arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۴

کاهش تمایل ایرانی‌ ها برای سفر به ترکیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هفته پیش به دنبال حمله تروریستی به دو قطار حامل مسافران ایرانی، مسیر ریلی بین‌المللی شرق کشور را بست و اعلام کرد، تا اطلاع ثانوی هیچ قطار مسافربری در این مسیر حرکت نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا جمعه گذشته (16 مردادماه) نیز به یک اتوبوس حامل مسافران ایرانی در خاک ترکیه تیراندازی شد که یک نفر جان باخت. اکنون بسیاری از تورهای زمینی ترکیه که با قیمت کمتری به نسبت تورهای هوایی انجام می‌شوند، لغو شده‌اند.

در بخش توصیه‌های مسافرتی پایگاه خبری وزارت امور خارجه کشورمان نیز به شهروندان کشورمان توصیه شده از مسافرت زمینی به ترکیه خودداری کنند.

در توصیه ایمنی وزارت امور خارجه آمده است: «با توجه به برخی تحرکات و ناامنی‌های اخیر در منطقه شرق ترکیه، وزارت امور خارجه به شهروندان محترم کشورمان که قصد عزیمت به ترکیه را دارند توصیه می‌کند تا اطلاع ثانوی از مسیر زمینی اجتناب کرده و حتی الامکان مسیر هوایی را برای سفر به آن کشور انتخاب کنند.»

این حملات تروریستی در حالی رخ داده که ترکیه اوج فصل سفر را می‌گذراند و ایرانی‌های زیادی این روزها راهی شهرهای جنوبی و شمال‌غربی آن شده‌اند، با این حال طبق اظهارات برخی مدیران آژانس‌های مسافرتی، بیشتر تورهای زمینی از ایران لغو و یا استقبال مردمی از آنها کمتر شده است.

رضا اباذری، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران می‌گوید: حوادث ترکیه باعث شده آژانس‌ها تمایلی برای اجرای تورهای زمینی به این کشور نداشته باشند.

او همچنین درباره اقدام برخی آژانس‌های مسافرتی برای لغو سفر به ترکیه اظهار می‌کند: مسؤولیت اعلامیه‌های امنیت شهروندان در همه جای دنیا وزارت امور خارجه است. اکنون که وزارت ایران با صدور بیانیه‌ای توصیه کرده از انجام سفرهای زمینی غیرضروری به ترکیه خودداری شود، ما هم بر همان اساس اگر مسافر سوالی داشته باشد، این توصیه را اعلام می‌کنیم.

محمد حسن کرمانی، رییس هیات‌مدیره دفاتر خدمات مسافرتی ایران نیز درباره خودداری برخی آژانس‌ها از اجرای تورهای هوایی به مقصد ترکیه به ایسنا می‌گوید: چنین موضوعی را نشنیده‌ام، اما اینکه اتفاقاتی در ترکیه می‌افتد و در بازار آنها تاثیر می‌گذارد، طبیعی است و اینکه برای سفر به این کشور احتیاط شود، طبیعتا پیش می‌آید.

او بیان می‌کند: منطقی نیست آژانس‌ها به خاطر حوادث اخیری که در مسیر زمینی ترکیه رخ داده، تورهای خود را لغو کنند؛ اما این که چنین شرایطی یادآور اتفاقات اخیر تونس باشد، خیلی دور و غیرمنطقی نیست که جانب احتیاط در سفر به ترکیه رعایت شود.

نظرات بینندگان