arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۹۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۱ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۴

وقتی یک تخریب،‌ عامل خیر می‌شود

عملیات گمانه‌زنی در تپه «شهن‌آباد» با هدف حفاظت و جلوگیری از تخریب بیش از حد این محوطه تاریخی، به پدیدار شدن ساختارهای سنگی مربوط به لایه‌های باستانی در این محوطه منجر شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حسن دهقانی‌فرد، سرپرست هیأت گمانه‌زنی به منظور تعیین حریم تپه «شهن‌آباد» نورآباد لرستان با اعلام این خبر گفت: تپه «شَهن‌آباد» در روستای شَهن آباد یکی از مهمترین تپه‌های باستانی شهرستان نورآباد استان لرستان است که سال‌های گذشته به علت گسترش بافت مسکونی آسیب‌های جدی دیده است. به همین دلیل در سال 1380 توسط هیأت بررسی شهرستان نورآباد به سرپرستی عمران گاراژیان مورد بررسی و شناسایی قرار گرفت و به پیشنهاد وی با شماره 4155 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

این باستان‌شناس افزود: در بررسی سطحی این محوطه که در سال‌های پیش انجام شده است، شواهد فرهنگی مربوط به ادوار نوسنگی، مس و سنگ، برنز و دوره اشکانی شناخته شده است.

دهقانی‌فرد با اشاره به اهمیت بالای این تپه ارزشمند و شدت آسیب‌های وارده به آن در اثر گسترش و توسعه روستا اظهار کرد: این عوامل باعث شد تعیین عرصه حقیقی و پیشنهاد حریم تپه «شَهن‌آباد» در جهات مختلف در دستور کار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان لرستان قرار گیرد.

وی افزود: این اقدام با استفاده از گمانه‌زنی به منظور حفاظت و جلوگیری از تخریب بیش از حد این محوطه تاریخی و با هدف ارائه ضوابط حفاظتی مربوطه انجام می‌شود.

دهقانی‌فرد با اشاره به ایجاد 20 گمانه به ابعاد 1*1 متر در جهات مختلف این تپه اضافه کرد: نتایج حاصل حاکی از گسترش این تپه در جهات جنوب ، جنوب غرب و بیشتر رو به مزارع کشاورزی است تا بافت مسکونی بخش شمالی تپه .

سرپرست هیأت گمانه زنی به منظور تعیین حریم تپه «شهن‌آباد» افزود: در گمانه‌های اولیه بخش‌های جنوبی که نزدیک به جسم ظاهری تپه زده شدند، بخشهایی از ساختارهای سنگی بدست آمد که بعد از ثبت و مستندنگاری، ادامه کار در این گمانه‌ها متوقف می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشترین گمانه‌ها در نیمه جنوبی تپه زده شد، گفت: در نیمه شمالی تپه که مورد هجوم بافت مسکونی روستا واقع شده است در بخش بالایی کوچه ضلع شمالی تپه، تنها در یک گمانه به شواهد فرهنگی که شامل ساختارهای سنگی بود برخورد کردیم.


منبع: ایسنا
نظرات بینندگان