arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۹۶۵۹
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۱ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴

عضو شواری نگهبان: برجام شرایط معاهده بین‌المللی را ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو شورای نگهبان و استاد دانشگاه با بیان این که انطباق برجام با معاهدات بین المللی به توصیف آن بستگی دارد، گفت: برنامه جامع اقدام مشترک شرایط یک معاهده بین المللی را ندارد و در صورتی که آن را در مجلس تصویب کنیم عملا خود را موظف به اجرای آن دانسته ایم.
 
دکتر نجات الله ابراهیمیان افزود: عنوانی هم که برای این برنامه در نظر گرفته شده است، بار حقوقی معاهدات بین المللی را ندارد.

وی ادامه داد: برای آن که ببینیم وضعیت حقوقی این برنامه چگونه است، باید به نگاه طرف مقابل هم توجه داشته باشیم چرا که آن ها هم این برنامه را یک معاهده بین المللی نمی دانند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چرا عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصرار دارند تا برجام در قالب لایحه به مجلس ارایه شود، تصریح کرد: در صورتی که بخواهیم این توافق را در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسانیم، موضوعی را که طرف مقابل هم آن را قرارداد نمی داند، تصویب کرده و حتی اگر طرف مقابل از اجرای آن خودداری کند، خود را عملا موظف به اجرای آن خواهیم کرد.

ابراهیمیان که عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان است، تاکید کرد: این نظریه تنها یک اظهار نظر علمی و شخصی است و ارتباطی با شورای نگهبان ندارد.

برخی از نمایندگان مجلس با استناد به اصول هفتاد و هفتم و یکصد و بیست و پنجم قانون اساسی بر این باورند که عهدنامه ها, مقاوله نامه ها, قراردادها و موافقت نامه های بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

تفاسیر متعدد قانون اساسی که در سال های مختلف از سوی شورای نگهبان ارایه شده است نیز گواه بر این است که اطلاق همه توافق ها به این اصول، کلیت و عمومیت ندارد و عهدنامه ها و موافقت نامه های بین المللی با شرایط خاصی تعریف شده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان