arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۲ - ۲۸ اسفند ۱۳۸۹

خواسته ی معترضین در اردن؛ پادشاهي مشروطه

تظاهرکنندگان اردنی خواهان برپایی رژیم پادشاهی مشروطه و ایجاد اصلاحات گسترده سیاسی در کشورشان شدند. به گزارش این شبکه تلویزیونی، هزاران نفر در شمال و جنوب اردن تظاهرات کردند و خواهان ایجاد اصلاحات اساسی در نظام سیاسی این کشور شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
الجزیره گزارش داد: تظاهرکنندگان اردنی خواهان برپایی رژیم پادشاهی مشروطه و ایجاد اصلاحات گسترده سیاسی در کشورشان شدند. به گزارش این شبکه تلویزیونی، هزاران نفر در شمال و جنوب اردن تظاهرات کردند و خواهان ایجاد اصلاحات اساسی در نظام سیاسی این کشور شدند.

تظاهرکنندگان خواهان برپایی یک رژیم پادشاهی مشروطه و کاهش اختیارات پادشاه به نفع مردم شدند.

گروه های جوانان در پایگاه های اینترنتی به دولت اردن یک ماه مهلت دادند تا اصلاحات خواسته شده را محقق کند.

برخی از این جوانان نیز خواهان ادامه یافتن تظاهرات تا تحقق خواسته های خود شدند. حسن الشوبکی خبرنگار این شبکه تلویزیونی در اردن در گزارشی در این زمینه افزود: همه گروه های جامعه اردن در تظاهرات گسترده در خیابان های امان پایتخت و شهرهای دیگر خواهان اصلاحات عمیق در بنیان های نظام سیاسی شدند.

تظاهرکنندگان مخالفت خود را با محدود شدن اصلاحات در قانون انتخابات و احزاب اعلام و تاکید کردند تا زمانی که این اصلاحات منجر به ایجاد رژیم پادشاهی مشروطه کشور نشود برای ملتی که خواهان بازگشت اختیارات خود هستند، این وضع قانع کننده نخواهد بود.

نمایندگان گروه های جوانان در این تظاهرات همچنین بر غیر امنیتی شدن فضای دانشگاه ها تاکید کردند. یک جوان تظاهرکننده گفت: ای پادشاه کشور، وزارت اطلاعات و دستگاه های امنیتی در دانشگاه ها جولان می دهند و به رفتارهای زشت خود ادامه می دهند و باید این اقدامات را متوقف کنی. خبرنگار این شبکه تصریح کرد: بیشتر تظاهرکنندگان شیوه تشکیل کمیته گفتگوهای ملی و اهداف این کمیته را رد کردند چرا که معتقدند شامل اصلاحات قانون اساسی مطلوب نیست. یک تظاهرکننده اردنی گفت: وزارت اطلاعات اردن بر تشکیل همه سازمان های کشور نظارت دارد.

حتی این نهاد اعضای پارلمان را نیز انتخاب می کند. خبرنگار این شبکه ادامه داد: اصلاح طلبان در امان از آنچه که وقت کشی دولت خواندند انتقاد و تاکید کردند رژیم هیچ نقطه گریزی برای فرار از ایجاد اصلاحات ندارد.

در شهرهای دیگر اردن نیز برای ایجاد اصلاحات در رژیم اردن تظاهرات برگزار شد.

در شهر معان نیز که بهای سنگینی را برای تحقق دموکراسی در کشور داده است، تظاهرکنندگان خواهان آزادی زندانیان سیاسی و اجرای اصلاحات حقیقی برای مقابله با فساد فزاینده رژیم شدند. عبدالله صلاح یکی از شخصیتهای شهر معان گفت: یک شبه سونامی به منطقه آمده است و شماری از رژیم های فاسد که ملت های خود را سرکوب می کردند در نوردیده است.

این رژیم ها با انباشت ثروت ملتهای خود را در فقر و گرسنگی قرار داده بودند.

شهروندان معان خواهان اصلاحات سیاسی حقیقی هستند. خبرنگار این شبکه ادامه داد: جوانان در کنار تظاهرات در خیابانهای اردن در فضای مجازی و در پایگاه های اینترنتی نیز خواهان تدوین یک قانون اساسی دموکراتیک و برگزاری تظاهرات در بیست و چهارم ماه جاری شدند.

یکی دیگر از جنبش های جوانان نیز یک ماه به رژیم برای ایجاد این اصلاحات فرصت داد.
نظرات بینندگان