دسترسي دفتر حافظ منافع آمريکا در تهران به شهروندان ايراني-آمريکايي مي شوند که در زندان به سر مي برند زيرا مقامات ايراني آنها را فقط شهروندان ايراني مي دانند؛ دسترسي به شهروندان آمريکايي که تابعيت دوگانه ندارند نيز اغلب امکان پذير نيست.

در اين بيانيه همچني ادعا شده است: «دولت ايران همچنان به سرکوب برخي اقليت هاي مذهبي و گروه هاي قومي از جمله مسيحيان، بهاييان، عرب ها، کردها، آذري ها و ديگر گروه ها همچنان ادامه مي دهد. متعاقبا، برخي مناطقي در ايران که اين اقليت ها در آن زندگي مي کنند از جمله منطقه مرزي بلوچستان در نزديکي پاکستان و افغانستان، منطقه کردنشين در شمال غربي ايران و در نزديکي مرز عراق همچنان ناامن است. مقامات ايراني شهروندان آمريکايي را بازداشت کرده و تحت ارعاب قرار داده اند، به ويژه آنهايي را که اصالتا ايراني هستند. افرادي که مسلمان بوده و سپس تغيير مذهب داده اند، فعالان مذهبي و افرادي که مسلمانان را به تغيير دين ترغيب مي کنند در معرض بازداشت و محاکمه قرار دارند.»

در ادامه اين بيانيه آمده است: «دولت آمريکا روابط ديپلماتيک يا کنسولي با جمهوري اسلامي ايران ندارد. از اين رو، نمي تواند خدمات عادي کنسولي در اختيار شهروندان آمريکايي در ايران قرار دهد. دولت سوئيس، حافظ منافع آمريکا در ايران محسوب مي شود. ميزان خدمات کنسولي ارائه شده از سوي دفتر حافظ منافع آمريکا در ايران از طريق سفارت خانه سوئيس محدود است و ممکن است دوره زماني ارائه اين خدمات در مقايسه با سفارت خانه آمريکا طولاني تر باشد. دولت ايران تابعيت دوگانه را به رسميت نمي شناسد و به سوئيس اجازه نمي دهد خدمات کنسولي براي شهروندان آمريکايي که تابعيت ايراني نيز دارند ارائه کند.

توانايي ما براي کمک به شهروندان آمريکايي در ايران در مواقع اضطراري به شدت محدود است. شهروندان آمريکايي در ايران بايد از به روز شدن اسناد خود در همه زمان ها اطمينان حاصل کنند. براي اطلاعات بيشتر مي توانيد به بخش «آنچه وزارت امور خارجه مي تواند و نمي تواند در ماقع بحران انجام دهد»؛ مراجعه کنيد.

براي دريافت اطلاعات بيشتر همچنين مي توانيد به بخش سفر به سراسر جهان در پايگاه اينترنتي وزارت امور خارجه آمريکا مراجعه کنيد. همچنين مي توانيد به بخش حافظ منافع آمريکا در سفارت خانه سوئيس در تهران به آدرس تهران، پاسداران، خيابان شهيد موسوي -گلستان پنجم- پلاک 39 مراجعه کنيد.»
نظرات بینندگان