arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۹۶۰۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۸ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴

توطئه جدید آمریکا علیه سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز نوشت: بیش از چهار سال است که سوریه در آتش بحرانی که توسط قدرت‌های استکباری و متحدین منطقه‌ای آنها شعله‌ور شده می‌سوزد. هر روز که از این بحران ویرانگر می‌گذرد درخواست‌های جهانی برای خاموش ساختن این آتش و حل عادلانه بحران شدت می‌گیرد، با این حال، دولت آمریکا روز جمعه قطعنامه‌ای را با استفاده از نفوذ خود در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رساند که هدفی جز تشدید فشار علیه حکومت سوریه وعمیق‌تر ساختن بحران ندارد.

براساس گزارش‌ها، آمریکا که از چند ماه قبل برای تصویب این قطعنامه تلاش کرده بود، توانست در نهایت حمایت روسیه را نیز جلب کند و این قطعنامه با اجماع اعضا به تصویب رسید.
براساس قطعنامه شماره 2235، دولت سوریه مکلف است با کمیته تحقیقاتی که از سوی سازمان ملل و سازمان منع گسترش و استفاده از سلاح‌های شیمیایی تشکیل می‌شود «همکاری کامل» داشته باشد.

ظاهر این قطعنامه بگونه‌ای تنظیم شده است که مورد پسند افکار عمومی بین‌المللی باشد. در طول چهار سال گذشته، گزارش چندین مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی، به خصوص گاز کلر منتشر شده که به مرگ صدها نفر منجر گردیده و طبیعی است که مردم سوریه و ملت‌های جهان خواستار قطع اینگونه حملات و مجازات مسببین استفاده از سلاح‌های مرگبار شیمیایی باشند ولی واقعیت قضیه چیز دیگری است.

آمریکا به همراه متحدین غربی و منطقه‌ای خود در پوشش این قطعنامه درصدد محقق ساختن اهداف خود در سوریه هستند. این دولت‌ها بارها حکومت سوریه را به دست داشتن در حملات شیمیایی علیه مخالفان متهم کرده‌اند بدون اینکه هیچ مدرک و سند موثقی برای ادعای خود ارائه داده باشند.

آمریکا در سال 1392 نیز دستاویز سلاح شیمیایی را پیش کشید و با این بهانه و با متهم ساختن حکومت سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی، تا مرز لشکرکشی و دخالت مستقیم نظامی در سوریه پیش رفت ولی در آن شرایط، عواملی باعث شد آمریکا موقتاً از تصمیم خود برای حمله نظامی به سوریه صرفنظر کند.

بهانه آمریکا، وقوع حمله شیمیایی در منطقه «غوطه» در حومه دمشق بود که در مرداد 1392 رخ داد آنچنانکه گفته شده در آن حمله حدود 1500 نفر کشته شدند. قابل تامل اینکه باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا چند ماه قبل از آن حادثه، بکارگیری تسلیحات شیمیایی در سوریه را خط قرمز آمریکا برای مداخله نظامی اعلام کرده بود! دولت آمریکا در آن زمان، بدون اینکه حتی فرصت تحقیق به مراکز مربوط بین‌المللی بدهد بلافاصله حکومت سوریه را عامل حمله شیمیایی به غوطه اعلام کرد و طبل جنگ علیه سوریه را به صدا در آورد.

با این حال، دولتمردان آمریکایی به دلیل ترس از تبعات این لشکرکشی، و اینکه، چه بسا گروه‌های افراطی ابتکار عمل و قدرت را به دست بگیرند از اقدام نظامی خودداری کرد لکن با استفاده از ابزارهای بین‌المللی و مجامع جهانی تحت نفوذ خود، نظامی را با طرح عادلانه «خلع سلاح شیمیایی کامل سوریه» جایگزین آن نمود. نکته جالب اینست که در همان زمان بسیاری از محافل سیاسی، ناظران مستقل و اکثر رسانه‌های بین‌المللی، با استناد به دلایل روشن، اتهام علیه سوریه را رد کردند. از جمله، شبکه سی ان ان گزارش داد: غیرعاقلانه به نظر می‌رسد که ارتش سوریه در چند کیلومتری هتل اقامت بازرسان دست به حمله شیمیایی بزند. دیلی تلگراف نیز نوشت: دلیلی وجود ندارد ارتش سوریه دست به آن حمله شیمیایی زده باشد به خصوص اینکه در آن زمان، نیروهای دولتی سوریه پیشروی‌های چشمگیری داشتند و شورشیان را در حومه دمشق و در منطقه غوطه کاملاً سرکوب کرده بودند.

در عین حال، آمریکا از آن مستمسک استفاده کرد و زرادخانه سلاح‌های شیمیایی سوریه را کاملاً از بین برد. در همان زمان کاملاً روشن بود که هدف از این اقدام کسب آسودگی خیال رژیم صهیونیستی و رفع نگرانی این رژیم از تهدیدهای احتمالی از جانب سوریه بود.
اکنون نیز پس از گذشت 2 سال بار دیگر، واشنگتن، دستاویز سلاح شیمیایی در سوریه را پیش کشیده است تا هدف‌های خود در مقطع فعلی را پیگیری کند.

یکی از دلایلی که آمریکا در شرایط کنونی این قضیه را مطرح کرده، شکست کلیه طرح و برنامه‌هایی است که برای ساقط کردن حکومت سوریه تدارک دیده بود. اکنون دولت سوریه با گذشت بیش از چهار سال و رویارویی با سنگین‌ترین توطئه‌ها، همچنان پایداری می‌کند و ثبات خود را حفظ کرده است و به اذعان اکثر ناظران، نشانه‌ای از اینکه حکومت سوریه در معرض تهدید جدی باشد وجود ندارد.

شکست تازه‌ترین طرح آمریکا در آموزش نظامی مخالفان سوریه، نیز بر نگرانی و خشم آمریکا از علنی شدن رسوایی سیاست‌هایش در سوریه افزوده است. برطبق تازه‌ترین گزارش‌ها، نیمی از لشکری که آمریکا اخیراً بیش از 500 میلیون دلار برای آموزش آنها صرف کرد تا با حکومت سوریه بجنگند، ناپدید شده‌اند! به اذعان منابعی در پنتاگون، اکثر این ناپدید شدگان به گروه‌های تکفیری پیوسته‌اند و بدین ترتیب، این ترفند آمریکا نیز ناکام مانده است. با توجه به شرایط موجود است که توسل آمریکا به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی قابل درک و ارزیابی است. دولتمردان آمریکائی و متحدان غربی و منطقه‌ای آنها به این خیال واهی امید بسته‌اند که از قطعنامه جدید بتوانند مستمسکی برای تحقق هدف خود در ساقط کردن حکومت سوریه به دست آورند. این امید برای جبهه ضد سوریه از آنجا قوت می‌گیرد که ترکیب هیات بازرسان را می‌توانند با نفوذ خود تعیین کنند و نتیجه باب میل و خواست خود را از تحقیقات به دست آورند.
نظرات بینندگان