arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۱ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۴

مذاکرات بی‌نتیجه عربستان و روسیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روسیه و عربستان سعودی نتوانستند بر سر اختلافات خود در مورد نحوه پایان دادن به بحران سوریه به راه حلی دست پیدا کنند.

به گزارش بی بی سی، عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی که روز سه شنبه ۱۱ اوت به مسکو سفر کرده بود، با وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد اما دو طرف اعلام کردند که در مورد سوریه، دچار اختلاف نظرهای جدی هستند.

روسیه دنبال تشکیل ائتلافی برای مقابله با نیروهای گروه داعش در سوریه است که بخش‌های وسیعی از شمال و شرق سوریه را در اختیار دارند.

این در حالی است که اولویت عربستان، حذف بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه است و مقام‌های روسیه و عربستان، آشکارا می‌گویند که بر سر این مساله دارای دیدگاه‌های متفاوت هستند.

عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان در نشست خبری خود در مسکو گفت: "یکی از دلایل اصلی پدیدار شدن دولت اسلامی، اقدامات اسد بوده که سلاح‌های خود را به جای این گروه، به سوی مردمش گرفته است."

وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد که کشورش هرگز با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه همکاری نخواهد کرد.

جبیر گفت که بشار اسد، "بخشی از مشکل است، نه جزئی از راه حل."

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است که کشورش به دنبال تشکیل یک ائتلاف رسمی برای مقابله با گروه دولت اسلامی نیست، اما هشدار داد که ناکامی در هماهنگی اقدامات در مقابله با گروه‌های افراطی، می‌تواند به نفع این گروه‌ها باشد.

روسیه به دنبال آن است که نقش میانجی را در جنگ داخلی سوریه ایفا کند و اخیرا میزبان شماری از گروه‌های مخالف بود. ائتلاف ملی سوریه، که شماری از گروه‌های مخالف بشار اسد در آن حضور دارند، اعلام کرده به زودی هیئتی روانه مسکو می‌کند. رهبر حزب کردی اتحاد دموکراتیک سوریه هم قرار است در آینده‌ نزدیک به مسکو سفر کند.

روسیه همچنین از حامیان اصلی سوریه به شمار می‌رود و از این کشور در مجامع بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کرده و قطعنامه‌ها علیه سوریه را وتو کرده است.

ایران نیز که در کنار حکومت بشار اسد قرار گرفته، اخیرا از ارائه طرح صلحی برای حل بحران به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد خبر داد. این کشور جزئیات این طرح صلح را فاش نکرده، اما رسانه‌های عربی نزدیک به ایران گفته اند که در این طرح بر اصلاح قانون اساسی سوریه، تشکیل دولت وحدت ملی و اجرای انتخابات تحت نظارت بین‌المللی تاکید شده است.

ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه هفته پیش به ایران سفر کرد و با مقام‌های بلندپایه این کشور دیدار کرد. آقای معلم در تهران با میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز ملاقات کرد و سپس برای اولین بار طی ۴ سال گذشته به عمان رفت.

واکنش تند سوریه
وزارت خارجه سوریه ضمن محکوم کردن مواضع و اظهارات وزیر خارجه عربستان اعلام کرد که این اظهارات نقش ویرانگرانه عربستان را به طور کامل در تجاوز به سوریه نشان داد.

منبعی در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که نظام عربستان از قرون وسطی آمده است و هیچ‌گونه مشروعیت قانونی ندارد و دستان خود را به خون مردم سوریه و یمن آلوده کرده است آخرین کسی است که حق دارد از مشروعیت حرف بزند چراکه به سادگی می‌توانیم بگوییم که عربستان هیچ چیزی برای ارائه کردن ندارد.

این منبع تاکید کرد: دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست داعش از نظر فکر و اقدامات تروریستی از نظام وهابی عربستان متولد شده است و داعش و عربستان روش قطع کردن سر، دست و شلاق زدن را با نام اسلام در پیش گرفته‌اند اما اسلام با آموزه‌های والای خود از تمامی این روش‌ها مبرا است.

این منبع اعلام کرد: روشی که نظام عربستان در ارائه انواع حمایت‌ها از گروه‌های تروریستی در سوریه و دیگر مناطق در پیش گرفته تهدید خطرناکی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است و باید اقداماتی برای مقابله با برخورد ویرانگرانه نظام عربستان اتخاذ شود.
نظرات بینندگان