arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۱ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۴

اسکن لیزری آرامگاه کوروش انجام شد

مدیر داخلی پایگاه میراث جهانی پاسارگاد ضمن اشاره به اسکن لیزری آرامگاه کوروش با بودجه ۱۰۰ میلیون تومانی گفت: از دیگر اقدامات انجام شده در این پایگاه، راه اندازی آزمایشگاه مرمت سنگ است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمد نصیری‌حقیقت مدیر داخلی پایگاه میراث جهانی پاسارگاد ضمن اشاره به فعالیت‌های اخیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: در اسکن لیزری آرمگاه کوروش نقشه‌های گرفته‌شده از پلان و نما و برش‌های طولی و عرضی است که از بنا گرفته شده و عکس‌هایی که می‌تواند برای حفاظت و مرمت به ما کمک کند.

وی گفت: برای هر اثری که بخواهیم حفاظت کنیم به نقشه نیاز داریم تا آسیب‌شناسی آن انجام شود. اسکن لیزری ابتدایی‌ترین کاری است که برای هر بنا و مطالعاتش نیاز است. مطالعات باستان‌شناسی و مرمتی این نقشه‌ها کمک می‌کند تا طرح‌مان را پیاده کنیم.

نصیری‌حقیقت بیان کرد: از چند سال پیش با شرکتی برای اسکن لیزری قرارداد بستیم. طول کشیدن انجام این کار به دلیل آن بود که خواسته‌هایمان را تکمیل کنند. قدم بعدی این است که از نقشه‌ها می‌توان برای تدوین طرح‌های مرمتی استفاده کرد.

بنای کوروش در یک سالن معرفی می‎شود

نصیری حقیقت در ادامه از ایجاد یک سالن معرفی مقبره کوروش به طول۱۴۰ متر خبر داد و گفت: این سالن به صورت موقت در ورودی مجموعه پاسارگاد ساخته می‎شود.

وی افزود: در این سالن معرفی، اطلاعات اولیه‎ای درباره بنای کوروش به بازدیدکنندگان ارائه شده، همچنین فیلم‎هایی نیز در این راستا نمایش داده می شود.

مدیر داخلی پایگاه میراث جهانی پاسارگاد افزود: از دیگر اقدامات انجام شده در این پایگاه، راه‎اندازی آزمایشگاه تخصصی حفاظت و مرمت سنگ است که کارهای مربوط به مرمت‎ سنگ و همچنین آزمایشگاه شیمی نیز در این آزمایشگاه تخصصی انجام می‎شود.

نصیری‎حقیقت تصریح کرد: این آزمایشگاه مدتی پیش در مرکز مطالعات مجموعه پاسارگاد افتتاح شد.

منبع: مهر
نظرات بینندگان