arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۵۵۳
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۸ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۴

کنسرت مشترک ارکسترهای ایران و چین برگزار شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شب گذشته اولین اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فلارمونیک چین در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش فارس، در بخش اول شب نخست اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فلارمونیک چین، ارکستر چینی به رهبری لونگ یو، کارش را با اجرای قطعه ای از الکساندر برودین آغاز کرد و قطعه پلووانسیون شاهزاده ایگور را در هفت بخش «اینتر دویسون»، «آلگرو»، «آاگرو»، «پرستو»، «مودراتو»، «پرستو» و «آلگرو» به اجرا درآورد.

پس از اجرای این قطعه، ارکستر چینی قطعه «پروانه های عاشق»-کنسرتو برای ویلن- اثر ژن هاوو و چن گانگ را با اجرای ویلن «زنگ چنگ» را برای مخاطبان را اجرا کرد.

پیش تر لونگ یو مدیر هنری ارکستر فلارمونیک چین درباره این اجرا گفته بود: «خوشحالم که به ایران آمدم و باعث افتخار است که ارکستر فلارمونیک چین در این کشور شگفت‌انگیز برنامه اجرا می‌کند. قبل از اینکه به ایران بیایم، بسیار هیجان‌زده بودم؛ چراکه همیشه در مدرسه و در کتاب‌های تاریخ راجع به ایران آموخته بودم و به خاطر همین احترام زیادی برای فرهنگ و تمدن ایران قائلم. وقتی که هواپیما در فرودگاه تهران نشست، درواقع آرزوی‌مان به حقیقت پیوست و امیدوارم در طی این سفر راجع به موسیقی ایران بیش‌تر یاد بگیرم. خیلی خوشحالم که با همراهی آقای علی رهبری از موسیقی به‌عنوان یک زبان مشترک استفاده کردیم تا با هم ارتباط برقرار کنیم.»

وی همچنین درباره سطوح حرفه‌ای نوازندگان ایرانی و چینی، گفته بود: «نوازنده‌هایی در این سطوح همه حرفه‌ای هستند و وقتی در سطح اول موسیقی کشورتان نوازندگی می‌کنید، حتماً از تست‌های زیادی رد شده‌اید. موسیقی یک زبان بین‌المللی است و به همین واسطه نمی‌شود بین نوازندگان ایرانی و چینی تفاوتی گذاشت. همه نوازنده‌های ایرانی فوق‌العاده هستند و به واسطه حضور مؤثر علی رهبری همکاری نوازنده‌های ایرانی و چینی در تمرینات بسیار رضایت‌بخش بوده است. من شهر تهران را دیدم و زندگی و شور و هیجان مردم را مشاهده کردم و تحت تأثیر قرار گرفتم. زندگی مردم ایران پر از هنر و فرهنگ و معنویت است. ما باید روابط‌مان با هم فراتر از تجارت باشد و ارتباط فرهنگی بیشتری برقرار شود. امیدوارم اجرای کنسرت در ایران باعث شود تا نگاه‌ها به چین که صرفاً اقتصادی است، تغییر کند و جنبه‌های هنری کشورمان هم دیده شود.»

پس از تنفسی چند دقیقه ای ارکستر فلارمونیک چین این بار به رهبری علی رهبری روی صحنه آمد و سمفونی شماره 5 چایکوفسکی را در چهار موومان «آندانته آلگرو کن آنیما»، «آندانته کانتابیله»، «آلگرو مودراتو» و «آندانته مایستوزو آلگرو ویواچه» را اجرا کرد.

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این اجرای مشترک گفت: «موسیقی زبان مشترک ملت هاست و آن چه که می تواند مهرورزی و انسان دوستی را به زبانی مشترک بیان نماید موسیقی است. امروز ملت هنر دوست ایران میزبان سفیران فرهنگی و هنرمندانی شایسته از جمهوری خلق چین هستند و این اتفاق فرخنده می تواند نقطه آغازی برای تعاملات فرهنگی هرچه بیشتر باشد. همراهی ارزشمند ارکستر فلارمونیک چین و ارکستر سمفونیک تهران که با همکاری نهاد محترم ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و وزارت خارجه میسر شد در نگاهی سمبولیک نشانه دوستی و نیز راه گشای مسیر توسعه دیپلماتیک دو کشور است.»

بعد از اتمام سمفونی 5 چایکوفسکی، علی رهبری در سخنانی گفت: «فکر می کنم امشب، شب بخصوصی است. بسیاری از افراد در پشت صحنه تلاش کردند تا این اجرای مشترک برگزار شود. امیدوارم فردا شب نیز شاهد اجرای بی نقص و موفقیت آمیز باشیم»

بعد از این سخنان کوتاه رهبر ارکستر سمفونیک تهران، تعداری از نوازنده های چینی صجنه را ترک کردند و جمعی از نوازندگان ایرانی جای آن ها قرار گرفتند و بدین ترتیب قطعه آخر این کنسرت به اجرای مشترک هنرمندان ایرانی و چینی اختصاص یافت.

بر اساس این گزارش، در شب دوم این کنسرت مشترک، ارکستر سمفونیک تهران قطعه شهرزاد کورساکوف را خواهد نواخت و در بخش دوم نیز ارکستر فلارمونیک چین سمفونی 9 دوورژاک را خواهد نواخت.
نظرات بینندگان