arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۱۴۵
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۱ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۴

کری: تا آنجا که ما و متحدانمان می‌دانیم ایران به‌دنبال بمب نبوده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 وزیر خارجه آمریکا در دفتر خبرگزاری رویترز در نیویورک حضور یافت.

به گزارش تسنیم، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در دفتر خبرگزاری رویترز در نیویورک حضور یافت تا در جلسه پرسش و پاسخ درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شرکت کند.

وی گفت: تا آنجا که ما و متحدانمان اطلاع داریم آنها [ایران] به دنبال بمب نبوده‌اند. کری در عین حال افزود: ایران یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن است.

کری ادامه داد: ما به اسرائیل و تمام کشورهای خلیج فارس می‌گوییم با این توافق در موقعیت ایمن‌تری قرار داریم تا بدون آن. اگر این توافق به سرانجام برسد توافق خوبی است.

وی افزود: ما گزینه نظامی را داریم و رئیس جمهور [اوباما] به من گفته است که آماده استفاده از گزینه نظامی است. وزیر خارجه آمریکا گفت در صورتی که به توافق هسته ای ایران رای منفی داده شود دیگر محدودیت و بازرسی بر برنامه هسته ای این کشور وجود نخواهد داشت.

کری مدعی شد ما هیچ تردیدی نداریم که ایران زمانی به دنبال تسلیحات هسته ای بوده است و ادامه داد: پس از سال 2003 ایران تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای را کنار گذاشت.

وزیر خارجه آمریکا درباره مقدار پولی که به ایران خواهد رسید گفت: مقدار واقعی پول نقدی که ایران پس از توافق دریافت خواهد کرد 50 تا 55 میلیارد دلار است نه طبق آنچه برخی می‌گویند 150 میلیارد دلار.

وی افزود: برای آنکه ایران بتواند تاسیسات نفتی خود را به موقعیت پنج سال قبل خود بازگرداند باید 200 میلیارد دلار هزینه کند.

کری همچنین گفت: نباید با توافق ایران سیاسی برخورد کرد، اگر کنگره توافق را رد کند مردم باید کاملا ارزیابی کنند که چه اتفاقی افتاده است.
نظرات بینندگان