arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۳ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۴

جهانگیری: آمادگی ایران برای افزایش کمک‌ها به یمن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه بحران یمن تنها از طریق سیاسی و گفتگو میان گروه های مختلف یمنی قابل حل است، بر لزوم ایفای نقش فعال‌تر کمیته بین المللی صلیب سرخ در ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن تاکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن از طریق کمیته بین‌المللی صلیب سرخ آمادگی دارد.

 اسحاق جهانگیری در دیدار رییس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، با ابراز خرسندی از همکاری‌های سودمند میان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و جمهوری اسلامی ایران، از نقش این کمیته در دوران دفاع مقدس جهت برقراری ارتباط اسرای ایرانی و خانواده‌هایشان و نیز کمک به فرآیند آزادسازی اسراء قدردانی کرد.

جهانگیری همچنین از مساعدت‌های این کمیته برای عملیات جستجوی مفقودین جنگ تحمیلی در چارچوب توافق سه جانبه‌ی ایران، عراق و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تقدیر کرد.

معاون اول رییس جمهور شکل گیری گروه‌های تروریستی در منطقه را یکی از مشکلات اصلی منطقه‌ای و بین‌المللی عنوان کرد و با انتقاد از عدم توجه کافی برخی از مجامع بین‌المللی نسبت به وضعیت دشوار مردم یمن، افزود: متاسفانه برخی از کشورهای بزرگ از گروه‌های تروریستی حمایت‌های مالی، عقیدتی و ایدئولوژیکی می‌کنند.

جهانگیری با یادآوری کشتار زنان و کودکان در یمن، از وضعیت سختی که مردم این کشور با آن روبرو هستند، ابراز تاسف کرد و خاطرنشان ساخت: شورای امنیت سازمان ملل می‌توانست برای جلوگیری از ایجاد این وضعیت بغرنج و پیچیده نقشی فعال‌تر ایفا کند.

وی بر لزوم کمک جهت تشکیل دولتی فراگیر در یمن که همه‌ی گروه‌های مختلف سیاسی یمن در آن مشارکت داشته باشند، تاکید کرد و گفت: برای شکل گیری دولت فراگیر در یمن باید همسایگان و گروه‌های داخلی یمن برای رسیدن به یک توافق جامع تلاش کنند و تا زمان شکل‌گیری دولت فراگیر در این کشور باید ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم یمن ادامه پیدا کند.

جهانگیری همچنین با اشاره به پیشنهاد رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ مبنی بر گسترش همکاری با جمهوری اسلامی ایران، از آمادگی ایران برای همکاری هرچه بیشتر با این کمیته خبر داد و گفت: در این زمینه هر توافقی که میان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ صورت پذیرد،‌ مورد حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

معاون اول رییس جمهور اظهار امیدواری کرد‌ با پیگیری‌های کمیته بین المللی صلیب سرخ و افزایش کمک‌های انسان دوستانه به مردم منطقه و به خصوص مردم یمن، شاهد کاهش بخش زیادی از آلام مردم این کشور باشیم.

وی دین اسلام را دین رحمت و دوستی توصیف کرد و افزود: متاسفانه گروه‌هایی به نام اسلام در منطقه شکل گرفته‌اند که هیچ شباهتی با اسلام ندارند و جنایات خود را به نام اسلام عملی می‌کنند که مورد قبول هیچ مسلمانی در جهان نیست.

رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز در این دیدار با اشاره به بحران های بین‌المللی موجود، وضعیت بهداشت و آبرسانی به مردم در مناطق بحرانی نظیر سوریه را نامساعد خواند و گفت: بحران سوریه چهار سال است که از آشوب‌های داخلی به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل شده و در جریان این بحران، خانواده‌های بسیاری آواره شده‌اند که تعداد آوارگان ناشی از این بحران از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون کم‌سابقه است.

وی با بیان اینکه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر تلاش می‌کنند کمک‌های مناسبی در برابر چالش‌های انسانی ارائه دهند، خاطرنشان کرد: به رغم این تلاش‌ها مشکلات و بحران‌ها در منطقه هر روز بیشتر می‌شود.

رییس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ افزود: متاسفانه در دو سال اخیر شاهد بودیم که کمک‌های بشردوستانه به شدت سیاسی شده و ارسال کمک‌های بشردوستانه نیازمند قوانین و مقررات بی طرف است که متاسفانه امروز این قوانین رعایت نمی‌شود.

وی با قدردانی از همکاری‌های سازنده‌ی ایران با کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، گفت: علاقمند به گسترش همکاری‌ها با ایران هستیم و در این زمینه مذاکراتی با جمعیت هلال احمر ایران در زمینه تقویت همکاری‌های استراتژیک داشته‌ایم.

رییس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همچنین سخنان معاون اول رییس جمهور کشورمان مبنی ضرورت یافتن راه حل سیاسی و انجام گفتگوهای یمنی-یمنی برای حل بحران یمن را مورد تایید قرار داد و گفت: این کمیته تلاش می‌کند کمک‌های خود را به مردم یمن افزایش دهد و از طریق تعامل میان طرف‌های درگیر، محیط با ثبات‌تری را جهت یافتن راه حل سیاسی در این کشور فراهم کند.

رییس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همچنین از همه ی‌ طرف‌های درگیر در یمن خواست ضمن رعایت قوانین بین‌المللی بشردوستانه ناظر بر دوران جنگ ، اجازه بدهند تا کمک‌های بشردوستانه مردم جهان و کشورهای مختلف از طریق کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به دست مردم یمن برسد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان