arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۴ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۴

قوانینی برای کنترل صادرات صنایع‌دستی وجود ندارد

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان تاکید کرد: قوانینی برای کنترل صادرات چمدانی صنایع‌دستی وجود ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمود علی‌محمدی اظهار کرد: با باز شدن گمرک زنجان برای صادرات صنایع‌دستی، بخشی از مشکل صادرکنندگان استان حل می‌شود، لذا نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی در این زمینه هستیم.

وی افزود: آموزش ترخیص‌کاران توسط میراث‌فرهگی برای آشنایی این گروه و ارائه نظرات کارشناسی در راستای صادرات صنایع‌دستی در دستور کار قرار دارد.

این مسئول خاطرنشان‌ کرد: پس از باز شدن گمرک استان برای صادرات صنایع‌دستی اقداماتی از سوی صادرکنندگان برای صادرات از این کانال به دلیل آشنا نبودن ترخیص‌کاران با صنایع‌دستی صادرات از طریق گمرکات تهران و فرودگاه امام خمینی انجام شد که امیدواریم با رفع مشکل آموزش ترخیص‌کاران، بازرگانان مشکلی در صادرات از گمرک زنجان نداشته باشند.

وی اظهار کرد: صادرات چمدانی جزو صادرات رسمی استان محسوب نمی‌شود و فرد می‌تواند صنایع‌دستی را به عنوان کالای همراه خود از کشور خارج کند و صادرات رسمی صادراتی است که توسط بازرگانان رسمی انجام می‌شود، لذا در این راستا دوره‌هایی با صادرکنندگان غیررسمی توسط اتاق بازرگانی و اتحادیه صادرکنندگان برگزار شد.

علی‌محمدی تصریح کرد: همه صنایع‌دستی استان قابلیت صادرات چمدانی دارند که معمولا مقصد آنها کشورهای اروپایی و آسیای‌شرقی است، لذا نمی‌توان هیچ ادعایی برای کنترل این نوع صادرات داشت، چراکه قوانین گمرکی برای کنترل آن وجود ندارد و تنها صادرات رسمی که می‌توان کنترل کرد صادرات کانتینری است.

وی یادآور شد: هم‌اکنون دوره آموزش شاغلان صنایع‌دستی شامل برندینگ، بسته‌بندی، بازاریابی در دانشگاه واحد میراث‌فرهنگی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در حال برگزاری است که پس از پایان این دوره آموزش آشنایی با صنایع‌دستی بومی استان برای ترخیص‌کاران برگزار خواهد شد. همچنین دوره‌های استاندارد‌سازی برای صنعت‌گران چاقو نیز از برنامه‌های آموزشی در نظر گرفته شده در این اداره‌کل است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان